طرح دعوی علیه ایالات متحده آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری به جرم مشارکت در نسل کشی مردم مظلوم فلسطین بررسی رویکرد‌های تحلیلی از عملیات هفت اکتبر ۲۰۲۳ حماس عرضه «مدیریت بهره وری، فردی و سازمانی» در بازار نشر راهبرد آمریکا در تقابل امنیتی جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی شگفتی سازی دو مفهوم «اطمینان» و «احتمال» در یک طرح؛ سیاستگذاری برای جهت دهی سرمایه‌های عظیم مردمی به سوی تولید داخلی شگفتی سازی دو مفهوم «اطمینان» و «احتمال» در یک طرح؛ سیاستگذاری برای جهت دهی سرمایه‌های عظیم مردمی به سوی تولید داخلی ترور‌هایی به درازای عمر یک انقلاب مردمی و با هدف تضعیف توان تولید داخلی نشست شورای پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران و تامین کالای امنیت در غرب آسیا: الزامات و محدودیت‌ها جمهوری اسلامی ایران و تامین کالای امنیت در غرب آسیا: الزامات و محدودیت‌ها مشارکت مردم و رشد تولید؛ ظرفیت‌ها و انتظارات از نهمین رئیس جمهور (بخش دوم: درس آموخته‌های خارجی) مشارکت مردم و رشد تولید؛ ظرفیت‌ها و انتظارات از نهمین رئیس جمهور (بخش دوم: درس آموخته‌های خارجی)
کد خبر:۸۲۸
۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۶
تصویب لوایح FATF و آثار و پیامد‌های آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران

رویداد استراتژیک (7) برگزار گردید.

هفتمین نشست رویداد استراتژیک با محوریت تصویب لوایح FATF و آثار و پیامد‌های آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران به همت اندیشکده مطالعات حاکمیت و روابط بین‌الملل و پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
 
تصویب لوایح FATF: آثار و پیامدهای آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران

 

*سه‌شنبه 3 دی 1398، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام*

«گروه ویژه اقدام مالی» یا FATF نهادی است که در سال 1989 توسط گروه 7 کشور صنعتی، با هدف مبارزه با پولشویی تاسیس شد. در سال 2001 و بعد از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر، موضوع مبارزه با تأمین مالی تروریسم یا TF به ماموریت های این گروه افزوده شد و از سال 2008 بحث اشاعه سلاحهای کشتار جمعی هم ذیل توصیه های 40 گانه این نهاد قرار گرفت. FATF فلسفه تاسیس خود را به این شکل اعلام کرده که تنوع نظام های حقوقی کشورهای مختلف، زمینه را برای سوء استفاده برخی از افراد، نهادها و شرکت ها فراهم کرده تا از این طریق درآمدهای حاصل از فعالیت های غیرقانونی خود را مشروع جلوه دهند و به همین دلیل با پذیرش تنوع در نظام‌های حقوقی، اجرایی و عملیاتی، توصیه‌های یکسانی را برای کشورها ارائه کرده تا با انجام تدابیر اجرایی متفاوت، مانع از این سوء استفاده‌ها شوند.

بر همین اساس این نهاد توصیه هایی را نیز برای ایران ارائه کرده است تا آنها را پیاده سازی کند. یکی از مهمترین توصیه های FATF به ایران پیوستن به برخی از کنوانسیون های بین المللی است. با توجه به اهمیت این کنوانسیون ها و همچنین وضعیت حقوقی آنها پس از تصویب در مجلس، مخالفت شورای نگهبان و ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفتمین نشست برنامه رویداد استراتژیک با محوریت تصویب لوایح FATF و آثار و پیامدهای آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران به همت «اندیشکده مطالعات حاکمیت و روابط بین‌الملل» و «پژوهشکده تحقیقات راهبردی» برگزار شد. در این نشست از 4 استاد و کارشناس برجسته (2 موافق و 2 مخالفت) دعوت به عمل آمد تا مباحث خود را پیرامون تصویب لوایح FATF و اثرات آن ارائه کنند.

در ابتدای این نشست دکتر رحیم بایزیدی از پژوهشگران حوزه روابط بین‌الملل به معرفی FATF پرداخته، ساختار متنی و همچنین ارتباط آن با کنوانسیون‌ها را ذکر کرد. وی بخش مهمی از FATF را توصیه به تصویب 4 کنوانسیون مهم شامل کنوانسیون وین (1988)، مبارزه با فساد (2003)، سی.اف.تی (1999) و پالرمو (2000) می‌داند که 2 مورد اول در سال‌های 1370 و 1387 در ایران تصویب شده است و 2 مورد اخیر به تأیید نهایی نرسیده‌اند.

بایزیدی همچنین مسئله اقتصاد، حکمرانی مالی، تجارت و تحریم‌ها را مهم‌ترین مسئله حال حاضر سیاست خارجی کشور دانست و از کارشناسان حاضر در نشست، شامل دکتر یوسف مولایی (مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران)، دکتر جلیل محبی (عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی)، دکتر مجید شاکری (پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی) و دکتر دیاکو حسینی (رئیس مرکز مطالعات جهانی‌شدن مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری) دعوت کرد تا مباحث خود را پیرامون ارتباط بین تصویب لوایح FATF و ارتقای استانداردهای حکمرانی مالی، تسهیل تجارت و تحریم‌ها ارائه کنند.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها
آخرین یادداشت ها
آخرین اینفوگرافیک ها