راهبرد تقابل محدود مستقیم و اراده مبتنی بر تلافی در رقابت‌های امنیتی فرسایشی سیاست های کاهش مصرف انرژی در بخش خانوار‌های شهری حکمروایی شهری و جهت گیری های سیاستی ارتقا بی سابقه (۱۴۹ درصدی) ضریب تاثیر فصلنامه روابط خارجی، کسب رتبه سوم و درجه Q۱ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تلاطم امنیت جهانی و سیاست راهبردی چین در قبال بحران اکراین آثار سیاست‌های کلی نظام در مدیریت پیشگیرانه بحران ها؛ با نگاهی به بحران سیل اسفندماه 1402 در سیستان و بلوچستان راهبردهای بزرگ بین المللی ، آسیایی - پاسفیک و رویکرد اندونزی نشست سوم: قلعه سیاه ملاحظات دفاعی آمایش سرزمینی در مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران نشست تخصصی توسعه دریا محور موازنه درد و سنجش حساسیت های اراده راهبردی رقیب؛ جستاری پیرامون سخت افزارگرایی محدود برگزاری اولین نشست "هم اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندیشکده های کشور" مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌نماید دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌نماید دانشگاه گیلان و دانشگاه مازندران برگزار می‌کنند دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌کند همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای؛ سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های توسعه دریامحور هم راستا با شعار‌های اقتصادی سه دهه اخیر در جمهوری اسلامی
کد خبر:۱۰۱۵
۲۸ تير ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۹
کنوانسیون پسماندهای پرتوزا؛ خوانش حقوقی، سیاسی و فنی

دعوتنامه رویداد استراتژیک ۱۵

گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام پانزدهمین نشست رویداد استراتژیک را برگزار می‌کند.

کنوانسیون پسماندهای پرتوزا؛ خوانش حقوقی، سیاسی و فنی

کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا با اهدافی از قبیل دستیابي و برقراري سطح بالايي از ايمني جهاني در مديريت سوخت مصرف شده و پسماند پرتوزا، حصول اطمینان از وجود محافظت‌های مؤثر در برابر خطرات بالقوه آثار زيانبار تابش يونساز و محافظت از افراد، جامعه و محیط‌زیست و جلوگیري از حوادث با پیامدهاي راديولوژيكي در تاريخ 29 سپتامبر 1997 برای امضای دولت ها مفتوح شد و تاریخ 18 ژوئن 2001 لازم الاجرا گردید. تاکنون 82 کشور این کنوانسیون را امضا نموده اند که البته بخش قابل توجهی از این کشورها (از جمله ایران) هنوز آن را به تصویب نهایی نرسانده اند. لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون در 1 آذر 1396 در مجلس اعلام وصول شده و در 24 تیر 1398 کلیات آن به تصویب مجلس رسید.

پس از اعلام ابهام شورای نگهبان به تاریخ 19 مرداد 1398 و سپس اصلاحیه مجلس به تاریخ 2 مهر 1398، شورای نگهبان در 24 مهر 1398 مجددا این لایحه را تایید نکرد. اصلاح بعدی مجلس (1 دی ماه 1398) نیز منجر به برطرف شدن ایرادات شورای نگهبان نشد و این نهاد (19 دی 1398) بار دیگر لایحه را به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد کرد.

در نهایت مجلس شورای اسلامی (دهم)، در تاریخ 15 اردیبهشت 1399 ضمن اصرار بر مصوبه قبلي، آن را جهت اعلام نظر نهایی، به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال کرد.

در این راستا گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام پانزدهمین رویداد استراتژیک را با موضوع «کنوانسیون پسماندهای پرتوزا؛ خوانش حقوقی، سیاسی و فنی» برگزار می‌کند تا ابعاد مختلف این کنوانسیون را از نظرگاه متخصصان برجسته سیاسی، حقوقی و فنی بررسی کند.

 

 

سخنرانان نشست:

دکتر ابوذر گوهری مقدم، استاد گروه روابط بین الملل دانشگاه امام صادق (ع)

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

دکتر محمدجواد صفری، متخصص هسته ای

دکتر مهدی پیری، استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران

 

 

زمان:

سه شنبه 31 تیر 1399 ساعت 17 تا 19

 

آدرس پژوهشکده:

تهران، خیابان حضرت ولیعصر(عج)، خیابان آیت الله طالقانی، نرسیده به پل حافظ، پلاک376، پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سالن اجتماعات طبقه هشتم.

 

مقدم میهمانان ، دانشجویان و پژوهشگران عزیز را گرامی میداریم.

 

ورود برای عموم آزاد است.

پخش زنده از اینستاگرام پژوهشکده تحقیقات راهبردی

Instagram.com/isr_acir

کانال رویداد استراتژیک (t.me/StrategicEventCSR)

www.csr.ir

 
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها