کد خبر:۱۳۰۸
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۱
مصاحبه دکتر یاسر برخورداری با رادیو گفتگو

نظام سازی اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب

برنامه «مهر خاوران» رادیو گفتگو با موضوع بررسی مفاهیم جامعه پردازی و نظام سازی اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب و با حضور دکتر یاسر برخورداری قائم مقام پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و تحلیلگر مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.
یاسر برخورداری با اشاره به زمان انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: این بیانیه در برهه‌ای صادر شد که خیلی‌ها انتظار داشتند انقلاب اسلامی از خیلی از مفاهیم پایه‌ای که بر مبنای آن‌ها شکل گرفته بود، عدول کرده باشد و فضای آرمان گرایی با واقع گرایی متناسب نباشد.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چله انقلاب صادر شد، به شرایط بین الملل و منطقه اشاره و بیان کرد: در آن سال یکی از مقامات آمریکا اعلام کرد امسال، سال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا شاهد بودیم کلید واژه فروپاشی را به ویژه در فضای نخبگانی به کار می‌بردند. در چنین شرایطی، به ناگاه گام دوم انقلاب تعریف می‌شود.

قائم مقام پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر اینکه خیلی از اندیشمندانی که هیچ قرابت ایدئولوژیکی با مسائل اسلامی نداشتند نیز اذعان کردند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک پدیده شگرف است، اظهار کرد: خیلی‌ها اعتراف کردند این بیانیه را نمی‌توان با الگو‌های رایج تعریف کرد.

وی به محور‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: وقتی این محور‌ها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نوعی هم بازخوانی است و هم به نوعی آینده نگاری محسوب می‌شود. بیانیه گام دوم تصریح دارد خیلی از کار‌هایی که در چهل سال نخست انجام دادیم بدون اشکال نبوده است و این نشان می‌دهد مطالب در این بیانیه کاملا واقعی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی از ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت و اظهار کرد: افق‌هایی که در بیانیه مطرح می‌شود بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی است، اما در عین حال در حوزه اجرا واقع بینانه مسائل مطرح شده و عمل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجتناب از برخورد شعاری با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: برخورد شعاری با آن، یک ظلم مضاعف است، زیرا قابل پیاده سازی، اجراسازی و اجتماعی سازی است، زیرا مردم می‌توانند با آن ارتباط بگیرند به این دلیل که بیانیه کاملا واقعی مطرح و نگاشته شده است.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها