کد خبر:۶۱۹
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ | ۰۸:۰۵

دیدار رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با معاون وزیر خارجه نروژ


در دیدار معاون وزیر خارجه نروژ

دکتر ولایتی: باید نقشه راهی برای توسعه همکاریهای تهران_ اسلوتهیه شود

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران و نروژ دارای روابط تاریخی هستند و برای توسعه همکاری ها و رفع موانع باید نقشه راهی تهیه شود.

دکتر ولایتی ظهر یکشنبه ١٧ اردیبهشت ماه در دیدار وگر کریستین استرومن معاون وزیر خارجه نروژ اظهار داشت: روابط دو کشور به ١١٠ سال پیش بر می گردد که نشان می دهد روابط تاریخی و ارزشمندی بین ایران و نروژ در زمینه های اقتصادی وجود دارد؛ هر چند که افزایش حجم این روابط نیازمند عزم و توجه بیشتری برای توسعه است.

وی افزود: نروژ کشوری صنعتی است و همکاری با آن می تواند قابل توجه باشد، ضمن اینکه ایران برای روابط با اروپا به ویژه برای کشورهایی که سیاست های مستقل تری را اتخاذ می کنند ارزش قائل است.

دکتر ولایتی همچنین درخصوص مسائل منطقه ای و رویکرد اروپا به این مسائل گفت: کشورهای اروپایی می بایست نگاه روشن تر و دقیق تری از منطقه داشته باشند. بیش از 6 سال است در سوریه، صرفا به دلیل دخالت خارجی و حمایت از تروریست ها و گروه های افراطی، بحرانی وجود دارد و ایران تمام توان خود را برای مقابله با این جریان به منظور ایجاد صلح و ثبات منطقه ای به کار گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص عراق هم که طولانی ترین مرز را با ایران دارد، به خواست دولت و مردم، حمایت خود را از عراق انجام داده ایم و ایران قطعا در مقابل هر گونه تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه مقابله خواهد کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تنها راه حل بحران منطقه، صرفا سیاسی است و در این جهت هم با همکاری کشورهای منطقه و کشورهای علاقمند به صلح، برای ایجاد امنیت و ثبات همکاری های ارزشمندی را انجام داده ایم.

در ادامه این دیدار معاون وزیر خارجه نروژ گفت: در طول اقامت در ایران رایزنی های خوبی را با مقامات ایرانی داشته ایم و وارد فاز جدیدی از همکاری های اقتصادی شدیم.

استرومن افزود: پس از برجام، تجارت و روابط دو جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی رشد داشته به خصوص که در زمینه نفت و گاز همکاری های بیشتری وجود دارد.

وی ضمن ابراز علاقه نسبت به اطلاع از نگاه ایران به مسائل منطقه گفت: ما در مرحله نامطمئنی در جهان و منطقه قرار داریم به ویژه که آوارگان فراوانی از این منطقه به سمت کشورهای اروپایی آمده اند و از سوی دیگر مسائل منطقه ای برای شما هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه این دیدار دو طرف در خصوص مسایل منطقه ای ، روابط دو جانبه و همکاری های بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها