کد خبر:۱۰۸
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۰

برگزاری نشست هم اندیشی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و رونمایی از کتاب تاریخ کهن و معاصر ایران‌زمین

دکتر ولایتی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنجشنبه 14/8/94 میزبان جمعی از اساتید برجسته تاریخ از دانشگاه‌های کشور بود. هدف از این نشست، هم‌اندیشی در خصوص فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و همچنین مراسم رونمایی از 7 جلد منتشرشده از کتاب «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» به قلم دکتر ولایتی بود.
در این جلسه آقایان فروزش معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی، نوید ادهم معاون پژوهش‌های امور فرهنگی و اجتماعی و حجت الاسلام دکتر خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و سایر شخصیت‌های فرهنگی و علمی نیز حضور داشتند.
دکتر ولایتی ضمن تشکر از حضور مدعوین، با اشاره به خدمات متقابل اسلام و ایران در رشد و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی، تأکید کرد، تلاش برخی برای تفکیک بین فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ریشه استعماری دارد. مهمترین خدمات در رشد و شکوفایی تمدن اسلامی، از سوی ایرانیان و فرهنگ و تمدن ایران صورت گرفته و از طرفی اسلام نیز مهمترین تلاش را برای بالندگی فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است.
وی اضافه کرد، برخی از مستشرقین تلاش کرده‌اند که سابقه تاریخی ایران را نادیده بگیرند، در هر گوشه ایران با تمدن کهن آن سرشار است از گنج‌ها و گوهرهای بی‌نظریر ناشی از فرهنگ بزرگ و اصیل ایرانی و اسلامی.
دکتر ولایتی افزود از سال‌ها قبل این موضوع و تلاش برای معرفی هرچه بیشتر این فرهنگ برنامه‌ریزی شده و بنده نیز کتاب‌های مختلفی را تألیف کردم که بعضاً به چندین زبان هم ترجمه شده است. در مورد مجموعه فعلی که با نظر دکتر خاموشی برنامه‌ریزی و اقدام شده است، در 14 جلد که 7 جلد از آن امروز رونمایی می‌شود، مروری بر تاریخ ایران می‌باشد که از زمان مادها تا دوره معاصر به تاریخ معاصر و دوره حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.
وی یادآوری کرد که زندگینامه مقام معظم رهبری، در یک تلاش 5 ساله، برای درج در تاریخ معاصر در دایره‌المعارف اسلامی در جلد 21 منتشر و به چاپ رسیده است.
دکتر ولایتی گفت، با توجه به ضرورت توجه به تاریخ و تمدن اسلامی ایرانی، در مرکز تحقیقات استراتژیک گروه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران برای اولین بار تشکیل شد که با حضور اساتید، چشم‌انداز روشن‌تری در آینده را نوید خواهد داد.

در ادامه جلسه، تعدادی از اساتید حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها