کد خبر:۱۵۰
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۴۲

ارزیابی وضعیت فناوری‌های نو در کشور با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری در سند چشم‌انداز بیست‌ساله

تاریخ : ٢١ خرداد ١٣٨٦ شركت كنندگان : دکتر بهزاد قره‌یاضی / دکتر سعید سرکار / دکتر محمدعلی ملبوبی موضوع : استراتژیک برگزارکننده : معاونت پژوهشهای اقتصادی / گروه پژوهشی فن‌آوریهای نو
خلاصه

در‌‌این نشست به اظهار نظر و بحث و تبادل‌نظر در مورد فناوری‌های نو و وضعیت آن در کشور، رویکردها و چالش‌ها به ویژه در انطباق با مطالبات رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی نظام نظیر سیاست‌های کلی ابلاغی از طرف معظم له پرداخته شد.
با وجود استناد مکرر سخنرانان به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار مورخ ١٣٨٥/٥/٢٣ معظم له با رؤسای دانشگاههای کشور به همراه دو وزیر علوم و بهداشت، احساس عدم تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از رؤسای محترم دانشگاهها (مطالباتی که در دیدار یاد شده مطرح شده بود)، و تأکید معظم له بر‌اینکه "سفارش اول ما (به دولت) مسئله سند چشم‌انداز است"، هنوز توسط رسانه‌های عمومی‌اعلام نشده بود. به‌این ترتیب مرکز تحقیقات استراتژیک بر خود می‌بالد که دغدغه‌ها و پیامهای معظم له را به خوبی دریافته و در نشست تخصصی یاد شده نیز به کرات بر ضرورت تحقق ‌این مطالبات تأکید نموده است. از سوی دیگر یادآوری‌این نکته نیز ضروری است که موضوع انحلال شوراهای عالی (شورای عالی بیوتکنولوژی، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و بسیاری از شوراهای دیگر) و ادغام وظایف آنها در سه شورا و یک کمیسیون هیئت دولت هنوز ابلاغ نشده بود و برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان از‌‌این موضوع اطلاعی نداشتند. بررسی پیامدهای ادغام شوراهای عالی بر توسعه فناوری‌های نو و موارد مرتبط با‌‌این اقدام موضوع گزارش مستقلی است که در دست تهیه است. امید است نتایج‌این نشست که هم‌اکنون منتشر می‌شود مورد پذیرش مسئولین محترم قرار گرفته و گامی‌‌ولو کوچک در راه تعالی علمی‌کشور و فتح قلل رفیع علم و فناوری و نیل به اهداف سند چشم‌انداز نظام در افق ١٤٠٤ تلقی شود.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها