نشست تخصصی
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۲
اهداف و ساختار
معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک در راستای صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، باورها و ارزشهای دینی و حفظ همبستگی و انسجام ملی، عواملی را که یکپارچگی و کارآمدی نظام اسلامی را در این حوزه مورد تهدید قرار میدهند؛ از رهگذر مطالعه دیدگاهها، رویهها و رویکردهای متنوع و متفاوت در زمینه تحولات اجتماعی و فرهنگی و با یاری گرفتن از صاحبنظران و فرهیختگان مورد بررسی قرار داده و به ارائه راهکارهای لازم و مناسب برای رویارویی با چالشهای احتمالی فراروی نظام میپردازد.
اهداف :
1) بررسی همهجانبهی جهتگیریها، دلمشغولیها، نگرانیها، انتظارات و اولویتهای افکار عمومی آحاد مردم جامعه در زمینهی مسائل فرهنگی ـ اجتماعی
2) آسیبشناسی روندهای جاری فرهنگی و اجتماعی
3) فراهم ساختن بسترهای لازم جهت چارهاندیشی برای رفع معضلات، مشکلات، چالشها و ناسازواریهای فرهنگی و اجتماعی
4) پیشبینی سمت و سوی تغییرات و تحولات اجتماعی و فرهنگی، فکری و ارزشی در جامعهی ایران با نگاه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در دوران گذشته و کنونی
5) بررسی و ارزیابی سیاستهای کلی فرهنگی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی؛
6) انجام تحقیقات و مطالعات لازم به منظور پیشنهاد راهکارهای مناسب برای رویارویی با تهاجم فرهنگی و آسیبهای مهم اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، انحرافات اجتماعی، شکاف بین نسلها، فرار مغزها، طلاق، خشونتهای خانگی، زنان و کودکان خیابانی، فرار دختران و مسائل بهداشتی
7) انجام بررسیهای لازم جهت شناسایی و از بین بردن زمینههای بروز آسیبهای مربوط به سه قشر آسیبپذیر جامعه:
8) مطالعه و بررسی در خصوص موضوعات مورد اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و ارائهی گزارشها، تحلیلها و پیشنهادهای لازم برای تقدیم به مسئولان نظام و سایر مراجع ذیربط نیازمند استفاده از تمام ظرفیتهای موجود در جامعه و یاری نخبگان و فرهیختگان این حوزه خواهیم بود.
لذا برای تحقق باکیفیت موارد فوق، راهکارهای ذیل مورد تأکید این معاونت میباشد:
1. برقراری ارتباط با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور به منظور استفاده از منابع و دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی آنها
2. برقراری ارتباط با محققان و صاحبنظران مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی و استفاده از نظرات آنان
3. پیشنهاد عناوین سمینارها و کارگاههای پژوهشی مورد نیاز جهت پیشبرد اهداف معاونت
4. برگزاری سمینارها، میزگردها، نشستها و کارگاههای پژوهشی تخصصی طبق برنامهی مصوب
5. اجرای پروژههای مشترک با مراکز، مؤسسات، پژوهشکدهها، سازمانها و نهادهای علمی ـ تحقیقاتی داخل و خارج کشور
6. همکاری و همفکری با گروههای سایر معاونتهای مرکز جهت پیشبرد بهینهی امور جاری مرکز
7. انتشار دستاوردهای تحقیقاتیـ پژوهشی آماده شده توسط پژوهشگران و کارشناسان در قالب کتابها، ویژهنامهها و نشریات ادواری (ماهنامه، فصلنامه و سالنامه)
ساختار :
این معاونت دارای 9گروه پژوهشی به شرح ذیل میباشد:
– گروه پژوهشهای جوانان و هویت اسلامی ایرانی
– گروه پژوهشهای رسانه
– گروه پژوهشهای اجتماعی
– گروه پژوهشهای مدیریت، آموزش و منابع انسانی
– گروه پژوهشهای گردشگری
- گروه پژوهش های فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
- گروه پژوهشهای فرهنگ و اقتصاد
- گروه پژوهشهای ورزش
- گروه پژوهشهای هنر
ارسال نظرات