کد خبر:۶۷۱
۱۲ تير ۱۳۹۶ | ۰۸:۵۵

نشست کمربند و جاده: مسیر دشوار چین در تحقق همکاری اقتصادی بین‌المللی

برگزاری نشست دو روزه «کمربند و جاده» در ١٤ و ١٥ ماه مه در بیجینگ چین، حاکی از دستورکار دیپلماتیک گسترده و نمادی از سیاست خارجی برون‌گرایانه جهانی چین است که از سال ٢٠١٣ توسط شی‌جین‌پینگ رهبر این کشور مطرح شد و روز به روز در حال تبدیل این کشور به کنشگر استراتژیک مهم در صحنه سیاست بین‌الملل است.
برای دسترسی به فایل این مطلب اینجا را کلیک کنید.

برگزاری نشست دو روزه «کمربند و جاده» در ١٤ و ١٥ ماه مه در بیجینگ چین، حاکی از دستورکار دیپلماتیک گسترده و نمادی از سیاست خارجی برون‌گرایانه جهانی چین است که از سال ٢٠١٣ توسط شی‌جین‌پینگ رهبر این کشور مطرح شد و روز به روز در حال تبدیل این کشور به کنشگر استراتژیک مهم در صحنه سیاست بین‌الملل است. این نشست که بالاترین سطح کنفرانس بین‌المللی از زمان طرح این ابتکار توسط چین است، تصویری بزرگ از وضعیت جهان امروز را به نمایش می‌گذارد: رشد شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه و نوظهور و کاهش نسبی قدرت اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته. گرچه «ابتکار کمربند و جاده»، در شرف تبدیل به ویژگی بارز اقتصاد جهانی است و بسیاری از آن به عنوان گسترش دور جدیدی از جهانی شدن (جهانی شدن٢) و نظم نوین جهانی چین، یاد می‌کنند، با این حال، وجود اختلاف‌نظرها و تنش‌های سیاسی و اقتصادی از همان ابتدای نشست نشان می‌دهد که در خصوص مقیاس، دامنه فعالیت و نفوذ این ابتکار چه از جهت منفی و چه مثبت مبالغه شده و هنوز درک درستی از این طرح جدید بدست نیامده است. نوشتار حاضر می‌کوشد ضمن اشاره به محورها و دستاوردهای این نشست، به برخی چالش‌های پیش روی چین و پیامدهای آن برای ناظران بین‌المللی بپردازد.
فاطمه محروق
ارسال نظرات
پربازدید ها
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها
آخرین یادداشت ها
آخرین اینفوگرافیک ها