کد خبر:۶۱۱
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ | ۱۰:۴۲

پدافند موشکی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران

دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در نخستین موضع‌گیری‌های خود پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده در نظر دارد با هدف مقابله با حملات موشکی ایران و کره شمالی سامانه‌های پیشرفته موشکی خود را با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها توسعه دهد.
چکیده:

ایالات متحده در گذشته و در دوران جنگ سرد و با ابتکار رونالد ریگان رئیس جمهور وقت بدون توجه به معاهده ABM در دهه ١٩٨٠ برنامه‌ای را تحت عنوان ابتکار دفاع راهبردی موسوم به جنگ ستارگان برای از کار انداختن توان راهبردی اتحاد شوروی به اجرا گذارد. که ظاهرا یکی از علل موثر در فروپاشی اتحاد شوروی به حساب آمد. دولت کلینتون تقریبا این برنامه را به حالت تعلیق درآورد.

جورج دبلیو بوش (پسر) به بهانه مقابله با تهدیدات موشکی و تسلیحات کشتار جمعی کشورهای و به ادعای وی محور شرارت تصمیم به احیاء برنامه پدافند موشکی از طریق استقرار سامانه پدافند موشکی در اروپای شرقی گرفت. و در همین راستا تصمیم به خروج از معاهده ABM گرفت. دولت باراک اوباما با فاصله گرفتن از تصمیم دولت بوش تصمیم به تکیه بر سامانه پدافند موشکی در رومانی و استفاده از سامانه Aegis نصب شده روی ناوهای جنگی گرفت که تعدادی از آنها در دریای مدیترانه حضور دارند.

روسیه نیز ضمن مخالفت با این اقدامات در عملی مقابله به مثل سامانه‌های موشکی S-٤٠٠ را در کریمه و بندر لاذقیه سوریه مستقر نمود. چین برای مقابله با اقدامات امریکا در این زمینه در شبه جزیره کره با همکاری روسیه اقدام به خرید سامانه موشکی S-٤٠٠ و استقرار آن در مناطق حساس کرد.

به این ترتیب، اگرچه در ظاهر امر موضع‌گیری ترامپ در جهت مقابله با تهدیدات احتمالی موشکی جمهوری اسلامی ایران. کره شمالی صورت گرفته است ، ولی در عمل دولت آمریکا این اقدامات را با هدف مهار قدرت موشکی قدرت‌هایی نظیر چین و روسیه انجام می‌دهد.
اسماعیل بشری
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها