راهبرد تقابل محدود مستقیم و اراده مبتنی بر تلافی در رقابت‌های امنیتی فرسایشی سیاست های کاهش مصرف انرژی در بخش خانوار‌های شهری حکمروایی شهری و جهت گیری های سیاستی ارتقا بی سابقه (۱۴۹ درصدی) ضریب تاثیر فصلنامه روابط خارجی، کسب رتبه سوم و درجه Q۱ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تلاطم امنیت جهانی و سیاست راهبردی چین در قبال بحران اکراین آثار سیاست‌های کلی نظام در مدیریت پیشگیرانه بحران ها؛ با نگاهی به بحران سیل اسفندماه 1402 در سیستان و بلوچستان راهبردهای بزرگ بین المللی ، آسیایی - پاسفیک و رویکرد اندونزی نشست سوم: قلعه سیاه ملاحظات دفاعی آمایش سرزمینی در مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران نشست تخصصی توسعه دریا محور موازنه درد و سنجش حساسیت های اراده راهبردی رقیب؛ جستاری پیرامون سخت افزارگرایی محدود برگزاری اولین نشست "هم اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندیشکده های کشور" مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌نماید دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌نماید دانشگاه گیلان و دانشگاه مازندران برگزار می‌کنند دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌کند همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای؛ سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های توسعه دریامحور هم راستا با شعار‌های اقتصادی سه دهه اخیر در جمهوری اسلامی
کد خبر:۸۲۹
۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۱
جلیل محبی در رابطه با تصویب FATF:

ما امروز نیازمند دور زدن تحریم‌ها هستیم، FATF مقرراتی گذاشته که ما نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

گرچه 198 کشور به FATF پیوسته‌اند، اما هیچ کدام از آن‌ها مثل ایران تحریم نیستند. اگر آن‌ها هم تحریم بودند، مخالفت می‌کردند. هر وقت تحریم‌ها برداشته شد، ثبات ارزی ایجاد شد و مشکل بانکی نداشتیم، من اولین موافق پیوستن به FATF هستم.

دکتر جلیل محبی

دکتر جلیل محبی در نشست رویداد استراتژیک 7 در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع، بحث خود را با پاسخ به پرسش دکتر مولایی مبنی بر اینکه اگر با به کنوانسیون‌ها نپیوندیم، چه فایده‌ای برای کشور خواهد داشت؟ آغاز کرد. وی این گزاره را مطرح کرد که پیوستن به کنوانسیون دلیل متقن می‌خواهد و نه نپیوستن. او مورد آمریکا را مثال می‌زند که اخیراً از تعدادی از کنوانسیون خارج شده است که آورده‌ای برای این کشور نداشته‌اند. بنابراین مشخص است که کنوانسیون‌ها ممکن است مفید باشند و یا نباشند. 
وی همچنین به انتقاد از رسانه‌ها می‌پردازد که بحث نظامی و یا تعریف تروریسم را چالش پیوستن ایران به کنوانسیون‌ها ارزیابی کرده‌اند؛ درحالی‌که این‌چنین نیست. 
می‌گویند اگر به FATF نپیوندیم، ما را تحریم می‌کنند؛ مگر تحریم دیگری باقی مانده است!

ما امروز نیازمند دور زدن تحریم‌ها هستیم، FATF مقرراتی گذاشته که ما نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

محبی اعلام کرد که می‌گویند اگر به FATF نپیوندیم، ما را تحریم می‌کنند؛ مگر تحریم دیگری باقی مانده است که نکرده باشند.
ما امروز نیازمند دور زدن تحریم‌ها هستیم، FATF مقرراتی گذاشته که ما نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

محبی نیز هدف اصلی FATF را شفافیت می‌داند؛ اما معتقد است که در شرایط تحریمی، شفافیت بیشتر به ضرر کشور خواهد بود. FATF برخی از جزئیات تراکنش‌ها و ارتباطات مالی را مطالبه می‌کند و اعلام کرده است که اگر اسنادی حاوی جزئیات مخفی باشد، ممکن است منشأ سوءاستفاده برخی افراد شود. لذا مسئله شفافیت مسئله‌ای عقلایی است.هدف اصلی FATF را شفافیت است درحالی‌که در شرایط تحریمی، شفافیت بیشتر به ضرر کشور خواهد بود و مسیر دور زدن تحریم‌ها را مسدود می‌سازد. 
از 40 توصیه FATF، 13 توصیه‌ای که ایران انجام داده، مورد پذیرش قرار گرفته، چرا دولت از 27 توصیه باقی مانده، صرفاً بر این 2 توصیه تأکید می‌کند؟
محبی در ادامه به مسئله تحریم‌ها پرداخته و اینکه در شرایط تحریمی، امکان مبادله ارزی نداریم و برای دسترسی به منابع، مجبوریم تحریم‌های ناعادلانه علیه کشور را دور بزنیم. این اقدام مقابله جمهوری اسلامی ایران با مسئله تحریم‌های ظالمانه علیه کشور است؛ اما FATF دقیقاً همین مطالبه شفافیت را از ایران می‌خواهد تا اجازه ندهد ایران تحریم‌ها را دور بزند. به همین دلیل در شرایط فعلی که تحت تحریم هستیم، باید با FATF مخالف بود. محبی می‌گوید: ما امروز نیازمند دور زدن تحریم‌ها هستیم، FATF مقرراتی گذاشته که ما نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.
از 40 توصیه FATF ما 38 توصیه را انجام داده‌ایم و 2 توصیه هم که کنوانسیون‌ها هستند در مجمع هست. از این تعداد توصیه، 13 توصیه، مورد پذیرش FATF واقع شده است و 27 توصیه مانده است. 
هدف اصلی FATF را شفافیت است درحالی‌که در شرایط تحریمی، شفافیت بیشتر به ضرر کشور خواهد بود و مسیر دور زدن تحریم‌ها را مسدود می‌سازد.
وی در ادامه این سؤالات کلیدی را مطرح می‌کند که:

  • چرا دولت به‌جای انجام این 25 توصیه‌ای که اجرای آن در اختیار خودش است، در مورد 2 کنوانسیون صحبت می‌کند؟ دولت هم گفته و ظریف نیز تأکید کرده که من هیچ تضمینی از منافع حاصل از پیوستن به FATF نمی‌دهم. آیا عجیب نیست در شرایط تحریم دولت تأکید به پیوستن به FATF می‌کند. چرا FATF از بین تمامی توصیه‌ها، برای ایران روی مسئله شفافیت متمرکز شده است؟ وی در ادامه این مسئله را مطرح می‌کند که ایران از کانال‌های غیرشفاف به منابع ارزی دسترسی دارد و بنابراین عضویت در این نهاد، این منابع را به مخاطره می‌اندازد.
    گرچه 198 کشور به FATF پیوسته‌اند، اما هیچ کدام از آن‌ها مثل ایران تحریم نیستند. اگر آن‌ها هم تحریم بودند، مخالفت می‌کردند. هر وقت تحریم‌ها برداشته شد، ثبات ارزی ایجاد شد و مشکل بانکی نداشتیم، من اولین موافق پیوستن به FATF هستم.
وی همچنین در پاسخ به دکتر مولایی، بر این نکته تأکید داشت که گرچه 198 کشور به این نهاد پیوسته‌اند، اما هیچ کدام از آن‌ها مثل ایران تحریم نیستند. اگر آن‌ها هم تحریم بودند، مخالفت می‌کردند. وی در نهایت اعلام کرد هر وقت تحریم‌ها برداشته شد، ثبات ارزی ایجاد شد و مشکل بانکی نداشتیم، من اولین موافق پیوستن به FATF هستم.

رحیم بایزیدی
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها