کد خبر:۷۷
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۲

اهداف و ساختار

معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک در راستای صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، باورها و ارزش‌های دینی و حفظ همبستگی و انسجام ملی، عواملی را که یکپارچگی و کارآمدی نظام اسلامی را در این حوزه مورد تهدید قرار می‌دهند؛ از رهگذر مطالعه دیدگاه‌ها، رویه‌ها و رویکردهای متنوع و متفاوت در زمینه تحولات اجتماعی و فرهنگی و با یاری گرفتن از صاحب‌نظران و فرهیختگان مورد بررسی قرار داده و به ارائه راهکارهای لازم و مناسب برای رویارویی با چالش‌های احتمالی فراروی نظام می‌پردازد.



 اهداف :

1) بررسی همه‌جانبه‌ی جهت‌گیری‌ها، دل‌مشغولی‌ها، نگرانی‌ها، انتظارات و اولویت‌های افکار عمومی آحاد مردم جامعه در زمینه‌ی مسائل فرهنگی ـ اجتماعی 
2) آسیب‌شناسی روندهای جاری فرهنگی و اجتماعی 
3) فراهم ساختن بسترهای لازم جهت چاره‌اندیشی برای رفع معضلات، مشکلات، چالش‌ها و ناسازواری‌های فرهنگی و اجتماعی 
4) پیش‌بینی سمت و سوی تغییرات و تحولات اجتماعی و فرهنگی، فکری و ارزشی در جامعه‌ی ایران با نگاه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در دوران گذشته و کنونی 
5) بررسی و ارزیابی سیاست‌های کلی فرهنگی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی؛ 
6) انجام تحقیقات و مطالعات لازم به منظور پیشنهاد راهکارهای مناسب برای رویارویی با تهاجم فرهنگی و آسیب‌های مهم اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، انحرافات اجتماعی، شکاف بین نسل‌ها، فرار مغزها، طلاق، خشونت‌های خانگی، زنان و کودکان خیابانی، فرار دختران و مسائل بهداشتی 
7) انجام بررسی‌های لازم جهت شناسایی و از بین بردن زمینه‌های بروز آسیب‌های مربوط به سه قشر آسیب‌پذیر جامعه: 
8) مطالعه و بررسی در خصوص موضوعات مورد اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و ارائه‌ی گزارش‌ها، تحلیل‌ها و پیشنهادهای لازم برای تقدیم به مسئولان نظام و سایر مراجع ذیربط نیازمند استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه و یاری نخبگان و فرهیختگان این حوزه خواهیم بود. 

لذا برای تحقق باکیفیت موارد فوق، راهکارهای ذیل مورد تأکید این معاونت می‌باشد: 
1. برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور به منظور استفاده از منابع و دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی آنها 
2. برقراری ارتباط با محققان و صاحب‌نظران مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی و استفاده از نظرات آنان 
3. پیشنهاد عناوین سمینارها و کارگاه‌های پژوهشی مورد نیاز جهت پیشبرد اهداف معاونت 
4. برگزاری سمینارها، میزگردها، نشست‌ها و کارگاه‌های پژوهشی تخصصی طبق برنامه‌ی مصوب 
5. اجرای پروژه‌های مشترک با مراکز، مؤسسات، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و نهادهای علمی ـ تحقیقاتی داخل و خارج کشور 
6. همکاری و همفکری با گروه‌های سایر معاونت‌های مرکز جهت پیشبرد بهینه‌ی امور جاری مرکز 
7. انتشار دستاوردهای تحقیقاتی‌ـ پژوهشی آماده شده توسط پژوهشگران و کارشناسان در قالب کتاب‌ها، ویژه‌نامه‌ها و نشریات ادواری (ماهنامه، فصلنامه و سالنامه) 





 ساختار :

این معاونت دارای 9گروه پژوهشی به شرح ذیل می‌باشد: 
– گروه پژوهش‌های جوانان و هویت اسلامی ایرانی 
– گروه پژوهش‌های رسانه 
– گروه پژوهش‌های اجتماعی 
– گروه پژوهش‌های مدیریت، آموزش و منابع انسانی 
– گروه پژوهش‌های گردشگری 
- گروه پژوهش های فرهنگ و تمدن اسلام و ایران 
- گروه پژوهش‌های فرهنگ و اقتصاد 
- گروه پژوهش‌های ورزش 
- گروه پژوهش‌های هنر 


برای مطالعه کامل ساختار مرکز تحقیقات استراتژیک به این فایل مراجعه شود.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها
آخرین یادداشت ها
آخرین اینفوگرافیک ها