توسط انتشارات ایران انجام شد؛
بررسی وضعیت اورژانس اجتماعی کشور
درآمدی بر آغاز و انجام دولت تدبیر و امید (۱۴۰۰-۱۳۹۲)
سیاستگذاری اجتماعی در برنامه هفتم توسعه کشور/ دکتر علی اصغر عنابستانی
تقابل سیاستهای فرهنگی گلوبالیستی با فرهنگهای بومی
اپیدمی کرونا و نسبت آن با موقعیت های طبقات اجتماعی
باید معیارهای جدیدی برای رتبهبندی نظامهای سلامت در دنیا ایجاد کرد
تأثیر پاندمی کرونا بر آموزش عالی از نگاه دکتر محمد ملاعباسی
بحران کرونا؛ چشمانداز دو تکانه در فرهنگ عمومی جامعه ایران
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۴
نگاهی بر مقاله
«راهبردهای برنامهریزی صنایع فرهنگی بومی؛ رویکردها، اصول، و الگو»
امروزه صنایع فرهنگی از اهمیت روزافزونی برخوردار است و در آیندۀ اقتصاد و فرهنگ جهان نیز نقش کلیدیای بازی خواهد کرد. هدف عمده کشورهایی که آینده اقتصادی خود را برپایۀ صنایع فرهنگی برنامهریزی میکنند، نخست، حفظ و گسترش فرهنگ خودی و سپس، پویایی اقتصادی است. با درنظر گرفتن هندسه اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، حفظ و گسترش فرهنگ خودی در اولویت قرار دارد و برای رسیدن به این هدف باید به سیاستگذاری در صنایع فرهنگی پرداخت. افزونبراین، با توجه به اینکه برنامهریزی سالهای اخیر اقتصاد ایران در راستای اقتصاد مقاومتی است، پویایی صنایع فرهنگی میتواند به رشد درونزای اقتصادی کشور کمک کند و درنتیجه، در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بهکار آید.
این پژوهش از طریق تحلیل مضمون 35 مصاحبه عمیق با متخصصان و دستاندرکاران صنایع فرهنگی انجام شده است. با استفاده از روش تحلیل مضمون، 4 مضمون کلی بهعنوان شاخص صنایع فرهنگی شناسایی شدهاند که عبارتند از: گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، پویایی اقتصاد شهری، مردمی بودن، و مشارکتی بودن. همچنین، هریک از مضمونها در 5 حوزۀ کلیدی برای بهرهبرداری از صنایع فرهنگی بومی، شناسایی شده است که شامل حوزههای تولید، زیرساخت، بازار، سرمایهگذاری، و آموزشوپرورش حرفهای است و ذیل هریک، راهبردها و پیشنهادهایی ارائه شده است. مهمترین پیشنهادهای مطرحشده شامل مواردی مانند ایجاد برنامه سرمایهگذاری در فناوریهای جدید، ایجاد نظام ثبت آثار و خلاقیتهای فرهنگی و هنری شهر، ایجاد دبیرخانه یا شورای توسعۀ صنایع فرهنگی، و ایجاد صندوق سرمایههای خطرپذیر است.
برای مطالعه و دریافت اصل مقاله، به تارنمای فصلنامه راهبرد اجتماعی-فرهنگی به نشانی زیر مراجعه فرمایید:
ارسال نظرات