کد خبر:۵۶۳
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۷

دیدار دکتر ولایتی با وزیر دفاع جمهوری ارمنستان


دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک صبح روز پنجشنبه 95/11/14 با ویگن سرکیسیان وزیر دفاع جمهوری ارمنستان و هیئت همراه ایشان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار مسئولینی از وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، آقایان محمد مهدی طهرانچی مشاور رئیس مرکز، محمد حسین ملائک جانشین معاون پژوهش‌های سیاست خارجی، مهدی نوید ادهم مشاور رئیس مرکز و جمعی از کارشناسان مرکز حضور داشتند.

دکتر ولایتی در آغاز این دیدار از روابط دوستانه و دیرینه بین دو کشور ایران و ارمنستان یاد کرد و اظهار داشت که این روابط در عرصه‌های مختلف رو به گسترش است و مرز مشترک ما با ارمنستان اقتضا می‌کند که در عرصه همکاری‌های منطقه‌ای اقدامات جدی‌تر و عملی‌تر را انجام بدهیم.

دکتر ولایتی افزود، ایران از ابتدای استقلال ارمنستان این کشور را به رسمیت شناخت و من سفرهای متعددی با هدف ارتقاء جایگاه روابط بین دو کشور و میانجیگری بین ارمنستان و آذربایجان بر سر مسئله قره‌باغ به ارمنستان داشته‌ام.

رئیس مرکز تحقیقات اضافه کرد، مرز میان ایران و ارمنستان، مرز دوستی و صمیمیت در کل منطقه می‌باشد. روابط عمیق بین دو کشور فرصت توسعه روابط را تسهیل می‌کند. یکی از مسائل فرهنگی جالب بین ما و اقلیت ارمنی ساکن در ایران این است که در مراسم مذهبی ما مثل عاشورا، هموطنان ارمنی نیز شرکت می‌کنند.

ما از مشکلات ناشی از اختلاف بین دو کشور بر سر مسئله قره‌باغ خرسند نیستیم و امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود. ضمناً باید نسبت به نفوذ برخی عناصر مثل صهیونیست‌ها در منطقه قفقاز، آذربایجان و قره‌باغ، کاملاً هوشیار بود. یکی دیگر از مسائل حساس منطقه لزوم مقابله دو کشور در برابر افراطی‌گری است که عامل آن برخی از کشورهای غربی و کشورهای مرتجع منطقه می‌باشند.

دکتر ولایتی اظهار امیدواری کرد، همکاری‌های سیاسی، فنی ، ترانزیتی و انرژی در سفر شما به ایران مورد تأکید قرار گرفته است که همکاری در زمینه انتقال برق و گاز، مثال زدنی است و لازم است این همکاری‌ها در سایر زمینه‌ها نیز گسترش یابد.

ویگن سرکیسیان وزیر دفاع ارمنستان نیز از این دیدار اظهار خشنودی کرد و سالروز انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت و اظهار داشت، ما نیز چند روز پیش سالروز تشکیل ارتش جمهوری ارمنستان را جشن گرفتیم.

وی خطاب به دکتر ولایتی گفت، ٢٥ سال پیش شما در صدر هیئتی به ارمنستان آمدید و ما خاطرات خوبی از تدارکات خردمندانه شما در مناقشه قره‌باغ داریم. همکاری‌های مشترک دو کشور به عنوان دو کشور همسایه، شرایط مساعدی را در روابط فیمابین ایجاد کرده است. وی افزود، ما چالش‌های مشترکی داریم و می‌توانیم با همکاری متقابل با این چالش‌ها روبرو شویم.

سرکیسیان در پایان به دیدارهایش با مقامات جمهوری اسلامی و نیز نتایج خوب چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که چند هفته پیش در تهران برگزار شد، اشاره کرد.

در پایان این دیدار، دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و پیرامون موضوعات دیدار با وزیر دفاع ارمنستان و سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ گفت.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها