کد خبر:۴۶۵
۰۶ مهر ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

مرکز تحقیقات استراتژیک منتشر کرد

کتاب "تورم جمعیت زندان‌ها در جست‌و‌جوی کارآمدترین راه‌حل‌ها - راهبردها و برترین اقدامات برای رویارویی با ازدحام در نهادهای اصلاح و تربیت" به همت معاونت پژوهشهای حقوقی، گروه پژوهشی حقوق جزا و جرم‌شناسی توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ١٣٩٥ منتشر شد.

دیباچه:

دیباچه این کتاب که توسط دکتر حسین میرمحمدصادقی، معاون پژوهش‌های حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک نگارش شده است، به شرح زیر می‌باشد:

حبس یکی از قدیمی‌ترین مجازات‌هاست. برخی گفته‌اند از همان زمان که بشر احداث ساختمان را آموخت سلول و سیاه‌چال هم، به ویژه در قلاع و قصرها، برای محبوس کردن گناهکاران به وجود آمد. در قرآن کریم از زندانی شدن حضرت یوسف (ع) سخن به میان آمده است. در ایران قدیم نیز زندان‌ها به شکل قلعه‌های فراموشی وجود داشتند. به طور کلی در قرون گذشته زندان محلی برای تنبیه، تحقیر و در واقع تحمیل مرگ تدریجی به گناهکاران بود، به طوری که بسیاری از زندانیان در زندان جان می‌دادند.

لکن طی دهه‌های اخیر نگاه به زندان از محلی برای تحقیر و تنبیه محکومان به محلی برای تنبیه و باز اجتماعی شدن آنها تغییر یافت و زندان‌ها در واقع به ندامتگاه و مراکز اصلاح و تربیت تبدیل شدند. به گفتۀ یک اندیشمند اسپانیایی، اگر می‌خواهید بدانید در کشوری عدالت برقرار است یا خیر باید از زندان‌های آن دیدن کنید.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها