کد خبر:۴۲۴
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

آموزش عالی و بیکاری فارغ التحصیلان: چالش‌ها و راهبردها

تاریخ : اردیبهشت ١٣٨٧ تهیه شده در : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی / گروه پژوهش‌های اجتماعی موضوع : فرهنگی

در وضعیت کنونی سالانه بیش از ٣٥٠ هزار دانشجو از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما بیش از نیمی از آنها در سال‌های اول فارغ‌‌‌‌‌التحصیلی موفق به یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی خود نمی‌شوند. نتیجه این امر ٧٥٠ هزار فارغ‌التحصیل بیکاری است که تا پایان سال در جست‌وجوی حرفه مناسب هستند؛ رقمی که هر سال بر آن افزوده می‌شود.


بیشتر کشورهای دنیا با مسئله اشتغال درگیرند، اما تعدد عوامل مشکل‌آفرین در راه یافتن شغل و ناشناخته بودن این عوامل موجب پیچیده‌تر شدن این موضوع، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه‌ای چون ایران شده است.


نبود تناسب لازم میان نوع رشته‌ها و ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و نیازهای کنونی و آتی بازار کار، خود یکی از عوامل مؤثر بر افزایش میزان بیکاری افراد تحصیل‌کرده است. براساس مطالعات انجام شده، جمعیت جوان و فعال کشور تا سال ١٤٠٠ بالغ بر٦١  میلیون نفر می‌شود؛ به عبارتی ٥/٢ درصد رشد خواهد داشت. این در حالی است که بیش از نیمی از این افراد را جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها تشکیل خواهند داد. بنابراین دولت تا سال ١٤٠٠، باید ٢٩ میلیون فرصت شغلی ایجاد کند که نیمی از آنها مربوط و متناسب با تحصیلات فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باشد.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها