کد خبر:۷۷
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۲

اهداف و ساختار

معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک در راستای صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، باورها و ارزش‌های دینی و حفظ همبستگی و انسجام ملی، عواملی را که یکپارچگی و کارآمدی نظام اسلامی را در این حوزه مورد تهدید قرار می‌دهند؛ از رهگذر مطالعه دیدگاه‌ها، رویه‌ها و رویکردهای متنوع و متفاوت در زمینه تحولات اجتماعی و فرهنگی و با یاری گرفتن از صاحب‌نظران و فرهیختگان مورد بررسی قرار داده و به ارائه راهکارهای لازم و مناسب برای رویارویی با چالش‌های احتمالی فراروی نظام می‌پردازد.



 اهداف :

1) بررسی همه‌جانبه‌ی جهت‌گیری‌ها، دل‌مشغولی‌ها، نگرانی‌ها، انتظارات و اولویت‌های افکار عمومی آحاد مردم جامعه در زمینه‌ی مسائل فرهنگی ـ اجتماعی 
2) آسیب‌شناسی روندهای جاری فرهنگی و اجتماعی 
3) فراهم ساختن بسترهای لازم جهت چاره‌اندیشی برای رفع معضلات، مشکلات، چالش‌ها و ناسازواری‌های فرهنگی و اجتماعی 
4) پیش‌بینی سمت و سوی تغییرات و تحولات اجتماعی و فرهنگی، فکری و ارزشی در جامعه‌ی ایران با نگاه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در دوران گذشته و کنونی 
5) بررسی و ارزیابی سیاست‌های کلی فرهنگی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی؛ 
6) انجام تحقیقات و مطالعات لازم به منظور پیشنهاد راهکارهای مناسب برای رویارویی با تهاجم فرهنگی و آسیب‌های مهم اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، انحرافات اجتماعی، شکاف بین نسل‌ها، فرار مغزها، طلاق، خشونت‌های خانگی، زنان و کودکان خیابانی، فرار دختران و مسائل بهداشتی 
7) انجام بررسی‌های لازم جهت شناسایی و از بین بردن زمینه‌های بروز آسیب‌های مربوط به سه قشر آسیب‌پذیر جامعه: 
8) مطالعه و بررسی در خصوص موضوعات مورد اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و ارائه‌ی گزارش‌ها، تحلیل‌ها و پیشنهادهای لازم برای تقدیم به مسئولان نظام و سایر مراجع ذیربط نیازمند استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه و یاری نخبگان و فرهیختگان این حوزه خواهیم بود. 

لذا برای تحقق باکیفیت موارد فوق، راهکارهای ذیل مورد تأکید این معاونت می‌باشد: 
1. برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور به منظور استفاده از منابع و دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی آنها 
2. برقراری ارتباط با محققان و صاحب‌نظران مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی و استفاده از نظرات آنان 
3. پیشنهاد عناوین سمینارها و کارگاه‌های پژوهشی مورد نیاز جهت پیشبرد اهداف معاونت 
4. برگزاری سمینارها، میزگردها، نشست‌ها و کارگاه‌های پژوهشی تخصصی طبق برنامه‌ی مصوب 
5. اجرای پروژه‌های مشترک با مراکز، مؤسسات، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و نهادهای علمی ـ تحقیقاتی داخل و خارج کشور 
6. همکاری و همفکری با گروه‌های سایر معاونت‌های مرکز جهت پیشبرد بهینه‌ی امور جاری مرکز 
7. انتشار دستاوردهای تحقیقاتی‌ـ پژوهشی آماده شده توسط پژوهشگران و کارشناسان در قالب کتاب‌ها، ویژه‌نامه‌ها و نشریات ادواری (ماهنامه، فصلنامه و سالنامه) 





 ساختار :

این معاونت دارای 9گروه پژوهشی به شرح ذیل می‌باشد: 
– گروه پژوهش‌های جوانان و هویت اسلامی ایرانی 
– گروه پژوهش‌های رسانه 
– گروه پژوهش‌های اجتماعی 
– گروه پژوهش‌های مدیریت، آموزش و منابع انسانی 
– گروه پژوهش‌های گردشگری 
- گروه پژوهش های فرهنگ و تمدن اسلام و ایران 
- گروه پژوهش‌های فرهنگ و اقتصاد 
- گروه پژوهش‌های ورزش 
- گروه پژوهش‌های هنر 


برای مطالعه کامل ساختار مرکز تحقیقات استراتژیک به این فایل مراجعه شود.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها