«جهش»، «تولید» و «مشارکت مردمی»؛ نگاهی عمیق‌تر به شعار سال جمهوری اسلامی ایران تهدیدات داخلی و فرامرزی در حوزۀ امنیت زیستی و اکولوژیکی ایران و راهبرد‌های علاج بخش راهبرد تقابل محدود مستقیم و اراده مبتنی بر تلافی در رقابت‌های امنیتی فرسایشی سیاست های کاهش مصرف انرژی در بخش خانوار‌های شهری حکمروایی شهری و جهت گیری های سیاستی ارتقا بی سابقه (۱۴۹ درصدی) ضریب تاثیر فصلنامه روابط خارجی، کسب رتبه سوم و درجه Q۱ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تلاطم امنیت جهانی و سیاست راهبردی چین در قبال بحران اکراین آثار سیاست‌های کلی نظام در مدیریت پیشگیرانه بحران ها؛ با نگاهی به بحران سیل اسفندماه 1402 در سیستان و بلوچستان راهبردهای بزرگ بین المللی ، آسیایی - پاسفیک و رویکرد اندونزی نشست سوم: قلعه سیاه ملاحظات دفاعی آمایش سرزمینی در مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران نشست تخصصی توسعه دریا محور موازنه درد و سنجش حساسیت های اراده راهبردی رقیب؛ جستاری پیرامون سخت افزارگرایی محدود برگزاری اولین نشست "هم اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندیشکده های کشور" مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌نماید دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌نماید
کد خبر:۱۵۱۷
۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰
نشست خبری

نشست خبری همایش بین المللی سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران

نشست خبری چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی با حضور دکتر محمدرضا مجیدی؛ رئیس پژوهشکده نحقیقات راهبردی و دبیر علمی همایش و اصحاب رسانه در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش پژوهشکده تحقیقات راهبردی، در چارچوب تلاش‌های پژوهشکده تحقیقات راهبردی جهت غنی‌تر ساختن پژوهش‌ها و تحقیقات حوزه سیاست خارجی و هم افزایی با نخبگان فکری در تولید متون کاربردی در این حوزه، پژوهشکده برگزاری چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی و مطالعات منطقه‌ای سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران را در آذرماه ۱۴۰۲ در دستورکار خود قرار داده است و آثار پژوهشی ارسال شده در قالب بسته‌های خلاصه مدیریتی و سیاسی و مقالات پژوهشی گردآوری خواهند شد. دکتر محمدرضا مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی در دیدار با اصحاب رسانه توضیحاتی را در چارچوب نحوه برگزاری و محور‌های همایش سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.
بهره گیری از ظرفیت‌های پیدا و پنهان سیاست آسیایی و همسایگی در جهت حمایت و تقویت کارآمدی سیاستگذاری در حوزه روابط منطقه‌ای و قاره‌ای از جمله دلایلی بود که توسط دکتر مجیدی برای برگزاری همایش ذکر شد. در قاره آسیا و منطقه غرب آسیا با محوریت شکل گیری نظم جدید منطقه‌ای و جهانی با توجه به ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی و سیاسی در آن تحولات راهبردی شگرفی به وقوع پیوسته است. در واقع معماری نظم جدید بدون حضور قدرت‌های آسیایی مانند جمهوری اسلامی ایران امری سست و نااستوار خواهد بود. تحولات جدید در منطقه غرب آسیا نشان داده است جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های عظیمی در جهت هم افزایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برخوردار است. از این رو دامنه عملکرد سیاست خارجی باید در مدار‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تعریف شود.

نشست خبری همایش بین المللی سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران
دکتر مجیدی تلاش پژوهشکده تحقیقات راهبردی را در جهت برگزاری اجلاس نخبگان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و همایش سیاست آسیایی و سیاست همسایگی و همچنین همایش توسعه دریاپایه را در راستای ماموریت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان حلقه وصل نهاد‌های حاکمیتی و نخبگی ارزیابی کردند. از این رو همایش سیاست اسیایی و همسایگی محلی است که در آن نخبگان داخلی و بین المللی می‌توانند به ارائه آثار پژوهشی و تحقیقات نظری و کاربردی خود مبادرت ورزند. رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی یکی از مهمترین وظایف پژوهشکده حاضر و سایر مراکز تحقیقاتی را پیگیری دیپلماسی مکمل در سطح منطقه‌ای و آسیایی دانستند و تجمیع فعالیت‌های تحقیقاتی را ذیل این مفهوم یکی از فرصت‌های موجود در افق زمانی پیش رو دانستند.
در پایان این نشست خبری و اطلاع رسانی دکتر مجیدی از اهمیت جایگاه نخبگان فکری و دانشگاهی در هم افزایی اندیشه ورزانه به منظور ایفای نقش حمایتی در سیاست خارجی در قالب حضور در همایش‌های برگزار شده در سطوح مختلف یاد کردند و ابراز داشتند که خروجی و دست آورد همایش‌های در دست اقدام پژوهشکده تحقیقات راهبردی با حضور نخبگان داخلی و بین المللی از عمق کیفی بالایی برخوردار خواهد بود. از این رو پژوهشکده با استقبال از حضور نهادها، شخصیت‌ها و مدیران اجرایی و اندیشمندان حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی به دنبال دست یابی به اهداف مذکور است. در چارچوب تلاش‌های پژوهشکده تحقیقات راهبردی جهت غنی‌تر ساختن پژوهش‌ها و تحقیقات حوزه سیاست خارجی و هم افزایی با نخبگان فکری در تولید متون کاربردی در این حوزه، پژوهشکده برگزاری چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی و مطالعات منطقه‌ای سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران را در آذرماه ۱۴۰۲ در دستورکار خود قرار داده است و آثار پژوهشی ارسال شده در قالب بسته‌های خلاصه مدیریتی و سیاسی و مقالات پژوهشی گردآوری خواهند شد. دکتر محمدرضا مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی در دیدار با اصحاب رسانه توضیحاتی را در چارچوب نحوه برگزاری و محور‌های همایش سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.


ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها