چشم انداز فولاد ایران، فرصت ها و چالش‌ها بحران ادلب؛ آتش زیر خاکستر جریان شناسی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه (۳) الزامات راهبردی دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای در دوره پسااعتماد به آمریکا سازمان همکاری شانگ‌های و ضرورت‌های عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در آن سازمان همکاری شانگ‌های نخستین آزمون دکترین نگاه به شرق دولت سیزدهم مرگ با هزاران بریدگی/ راهبرد جدید رژیم صهیونیستی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی برگزار می‌کند بازدارندگی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه تبیین پنجاه سال روابط دیپلماتیک ایران و چین سومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی؛ دیپلماسی اقتصادی در محیط همسایگی روابط عربستان سعودی و آفریقا/ روند فعلی، چشم انداز آینده جنگ ۳۳ روز، پایه‌های تمدن نوین اسلامی را شکل داد. دولت سیزدهم و تحولات غرب آسیا و شمال آفریقا؛ چالش‌ها و الزامات رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال آفریقا انتشار اولین شماره فصلنامه راهبرد سلامت و بهداشت اولویت دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت سیزدهم اولویت دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت سیزدهم جریان شناسی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه (۲) درآمدی بر آغاز و انجام دولت تدبیر و امید (۱۴۰۰-۱۳۹۲)
کد خبر:۱۱۲۹
۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۰
دکتر سلمان رضوی کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی
«توسعه سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی و برقراری روابط با ارمنستان» درمصاحبه با دکتر سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی از مؤسسه علمی تحقیقاتی ندا

ارمنستان یکی از سه کشورهای قفقاز جنوبی از زمان فروپاشی شوروی دارای روابط حسنه­ای با جمهوری اسلامی ایران است، اما در سال­های اخیر با روی کار آمدن دولت پاشینیان و زمینه­سازی برای برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی، این روابط حسنه تحت تأثیر قرار گرفته است. در این راستا، گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصاحبه تخصصی با عنوان «توسعه سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی و برقراری روابط با ارمنستان» در تاریخ تیر ماه 1399 با حضور حضور دکتر سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی از مؤسسه علمی تحقیقاتی ندا برگزار کرد. اهم اظهارات این گفتگو در ادامه می­آید:

روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای مختلف دنیا به چند دسته می توان تقسیم کرد:

  • رابطه با امریکا که یک رابطه راهبردی و استراتژیک است و شاید بتوان گفت یک رابطه تحت الحمایگی
  • روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای غربی مانند کانادا، انگلیس،فرانسه و آلمان و امروزه گرایش به سمت اروپای شرقی
  • سوم، ارتباط گیری با قدرت های بزرگ در مناطق مختلف است مانند: برزیل، افریقای جنوبی، ژاپن، ترکیه، روسیه، هند و آذربایجان که عمدتا روابط مبتنی بر اقتصادی و فناوری و فروش تسلیحات است
  • چهارم، سایر کشورها جهان برای کسب آراء و حمایت آنها در سازمان های بین المللی
  • ارمنستان هم جز کشورهای گروه چهارم می باشد . ارمنستان بعنوان 90امین کشور خارجی است که در خاک رژیم صهیونیستی سفارت خانه تاسیس می کند

با توجه به ماهیت تشکیل کشور رژیم صهیونیستی و تقابل کشورهای مسلمان و عرب با این رژیم لذا این رژیم سعی می کند برای هویت سازی و نفوذ خود در مناطق مختلف با کشورهای متفاوتی ارتباط بر قرار کند

  • چالش هایی که رژیم با آن مواجه است چند مورد می توان ذکر کرد: مهمترین آنها بحران قره باغ و حضور حدود 8000نیروی روسی در قره باغ که حامی ارمنستان می باشند. روسیه تجربه حضور رژیم صهیونیستی در گرجستان و غرب گرایی در آنجا را شاهد بوده است لذا تمایلی به ایجاد یک کشور غرب گرای دیگر در قفقازجنوبی را ندارد.
  • دوم بحث رابطه دوستانه آذربایجان و رژیم صهیونیستی مطرح است و رژیم صهیونیستی شاید همزمان نتواند با هردو کشور آذربایجان و ارمنستان که دشمن یکدیگر محسوب می شوند، روابط مناسبی را داشته باشد
  • سوم بحث روابط گرم ترکیه و آذربایجان می باشد.  ارمنستان با هردو کشور ارمنستان و آذربایجان مشکل دارد.
  • چهارم حضور جمهوری اسلامی ایران در همسایگی ارمنستان و تگنای ژئوپلتیکی این کشور و در نتیجه ایجاد نوعی وابستگی به ایران و گرجستان
  • منافع ارمنستان شامل : اولا، ارمنستان بعد از روی کار آمدن پاشینیان تمایل به غرب در رفتار ایروان بیشتر شده است.
  • دوم رقابت منطقه ای با آذربایجان بر سر قره باغ و بحث های اقتصادی می باشد که ارمنستان را به رژیم صهیونیستی  نزدیک کرده است.
  • سوم نیاز ارمنستان به منابع مالی وسرمایه گذاری خارجی با توجه به فقیر بودن و تگنای ژئوپلتیکی
  • به نظر می رسد ارمنستان با دولت غرب گرای خاچیکیان انتخاب خود را کرده است. و متمایل به غرب و رژیم صهیونیستی شده است. از دید پاشینیان آذربایجان با توسعه روابط با غرب به حداقلی از ثبات اقتصادی رسیده است لذا ارمنستان نیز می تواند روابط خود را با غرب و رژیم صهیونیستی توسعه دهد.
  • جمهوری اسلامی ایران به دلیل سیاست فشار حداکثری امریکا و غرب امروزه در مضیقه اقتصادی قرار گرفته است و توانایی سرمایه گذاری در ارمنستان فعلا وجود ندارد.
  • راهبرد امروزه ایران در قبال این تصمیم ارمنستان می تواند به دو صورت تشویقی و تنبیهی باشد ابتدا به ساکن جمهوری اسلامی ایران بایستی زمان را در نظر بگیرد و هرچه سریع تر اقدامات خود را تا قبل از انعقاد قرارداد رسمی بین رژیم صهیونیستی و ارمنستان شروع کند.

 

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها