گزارش
"تبیین سیاستهای کلی توسعه دریا محور و قدرت دریایی"
تجارت منطقهای و بهره گیری از ظرفیتهای شبکه حمل و نقل
طرح دعوی علیه ایالات متحده آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری به جرم مشارکت در نسل کشی مردم مظلوم فلسطین
بررسی رویکردهای تحلیلی از عملیات هفت اکتبر ۲۰۲۳ حماس
عرضه «مدیریت بهره وری، فردی و سازمانی» در بازار نشر
راهبرد آمریکا در تقابل امنیتی جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی
شگفتی سازی دو مفهوم «اطمینان» و «احتمال» در یک طرح؛ سیاستگذاری برای جهت دهی سرمایههای عظیم مردمی به سوی تولید داخلی
شگفتی سازی دو مفهوم «اطمینان» و «احتمال» در یک طرح؛ سیاستگذاری برای جهت دهی سرمایههای عظیم مردمی به سوی تولید داخلی
ترورهایی به درازای عمر یک انقلاب مردمی و با هدف تضعیف توان تولید داخلی
نشست شورای پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
جمهوری اسلامی ایران و تامین کالای امنیت در غرب آسیا: الزامات و محدودیتها
جمهوری اسلامی ایران و تامین کالای امنیت در غرب آسیا: الزامات و محدودیتها
۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۸
سومین نشست هم اندیشی میز اوراسیا
بررسی موانع توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه
گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام سومین جلسه تخصصی هم اندیشی میز اوراسیا را با عنوان «موانع توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه» در تاریخ 8 مهرماه و با حضور صاحب نظران مختلف برگزار کرد.
گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سومین جلسه تخصصی هم اندیشی میز اوراسیا را با عنوان «موانع توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه» در تاریخ 8 مهرماه و با حضور صاحب نظرانی نظیر دکتر پیمان خواجوی (فعال تجاری در روسیه )، دکتر وحید حسین زاده (استاد دانشگاه و فعال بازار در روسیه)، دکتر فرهاد پرند (رایزن اقتصادی سابق ایران در روسیه) آقای دکتر امیدی کیا، مدیر عامل شرکت توسعه تجارت برنا (فعال و کارشناس بازار روسیه)؛ خانم فاطمه تیمورا (دانشجوی دکتری مطالعات روسیه) دکتر وحید قربانی (مدیر گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی)؛ آقای وحید شربتی (مسئول میز اوراسیا گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی) و آقای مهرداد عله پور(مسئول میز چین گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی) برگزار کرد. گزارش تصویری و محورهای کلی این نشست در ادامه می آید:
•در تاریخ مناسبات دو جانبه ایران و روسیه، که چند قرن قدمت دارد، همواره روابط اقتصادی یکی از اجزای مهم این مناسبات بوده است. در دو دهه اخیر بویژه با توجه به بسترها و زمینههای سیاسی میان دوکشور در حوزه مسائل بینالمللی و منطقهای و همکاریهای مهم دو کشور و عطف به همسویی منافع ایران و روسیه در برخی مسائل بینالمللی و منطقهای در مقابل امریکا، اروپا و ترکیه شرایط برای گسترش روابط تجاری تهران ـ مسکو، بیش از هر دوره دیگر مساعد شده است. اما نکته اصلی آن است که چرا با توجه به روابط تجاری دیرینه، مجاورت جغرافیایی و ظرفیت های بالقوه فراوان، این روابط نتوانسته جایگاه مناسبی داشته باشد؟
•در فدراسیون روسیه 85 واحد فدرال وجود دارد که کل این 85 واحد به 12 واحد اقتصادی بزرگ تقسیم میشوند. وزارت توسعه اقتصادی بر اساس برنامه 2030 آمده کل روسیه را به 12 قسمت اقتصادی تقسیم کرده است. مهمترین واحد اقتصادی، واحد مرکزی است که حدود 12 شهر را شامل می شود که مسکو هم در آن قرار دارد.
•بازار روسیه را به طور کلی میتوان به دو قسمت صنایع بالا دستی و صنایع بزرگ(که خود روسیه در این صنایع مزیت نسبی دارد و از صادرکنندگان جهانی به حساب می آید) و صنایع کوچک و خرد که بازار این صنایع میتواند هدف تاجران ایرانی باشد.
•تنوع دادن به سبد تجاری کالاهای ایرانی و رقابت در زمینه های مختلف با برندهای مختلف باید صورت گیرد. با توجه به بازار مصرف روسیه و مزیت های نسبی ایران سبد کالاهای صادراتی ایران میتوان شامل: کشاورزی، نساجی، کیف و کفش و پوشاک چرم، آبزیان، محصولات پلاستیکی و پتروشیمی پایین دستی، لبنیات، سنگ و مصالح ساختمانی و دارو باشد.
•دولت بایستی در حوزه داخلی موانع و مشکلات موجود بر سر راه تجار ایرانی مانند (کمبود امکانات، تکمیل کریدور شمال ـ جنوب، تجهیز کشتیرانی خزر به کشتیهای حمل بار با تناژ بالا، رفع موانع دست و پاگیر گمرکی در داخل، ارائه خدمات آموزشی به تجار ایرانی و... را در دستور کار خود قرار دهد.
•نداشتن امکانات لجستیکی در خاک روسیه مانند (سایت مستقل تجاری برای کالاهای ایرانی، سردخانه مجهز، فروشگاه زنجیره ای خاص برای عرضه کالای ایرانی، اسکله و برانداز اختصاصی و...) از جمله مهمترین موانع تجار ایرانی در خاک روسیه می باشد.
•یکی از مسائل مهم در فهم بهتر بازار روسیه، بازارگردی و بازاریابی مناسب و مستمر و همچنین استفاده از اشخاص خبره در زمینه اقتصاد بینالملل و تجارت بینالملل که به زبان روسی نیز مسلط باشند؛ می باشد. در این زمینه توصیه می شود رایزن های بازرگانی (مسلط و خبره) بیشتری در سفارتخانه و کنسولگری ایران در روسیه مستقر شود. برای مثال سفارتخانه و کنسولگری های ترکیه در روسیه حدود 90 رایزن بازرگانی و حقوقی وجود دارد؛ در حالی رایزن های ایران شاید به دو نفر هم نرسند.
•عضویت در اتحادیه اوراسیا یکی از این فرصتهای گسترش مناسبات با روسیه است که داریم یک به یک از دست میدهیم، رژیم صهیونیستی درخواست عضویت در اوراسیا را داده است اگر روندمان را تکمیل نکنیم شاید فرصت اوراسیا را از دست بدهیم. نیاز داریم یک جامعنگری دیگری داشته باشیم در مورد روابط با روسیه، فقط پروژه ای این رابطه تعریف نشود و یک ادراکی در دو طرف بهخصوص طرف ما شکل بگیرد.
•برگزاری نشست ها، نمایشگاه ها و بازارچه های مرزی مشترک فی مابین دو کشور به منظور تفاهم و آشنایی بیشتر تجار ایرانی با قوانین و ویژگی های بازار اقتصادی روسیه، یکی از پیشنهادات موثر در این زمینه می تواند باشد که باید بیش تر مورد توجه قرار گیرد.
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات