"تبیین سیاست‌های کلی توسعه دریا محور و قدرت دریایی" تجارت منطقه‌ای و بهره گیری از ظرفیت‌های شبکه حمل و نقل طرح دعوی علیه ایالات متحده آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری به جرم مشارکت در نسل کشی مردم مظلوم فلسطین بررسی رویکرد‌های تحلیلی از عملیات هفت اکتبر ۲۰۲۳ حماس عرضه «مدیریت بهره وری، فردی و سازمانی» در بازار نشر راهبرد آمریکا در تقابل امنیتی جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی شگفتی سازی دو مفهوم «اطمینان» و «احتمال» در یک طرح؛ سیاستگذاری برای جهت دهی سرمایه‌های عظیم مردمی به سوی تولید داخلی شگفتی سازی دو مفهوم «اطمینان» و «احتمال» در یک طرح؛ سیاستگذاری برای جهت دهی سرمایه‌های عظیم مردمی به سوی تولید داخلی ترور‌هایی به درازای عمر یک انقلاب مردمی و با هدف تضعیف توان تولید داخلی نشست شورای پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران و تامین کالای امنیت در غرب آسیا: الزامات و محدودیت‌ها جمهوری اسلامی ایران و تامین کالای امنیت در غرب آسیا: الزامات و محدودیت‌ها
کد خبر:۸۳۲
۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۳
رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری

دکتر دیاکو حسینی: «امروز بدترین زمان برای تصویب لوایح است و در عین حال بدترین زمان برای وارد شدن به لیست سیاه FATF هم هست.»

پیوستن به FATF دور زدن تحریم‌ها را برای ایران دشوارتر می‌سازد، اما آن را غیرممکن نمی‌کند!
دکتر دیاکو حسینی، رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری

دکتر دیاکو  حسینی: «امروز بدترین زمان برای تصویب لوایح است و در عین حال بدترین زمان برای وارد شدن به لیست سیاه FATF هم هست.»

دیاکو حسینی در نشت رویداد استراتژیک 7، مباحث خود را با دو آسیب عمده در پرداختن به FATF آغاز کرد:
1- نگاه بخشی به موضوع FATF بدین معنی که یا بیش از حد حقوقی بوده‌ایم یا اقتصادی
2- آسیب یا اشکال دیگر، سیاسی کردن این موضوع است.
دولت اعلام کرده که هر تصمیمی که مجمع بگیرد، دولت از آن حمایت می‌کند و لازم نیست که آن را تبدیل به یک شکاف سیاسی دیگر بکنیم. 
وزارت نفت صراحتاً اعلام کرده که عضویت در FATF، کوچک‌ترین تأثیری بر فروش نفت ایران ندارد.
حسینی در ادامه استدلال مخالفان FATF را حول دو محور دسته‌بندی کرد:
1- این نکته که پیوستن به FATF به خاطر شفافیت، دور زدن تحریم‌ها را برای ما سخت‌تر می‌کند.
2- به محور مقاومت آسیب می‌زند.

وی ضمن تأیید اینکه پیوستن به FATF دور زدن تحریم‌ها را برای ایران دشوارتر می‌سازد، اما آن را غیرممکن نمی‌کند. در مورد محور مقاومت نیز، کمک ما دشوارتر می‌شود و امکان استفاده از آن کمتر می‌شود.
ضمن اینکه خود کشورهای محور مقاومت همچون لبنان نیز عضو FATF هستند.
عضویت در FATF و پذیرش آن بخشی از جامعه‌پذیری بین‌المللی ایران است.
امروز بدترین زمان برا تصویب لوایح است و در عین حال بدترین زمان برای وارد شدن به لیست سیاه FATF هم هست.
حتی خود آمریکا از طریق USAID در سایر کشورها مداخله کرده و برای براندازی از آن استفاده می‌کند. آمریکا برای حمایت از برخی از گروه‌های سوریه از روش‌ها و ترفندهای جدید استفاده می‌کند. ما نیز باید از روش‌های جدیدی برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم که مطابق با استانداردهای قرن 21 باشد و نه قرن 20.

به‌عنوان مثال بسیاری از مدارکی که برای FATF ارسال می‌شود، مدارک جعلی است. ترکیه از جمله کشورهایی است که از این روش استفاده کرده است.
بنابراین در مورد دو انتقاد اصلی باید این نکته را اشاره کرد که هر دو راه‌حل‌هایی دارد. درست است که دشوارتر می‌شود، اما ما باید مهارت‌های خود را در این زمینه‌ها افزایش دهیم و از خلال مقررات به اهداف خود برسیم.
رفتن ایران به لیست سیاه FATF به‌خصوص در مقطع زمانی کنونی، به‌شدت هزینه‌ساز است.
پیوستن به FATF دور زدن تحریم‌ها را برای ایران دشوارتر می‌سازد، اما آن را غیرممکن نمی‌کند. در مورد محور مقاومت نیز، کمک ما دشوارتر می‌شود و امکان استفاده از آن کمتر می‌شود.
بنابراین تصور می‌کنم که مصلحت امروز ما محاسبه سود و فایده در بلندمدت است و پذیرش لوایح، در جنگ تبلیغاتی با آمریکا نقشی تعیین‌کننده دارد.
حسینی در ادامه تأکید کرد که امروز بدترین زمان برای تصویب لوایح است و در عین حال بدترین زمان برای وارد شدن به لیست سیاه FATF هم هست.
در مقطع کنونی و با توجه به اتفاقاتی هم که پس از اعتراضات اخیر رخ داد، اگر این لوایح را نپذیریم، آسیب‌هایی را از فضای داخل و خارجی می‌بینیم.
حسینی درنهایت در پاسخ به یکی از سؤالات مطرح‌شده، بر این نکته تأکید کرد که وزارت نفت صراحتاً اعلام کرده که عضویت در FATF، کوچک‌ترین تأثیری بر فروش نفت ایران ندارد.
رفتن ایران به لیست سیاه FATF به‌خصوص در مقطع زمانی کنونی، به‌شدت هزینه‌ساز است.


ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها