روابط خارجی طالبان؛ از سیاه چاله ژئوپلتیکی تا دلالی نفوذ الزامات راهبردی دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای در دوره پسااعتماد به آمریکا بازدارندگی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه آینده حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه آینده رهبری سیاسی آلمان در عصر پسامرکل جنگ دوازده روزه غزه و آسیب‌های بازدارندگی رژیم صهیونیستی چرایی امکان ناپذیری مذاکرات فرا برجامی جمهوری اسلامی در خصوص توان موشکی که تکنولوژی آنرا بومی کرده، هرگز امتیازی نخواهد داد و مذاکراتی نیز صورت نخواهد پذیرفت چرا نباید به خروج نیرو‌هایی آمریکایی از عراق امیدوار بود چشم انداز روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اولویت و راهبرد‌های جو بایدن در منطقه غرب آسیا سیاست برجامی ایران؛ از اقدام قاطع تا رفع همه تحریم‌ها شماره ۴۶ فصلنامه روابط خارجی "frqjournal" (تابستان ۱۳۹۹) منتشر شد. ایران و مارپیچ مذاکره تحریم های جدید ایالات متحده علیه صنایع دفاعی ترکیه/ پیامدهای داخلی و بین المللی چرا مذاکره با آمریکا بی‌نتیجه است؟ / مصادیق تحلیلی و تاریخی مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها: نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی/ بکارگیری الگوی اقتصاد مقاومتی
کد خبر:۱۱۹۹
۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۷
ارائه در برنامه سیاسی رادیو گفتگو

مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها: نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی/ بکارگیری الگوی اقتصاد مقاومتی

گفتگوی سیاسی رادیویی با موضوع خنثی سازی تحریم ها، ظرفیت‌ها و روش‌ها با حضور دکتر علی رضوان پور (استاد دانشگاه حوزه مسائل بین‌الملل)، دکتر امیر عباسی خوشکار (پژوهشگر پژوهشکده تحقیقات راهبردی) و ارتباط تلفنی با دکتر صادق خسرو (استاد دانشگاه حوزه مسائل بین‌الملل) برگزار شد.
گفت و گوی سیاسی رادیویی با موضوع خنثی سازی تحریم ها، ظرفیت‌ها و روش‌ها در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر علی رضوان پور (استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل)، دکتر امیر عباسی خوشکار (پژوهشگر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی) و ارتباط تلفنی با دکتر صادق خسرو (استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل) برگزار شد. در این دیدار ظرفیت‌های کشور و چالش‌های پیش روی جهت خنثی سازی تحریم‌ها مورد بررسی و تبیین قرار گرفت و پژوهشگر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی به بیان نظرات خود پرداخت. خلاصه‌ای از نظرات ایشان را در سطور ذیل مشاهده می‌کنید.

نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها
مهمترین ظرفیت‌های حاضر جهت عبور از تحریم‌ها را می‌توان در سه حوزه مشاهده نمود. نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی، منابع فسیلی سرشار در کشور و زیرساخت‌های تولیدی و خدماتی موجود می‌توانند گره تحریم‌ها را بگشایند و خنثی سازی تحریم‌ها را سرعت ببخشند. در بین عوامل مذکور عامل نیروی کار از سایر عوامل مهمتر است. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی یکی از ارکان مهم پیشرفت کشور برشمرده شده است. نیروی تحصیلکرده حاضر در کشور با استفاده از مدیریت جهادی می‌تواند به تقویت مبانی تولید و پیشرفت اقتصادی کمک کند.

اراده عملی تاثیرگذار شرط اساسی عبور از وضعیت موجود است
به دلیل وجود زیرساخت‌های تولیدی و خدماتی منسجم در کشور زمینه لازم جهت جهش تولید فراهم است. وجود کالا‌های مصرفی و اساسی ساخت داخل کشور در شبکه توزیع کشور نشان دهنده ظرفیت بالای کشور در تولید نیاز‌های اساسی است. در سطح گفتمان رسمی مقامات کشور و گفتگو‌های روزمره مردمی نیاز به تغییر در ساختار تولید و توزیع احساس شده است. با شکل گیری اراده عملی و انقلابی تاثیرگذار می‌توان گره‌های موجود را به دست متخصصان توانمند کشورمان گشود.

برنامه‌های اقتصادی درون گرا و شناخت علمی از ساختار اقتصاد داخلی گره گشاست
شناخت درست علمی و استفاده از برنامه‌های علمی با نگاه به ظرفیت‌های داخل کشور می‌تواند چالش‌های موجود بر سر راه ساختار اقتصاد کشور را برطرف سازد. این درون گرایی در ساختار دفاعی کشور و استفاده از توانمندی‌های داخلی جهت تقویت بازدارندگی تاکنون توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری منتهی شود. اما متاسفانه در حوزه تولید و شبکه توزیع کشور این نوع نگاه با جدیت بیشتری دنبال نشده است و نیاز است تا نخبگان این نگاه را در خود تقویت کنند.

راهبرد آمریکایی‌ها در تامین منافع خودشان تغییر نکرده است. تغییر در سطح تاکتیک است
آمریکایی‌ها در دوره ترامپ شروط ناعادلانه و گستاخانه زیادی را برای مذاکره کردن با جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بودند. شروط پمپئو در این دوره مطرح شد. این شروط با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در تضاد کامل قرار داشت و بسیار زیاده خواهانه بود. دولت جدید آمریکا نیز همان اهداف را با استفاده از روش‌ها و تاکتیک‌های جدید دنبال می‌کند. هر دو دولت به دنبال تضعیف جایگاه داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
 
مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها: نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی/ بکارگیری الگوی اقتصاد مقاومتی

بدنه تصمیم ساز باید به نگاه تخصصی و شناخت علمی توجه بیشتر کند
طرح‌های عملیاتی در صورتی که از شناخت درست برخوردار نباشند محکوم به شکست و گرفتاری جامعه در دور باطل راه حل‌های ناکارآمد هستند. در ارتباط با تخصیص ارز به کالا‌های وارداتی و حمایت از تولیدکنندگان متاسفانه شرایط کنونی مطلوب نیست. شبکه توزیع و تولید از تحریم‌ها آسیب دیده است و تصمیم گیرندگان نتوانسته اند با نگاه به ظرفیت‌های داخلی و برنامه ریزی صحیح مشکلات را مرتفع کنند. به نظر بنده هنوز ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری برای خنثی سازی تحریم‌ها وجود دارد.

پایان وضعیت موجود در به کاربردن الگوی اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم‌ها است
وضعیت موجود از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله دارد. با رفو کردن و بخیه زدن نمی‌توان به مطالبات موجود پاسخ داد. استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی با محوریت خنثی سازی تحریم‌ها با استفاده از ابزار‌های بهره گیری از دانش و تخصص نسل جوان انقلابی راه حل مناسب برای پایان دادن به وضعیت موجود است. دانش نسل جوان متخصص متعهد تاکنون در زمینه‌های مختلف توانسته است گره‌های بسیاری را بگشاید و در شرایط تحریمی کنونی نیز همین نسل انقلابی می‌تواند نیاز‌ها را در کنار گره‌ها مرتفع سازد.

منابع زیرزمینی می‌توانند هم فرصت باشند و هم تهدید
منابع زیرزمینی ثروت‌های خدادادی هستند که کشور می‌تواند از آن‌ها جهت جهش اقتصادی و تولیدی بهره ببرد. برخی کشور‌ها توانسته اند از این ثروت به عنوان امتیازی برای نسل کنونی و آینده استفاده کنند و ظرفیت‌های سایر حوزه‌های اقتصادی خود را فعال کنند. متاسفانه کشور ما از این ثروت برای هزینه امور جاری خود استفاده کرده است و اکنون نیز از ابزار منابع زیرزمینی برای خنثی سازی تحریم‌ها و مرتفع ساختن گره‌های موجود بهره برده نشده است.

همسایگان با توجه به راهبرد سیاست همسایگی می‌توانند فرصت بزرگی باشند
در زمینه همکاری با همسایگان ظرفیت‌های نهفته بسیاری وجود دارد. بازار مصرف کالا و خدمات پیرامون کشورمان به دلیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل از امتیازات بسیاری برای ما برخوردار هستند. متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم از فرصت گسترده پیش رو به نحو حداکثری بهره ببریم. به عنوان مثال با تلاش و برنامه ریزی عالمانه می‌توانیم بازار عراق را از انحصار رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خارج سازیم و از ظرفیت ۱۲ میلیارد دلاری کنونی عبور کنیم و به سطح مبادلات ۵۰ میلیارد دلاری با این کشور برسیم. دست یابی به هدف تجارت حداکثری با کشور‌های همسایه مستلزم خنثی سازی ابزار تحریمی دشمن و تقویت ساختار تولید داخلی جهت رسیدن به جهش تولید و ارتقای رشد اقتصادی کشور است. آنچه در کنار تقویت ساختار تولید کشور مورد نیاز است وجود برنامه و راهبرد مشخص صادراتی با توجه به توسعه نیروی کار داخلی است. بسیاری از کشور‌های منطقه با توسعه صنایع داخلی و توجه به نیروی کار بومی به دنبال تصاحب بازار‌های منطقه بوده اند و از فرصت‌های پیش رو حداکثر استفاده را برده اند.
دکتر امیر عباسی خوشکار
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رئوف
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
فساد و رانت در بورس غوغا میکنه و باعث ضرر و ناراحتی ملتی شده که مدیران حکومتی با وعده عدالت اقتصادی و تبلیغ کشوندن به بورس.
امروز هر واحد صندوق پالایشی که 4ماه قبل با وعده 30درصد سود به قیمت 10هزارتومن فروختند، متاسفانه به قیمت شوک آور کمتر از 7000تومن یعنی بیش از 30درصد ضرر رسید که این خلف وعده موجب سوخت شدن سرمایه مردم و بدبینی و نارضایتی ملت شده که موجب بروز مشکلات اجتماعی عدیده ای خواهد شد.
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها