کد خبر:۵۵۲
۲۹ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۶

دیدار آقای عماد محمد خمیس نخست وزیر جمهوری عربی سوریه در راس هیئتی بلند پایه از جمهوری اسلامی ایران


آقای عماد محمد خمیس نخست وزیر جمهوری عربی سوریه که در راس هیئتی بلند پایه از جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌نماید صبح امروز در محل مرکز تحقیقات استراتژیک با آقای دکتر علی اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار و گفتگو نمود.
در این دیدار آقایان دکتر فرشاد حیدری معاون نظارت بر بانکها و موسسات مالی بانک مرکزی، محمد حسین ملائک جانشین معاون پژوهش‌های سیاست خارجی، حسین میر محمد صادقی معاون پژوهش‌های حقوقی،  بهرام قاسمی مشاور رئیس مرکز، مهدی نوید ادهم مشاور رئیس مرکز و تعدادی از کارشناسان وزارت امور خارجه حضور داشتند.
در این دیدار نخست وزیر سوریه ضمن ابلاغ سلام‌های گرم آقای بشاراسد رئیس جمهوری سوریه به مقام معظم رهبری به تفصیل، به پیشینه روابط تاریخی دو کشور طی چند دهه گذشته پرداخت. وی ضمن مطلوب خواندن روابط فیمابین، دوران اخیر روابط دو کشور را نمونه و الگویی بسیار عالی از همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور برای تحقق ثبات، امنیت و به خصوص مبارزه با تروریسم و خشونت دانست.
وی گفت ما با تمام توان برای حفظ استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت‌ ملی در سوریه مبارزه‌ای بی امان با پدیده تروریسم داشته‌ایم.
آقای خمیس با اشاره به پیروزی در حلب گفت این پیروزی، تنها پیروزی مردم سوریه نبوده بلکه این یک پیروزی بزرگ برای دو دوست و دو ملت ایران و سوریه محسوب می‌شود و ما به شما اطمینان می‌دهیم که برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری که طی سالیان گذشته و به صورت هدایت شده وارد خاک سوریه شده‌اند مبارزه خود را تا تحقق موفقیت کامل استمرار خواهیم بخشید. دولت و مردم سوریه هیچ راه حل و گزینه‌ای جز پیروزی بر این تروریست‌ها ندارد.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت می‌خواهم به اطلاع جنابعالی برسانم که ما در راس یک هیئت بلند پایه متشکل از تعدادی از وزرا و دیگر مقامات اقتصادی سوریه به کشور شما سفر نموده‌ایم و روز گذشته موفق شدیم مذاکرات بسیار سازنده و کارسازی را با مقامات ایرانی در سطوح مختلف داشته باشیم. ما مصمم به حفظ و ادامه یک روابط دوجانبه بسیار مطلوب و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران هستیم. مبارزه‌ای بی امان ما و شما علیه تروریسم، ما را وادار می‌نماید که در آینده نیز این همکاری‌ها را تعمیق هرچه بیشتر بخشیم و من می‌خواهم اینجا از جناب آقای دکتر ولایتی برای تمامی همکاری‌ها، کمک‌ها و رایزنی‌هایی که طی سال‌ها با ما داشته‌اند تشکر ویژه بنمایم .
ما می‌خواهیم تلاش کنیم و در این مسیر نیز حرکتی را آغاز نموده‌ایم تا یک برنامه فراگیر اقتصادی را تهیه و در این سفر نیز با مقامات ایرانی مطرح نموده‌ایم.
دیروز ما در این رابطه پاسخ‌های مثبتی را از سوی همکاران شما دریافت نمودیم. ما پنج سند همکاری را امضا و سند ششمی نیز وجود دارد که پیرامون سرمایه‌گذاری در یکی از بنادر مهم در سوریه است که در حال نهایی کردن آن می‌باشیم.
از نظر ما جنگ فعلی علیه سوریه به دو بخش تقسیم می‌شود که یکی سیاسی و نظامی و دیگری نیز اقتصادی است.
در بعد سیاسی باید تاکید کنم که سوریه همواره از راه حل‌‌های سیاسی حمایت نموده است زیرا تمام تلاش سوریه آن بوده است که کشور را از منجلابی که توسط برخی کشورها و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنها برای ما ایجاد شده است رهایی بخشیم و ما طی روزهای آینده اجلاس آستانه قزاقستان را پیش روی خود داریم.
هیچ راهی برای نابودی تروریسم و تروریسم تکفیری جز مبارزه بی امان وجود ندارد.
ما امروزه همچنین باید در مورد بازسازی اقتصادی سوریه تلاش نماییم و در این مرحله نیز درصدد آنیم تا از کمک‌ها، همراهی، رایزنی و از تجارب جمهوری اسلامی ایران در حد اعلا استفاده نماییم.
در ادامه این دیدار آقای دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور هیئت سوری در این مرکز گفت ما همواره با شما همکاری‌های گسترده و همه جانبه‌ای داشته‌ایم گزارشی که امروز دریافت نمودم حکایت از آن دارد که ملاقات‌های دیروز شما با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران ملاقات‌های موفقیت آمیز و پرثمری بوده است.
مهم آن است که دو طرف تلاش کنیم تفاهماتی که صورت پذیرفته است هرچه زودتر به مرحله اجرا درآید. ما مدتی در انتظار این سفر بوده و خوشحالیم که امروز در اینجا با شما دیدار می‌کنیم. لازم می‌دانم پیروزی دولت و ملت سوریه در حلب را که پیروزی سوریه و متحدین آن کشور و از آن جمله ایران محسوب می‌شود را صمیمانه به شما و ملت سوریه تبریک عرض می‌نمایم.
بی شک آتش بس مقوله و گام مثبتی است اما این آتش بس زمانی موفق خواهد بود که تبدیل به فرصتی برای بازسازی و تجهیز مجدد گروه‌های تروریستی که در صحنه نبرد شکست خورده‌اند نگردد.
مذاکرات آستانه را می‌توان حاصل پیروزی نیروهای سوری در میادین نبرد دانست و نباید شرایطی را به وجود آورد که آنهایی که تا امروز تروریست‌ها را مورد حمایت مادی و معنوی، تسلیحاتی و آموزش خود خود قرار می‌دادند اجازه یابند در این شرایط مجددا وارد صحنه جدید شده و اوضاع را به نفع خود تغییر دهند. من تصور می‌کنم یکی از آنهایی که در راس این موضوع قرار دارد امریکاست که از ابتدا با نیت سرنگونی دولت سوریه وارد عمل گردید و امروز که در صحنه میدان نبرد با شکست فاحش مواجه شده‌اند می‌خواهند مجددا به شکلی در وضعیت کنونی رخنه، نفوذ و تاثیر گذار باشند. اگر این روال بخواهد ادامه یابد باید فردا منتظر ورود برخی از کشورهای منطقه که نقش اساسی در اعزام، تربیت و ترویج تروریسم داشته‌اند نیز باشیم. امیدواریم که اجلاس قریب الوقوع در آستانه، دولت سوریه را با گام‌های بلندی به سمت صلح، ثبات و امنیت رهنمون نماید و موجب عزت، قدرت و شوکت ملت و دولت سوریه باشد.
امروز به خصوص پس از پیروزی بزرگ در حلب دولت و ملت سوریه از عزت و قدرت بسیاری برخوردارند و لذا با توجه به شرایط جدید من نیز با شما کاملا موافقم که باید در جهت استمرارآرامش، ثبات و امنیت سوریه تلاش نماییم و برای تحقق شکوفایی و استحکام آن کشور باید از هم اکنون مباحث مربوط به بازسازی اقتصاد سوریه به جد مورد پیگیری قرار گیرد و ما به سهم خود همانگونه که از ابتدا با شما همراهی نموده‌ایم از هیچ کوششی برای بازسازی سوریه و انجام همکاری‌های لازم دریغ نخواهیم کرد.
نکته مهم آن است که روابط ایران و سوریه محور اساسی و کلیدی در جهت حفظ خط مقاومت در منطقه می‌باشد و لذا در طول یک سال گذشته بارها مشاهده کرده‌ایم که در دوران‌ها و مقاطعی که تروریست‌های تکفیری در سوریه در معرض شکست یا با شکست مواجه شده‌اند نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بر فراز خاک سوریه و دمشق بمباران‌های خود را تشدید نموده و این بحث بسیار قابل تامل و قابل توجهی است.
در خاتمه این دیدار، دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پیرامون این دیدار مهم پاسخ گفت.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها