روابط خارجی طالبان؛ از سیاه چاله ژئوپلتیکی تا دلالی نفوذ الزامات راهبردی دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای در دوره پسااعتماد به آمریکا بازدارندگی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه آینده حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه آینده رهبری سیاسی آلمان در عصر پسامرکل جنگ دوازده روزه غزه و آسیب‌های بازدارندگی رژیم صهیونیستی چرایی امکان ناپذیری مذاکرات فرا برجامی جمهوری اسلامی در خصوص توان موشکی که تکنولوژی آنرا بومی کرده، هرگز امتیازی نخواهد داد و مذاکراتی نیز صورت نخواهد پذیرفت چرا نباید به خروج نیرو‌هایی آمریکایی از عراق امیدوار بود چشم انداز روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اولویت و راهبرد‌های جو بایدن در منطقه غرب آسیا سیاست برجامی ایران؛ از اقدام قاطع تا رفع همه تحریم‌ها شماره ۴۶ فصلنامه روابط خارجی "frqjournal" (تابستان ۱۳۹۹) منتشر شد. ایران و مارپیچ مذاکره تحریم های جدید ایالات متحده علیه صنایع دفاعی ترکیه/ پیامدهای داخلی و بین المللی چرا مذاکره با آمریکا بی‌نتیجه است؟ / مصادیق تحلیلی و تاریخی مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها: نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی/ بکارگیری الگوی اقتصاد مقاومتی
کد خبر:۱۳۸۲
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۰
گنبد آهنین و موشک های حماس

جنگ دوازده روزه غزه و آسیب‌های بازدارندگی رژیم صهیونیستی

حملات راکتی نیرو‌های مقاومت از منطقه غزه بازدارندگی موشکی رژیم صهیونیستی را باچالش‌های بسیاری مواجه ساخت. راهبرد امنیتی رژیم صهیونیستی در حذف تهدیدات مرزی این رژیم با شکست رو به رو شده است.

مقدمه

پذیرش آتش بس جنگ دوازده روزه غزه توسط صهیونیست‌ها و عدم تضعیف نیرو‌های مقاومت نشان دهنده به پایان نرسیدن تهدیدات راهبردی در مرز‌های سرزمین‌های اشغالی است. رژیم صهیونیستی از طریق بازیگران دولتی (ایران و سوریه) و غیردولتی (نیرو‌های فلسطینی و محور مقاومت) در منطقه غرب آسیا در ترس‌های امنیتی مزمن به سر می‌برد. راهبرد‌های امنیتی رژیم صهیونیستی جهت مقابله با تهدیدات امنیتی پیرامونی تنها به وارد ساختن ضربه و نه تضعیف و حذف تهدیدات امنیتی منتهی شده است. از ادعای مقابله قهر آمیز و حذفی با تهدیدات محیطی تا کنترل و مدیریت ایذائی تهدیدات، بیانگر روند عقب نشینی امنیتی رژیم صهیونیستی در مقابله با تهدیدات پیرامونی است. جنگ دوازده روزه غزه نشان داد صهیونیست‌ها توانایی نابودی کامل تهدیدات مرزی خود را ندارند و صرفا به دنبال تقویت بازدارندگی دفاعی و موشکی در برابر تهدیدات پیرامونی هستند.

مختصات خشونت‌ها و هزینه‌های نامتقارن جنگ

رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به خسارت‌های این رژیم درپی حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی، اذعان کردند خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم طی چهار روز نخست عملیات "نگهبان دیوارها" (عملیات اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه) بیش از نیمی از خسارت وارد شده در جریان عملیات ۵۱ روزه موسوم به "صخره سخت" در سال ۲۰۱۴ بوده است. تعداد شهدای فلسطینی و تاسیسات غیرنظامی تخریب شده گسترده بوده است. آمار خسارت‌های نیرو‌های اشغال گر بیش از سه میلیارد دلار تخمین زده شده است و مناطق تحت حملات صهیونیست‌ها از خسارت‌های چند ده میلیارد دلاری آسیب دیده اند. بیش از ۱۲ هزار راکت از شمال غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و صهیونیست‌ها با استفاده از هواپیما‌های پیشرفته و با بهره گیری از موشک‌های نقطه زن و تخریب مناطق مسکونی و حمله به غیر نظامی‌ها واکنش نشان دادند.

 

بازیگران تاثیرگذار در جنگ غزه

 

بازیگران تاثیرگذار و اهداف متنوع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

مواضع بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جریان و خاتمه جنگ دوازده روزه غزه ریشه در اهداف راهبردی آن‌ها در بقا و یا تضعیف حماس و توانایی رژیم صهیونیستی در ادامه جنگ با مدیریت هزینه‌های انسانی و سیاسی داشت.

خروج آبرومند از جنگ

اهداف رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۱ روزه غزه عبارت بود از نابودی توانمندی‌های تسلیحاتی و شبکه انتقال تسلیحات (شبکه مترو) حماس و تقویت جایگاه بنیامین نتانیاهو در آرایش دولت بعدی رژیم صهیونیستی. از این رو تقویت حملات هوایی و تشدید خشونت‌های غیرنظامی جهت افزایش نارضایتی‌ها از حماس در نوار غزه و ایجاد تصویری قهرمان گونه از ارتش رژیم صهیونیستی در اذهان ساکنان مناطق اشغالی در دستورکار قرار گرفت. با گذشت یک هفته از آغاز جنگ اهداف فوق تامین نشد و رژیم صهیونیستی به آتش بس و خروج آبرومندانه از جنگ تن در داد.

سکوت فرصت ساز و دلهره‌های حقوق بشرگرایانه

تعهدات سیاسی و امنیتی آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا مانند آلمان و فرانسه به امنیت رژیم صهیونیستی از اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی این کشور‌ها محسوب می‌شود و تحت عناوین مقابله با یهود ستیزی و آزادی و برابری توجیه می‌شود. در ابتدای شروع جنگ دولت‌های غربی با تایید دفاع رژیم صهیونیستی از خود در برابر موشک‌های حماس و گروه‌های مقاومت فرصت تخریب گسترده تاسیسات غیرنظامی و ساختمان‌های مسکونی را برای صهیونیست‌ها با جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت فراهم ساختند. با افزایش تلفات غیرنظامی ساکنان نوار غزه و بمباران‌های بی نتیجه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و شکست این رژیم از فرصت فراهم شده در نابودی نیرو‌های مقاومت دول غربی تحت عنوان مسایل حقوق بشری و مقابله با افزایش کشته‌های غیر نظامی در کنار سایر دول عربی منطقه به موضع یکسان آتش بس روی آوردند.

آتش بسی جهت کاهش هزینه‌های سیاسی و انسانی جنگ

کشور‌های ترکیه، مصر و قطر با رایزنی دیپلماتیک به دنبال کاهش خشونت‌ها در نوار غزه جهت ارایه تصویر حامی مردم فلسطین از خود به جهان اسلام بودند. انتقاد شاه عربستان از بمباران مناطق مسکونی در نوار غزه در این چهارچوب قرار می‌گیرد.

حمایت سیاسی و سخت افزاری از مقاومت مردم فلسطین

جمهوری اسلامی ایران همواره در چهارچوب راهبرد حمایت از محور مقاومت در منطقه غرب آسیا بر علیه سیاست‌های سلطه جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا از جریان‌های مقاومت در نوار غزه و خوشه شامات حمایت کرده است. نامه تشکر و توام با حمایت معنوی مقام معظم رهبری مکمل تلاش‌های سخت افزاری و نرم افزاری جمهوری اسلامی ایران در مقابله با نیرو‌های اشغال گر صهیونیست است.

آسیب‌های بازدارندگی دفاع موشکی رژیم صهیونیستی

گنبد آهنین یکی از سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی بیش از یک دهه است که در سرزمین‌های اشغالی آغاز به کار کرده است. سامانه گنبد آهنین شامل یک واحد رادار و یک مرکز کنترل است. این مجموعه می‌تواند پرتابه‌ها را پس از شلیک شدن به سرعت شناسایی کند و مسیر و هدف آن‌ها را محاسبه کند. هر واحد گنبد آهنین سه یا چهار پرتاب کننده راکت با ۲۰ موشک دارد که اگر پرتابه‌ای به سمت مناطق پرجمعیت برود، به سوی آن شلیک می‌کند. هر واحد از گنبد آهنین می‌تواند یک شهر با اندازه متوسط را محافظت کند و راکت‌هایی را که تا فاصله ۷۰ کیلومتر دورتر شلیک شده است، رهگیری کند.

 

سامانه گنبد آهنین

ضعف‌های ساختار دفاعی رژیم صهیونیستی سبب شده است تا علارغم تراکم بهره گیری از سامانه‌های دفاعی و تهاجمی پیشرفته در جنگ‌های نامتقارن توسط این رژیم نتایج و دست آورد‌های راهبردی مطلوب به دست نیاید. در بعد تهاجمی طراحی اهداف جنگی توسط رژیم صهیونیستی حذف نیرو‌های مقاومت و قطع پیوند آن‌ها با منابع تسلیحاتی منطقه بود. نیرو‌های مقاومت در جنگ دوازده روزه توانستند بیش از ۶ هزار راکت به سرزمین‌های اشغالی شلیک کنند و بیش از ۱۳ کشته به همراه بیش از سه میلیارد دلار خسارت روی دست صهیونیست‌ها باقی بگذارند. در ادامه تاسیسات موشکی و تونل‌های زیرزمینی حماس نابود نشده است و حمایت‌های منطقه‌ای و مردمی از این جنبش افزایش پیدا است. افزایش تجربه نظامی نیرو‌های چریکی گروه‌های مقاومت و ضربات سهمگین به بازدارندگی موشکی رژیم صهیونیستی و روحیه نظامی این رژیم از دیگر دست آورد‌های جنگ دوازده روزه غزه برای نیرو‌های مقاومت بوده است.

 

جنگ یازده روزه در غزه

جنگ‌های رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت در نوار غزه نشان داد تهدیدات امنیتی و نظامی از مرز‌های رژیم صهیونیستی دور نشده است و دسترسی‌های درون سرزمینی در مناطق اشغالی برای گروه‌های مقاومت جهت انجام عملیات نظامی و تسلیحاتی فراهم است. به عنوان مثال در جریان جنگ دوم رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ حزب‌الله حدود ۴ هزار موشک کاتیوشا به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که از بندر حیفا نیز فراتر رفت و به شکل آشکار شکنندگی جبهه شمالی صهیونیست‌ها را نشان می‌داد. این آمار در جنگ دوازده روزه غزه در سال ۲۰۲۱ از رشد قابل توجهی برخوردار بود. علارغم ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور اصلی دشمنی‌ها با رژیم صهیونیستی روند جنگ‌های ضد صهیونیستی در منطقه نشان داده است موازنه تهدید و پراکندگی منابع تهیدساز بر علیه رژیم صهیونیستی و به نفع جمهوری اسلامی ایران پیش رفته است و ائتلاف‌های مقطعی سیاسی با برخی کشور‌های عربی و تجهیز این رژیم به فناوری‌های تسلیحاتی غربی نتوانسته است سایه تهدیدات امنیتی نامتقارن را از سرزمین‌های اشغالی کوتاه کند.

دکتر امیر عباسی خوشکار
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها