
پیشرفتهای سریع محیط دیجیتال، ضرورت ارائه خدمات دیجیتال، اهمیت نوآوری در محصولات و خدمات، بهینهسازی ریسک و مدیریت تجربه مشتریان از اصلیترین عواملی است که سازمانهای امروز را به اتخاذ راهبردهای نوین دیجیتالی سوق میدهد. در این تحقیق به شناسایی راهبردهای نوین در صنعت بانکداری در حوزه فناوریهای دیجیتال پرداخته شده است. این تحقیق کاربردی و از ترکیب دو روش کیفی و کمی حاصل شده است. در این پژوهش توصیفی-پیمایشی، ابتدا به کمک روش دلفی و مطالعات کتابخانهای، عوامل (داخلی و خارجی) سازمان شناسایی و راهبردهای سازمانی تعیین، سپس با استفاده از فرايند تحليل سلسلهمراتبي و به کمک نرمافزار این راهبردها رتبهبندی شد. نتیجه رتبهبندی راهبردهای اولیه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به ترتیب راهبردهای مبتنی بر فناوری موبایل، فینتک، رسانههای اجتماعی و ... بهدست آمد. با مقایسه رتبهبندیهای انجامشده، از نظر کارشناسان خبره بانک فناوریهای مبتنی بر موبایل، قالبی مناسب برای بهکارگیری همزمان ایجاد ارزش، خلق نوآوری برای مشتری و کاهش هزینههای جاری سازمان است. بر این اساس بهترین راهبرد نوین دیجیتال برای سازمان، راهبرد راهحل دیجیتال است. راهحلهای دیجیتالی نهتنها با فروش یک محصول، بلکه با ارائه خدمات، ارزشافزوده مربوط به استفاده از آن محصول را بهطور مداوم اضافه میکنند.
برای مطالعه و دریافت اصل مقاله، به تارنمای فصلنامه راهبرد ۹۲ به نشانی زیر مراجعه فرمایید:
طیبه عسگری، علی نعیمی صدیق و محمد عبدالشاه