توسط انتشارات ایران انجام شد؛
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۱۵
بررسی عملکرد حمل و نقل ریلی
تاریخ : ٢٧ شهريور ١٣٩١
موضوع : اقتصادی
برگزارکننده : معاونت پژوهشهای اقتصادی / گروه پژوهشی امور زیربنایی
خلاصه
در این نشست آقایان مهندس سعیدیکیا، مهندس احمد خرم و مهندس رحمتی وزرای سابق راه و ترابری و مهندس هاشمی مدیرعامل سابق متروی تهران نیز حضور داشتند.
ابتدا مهندس اکبر ترکان مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی، با بیان مقدمهای نشست را آغاز نمودند. سپس آقای دکتر منتظری معاونت پشتیبانی شرکت مترو طی سخنانی به تشریح عملکرد و معرفی برنامه بلندمدت توسعه شبکه قطار شهری تهران پرداختند.
بعد از آن آقای مهندس سعیدنژاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، درباره اهداف و عملکرد حمل و نقل ریلی در دو برنامه چهارم و پنجم توسعه به ایراد سخن پرداختند، وی عواملی مانند وقوع جنگ تحمیلی، فقدان برنامههای جامع در بخش حمل و نقل، نحوه تخصیص و مصرف یارانهها و اعتبارات دولتی در مقایسه با حمل و نقل جادهای، انتصاب افراد ناآشنا و تغییرات مکرر در مسئولان امور ریلی، نبودن عنصر رقابت در فعالیتهای ریلی و همچنین تعمیم مشکلات بروکراسی و بهرهوری ادارات دولتی به حمل و نقل ریلی را از جمله علل رکود نسبی این بخش در ایران برشمرد و راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه کرد.
در ادامه آقای دکتر جعفرپور عضو کمیته بینالملل انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی به مرور سیاستهای کلی، قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه و سایر قوانین مرتبط با حمل و نقل ریلی پرداختند و ضمن بیان نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدات موجود، راهبردهایی را برای توسعه بلندمدت حمل و نقل ریلی ارائه کردند.
سخنران چهارم نشست، آقای دکتر ساداتحسینی مدیرکل مرکز تحقیقات و آموزش راه آهن بودند. وی طی سخنانی به بررسی اهداف، برنامه¬ها، آثار تحریم و نیز هدفمندی یارانهها در راهآهن پرداختند و اولویتهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران را برای رفع گلوگاههای موجود در شبکه تشریح کردند.
در ادامه نشست، آقای مهندس بختیاری مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت طی سالهای اخیر، به بیان میزان تحقق اهداف در شاخصهای تعداد مسافر جابجا شده، نفر- کیلومتر جابجا شده، ضریب اشغال ایستا، تعداد واگنها و تعداد واگنهای اضافه شده به ناوگان پرداختند.
وی همچنین عدم رشد متناسب تعرفه مسافری، زیانده بودن قطارهای محلی و حومهای و فرسودگی واگنهای موجود را از جمله مهمترین مشکلات پیش روی حمل و نقل ریلی مسافری برشمردند.
آخرین سخنران نشست، آقای دکتر مهرداد تقیزاده مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک بود که سخنان وی به موضوع هماهنگی بین پروژههای حمل و نقل بین شهری و درون شهری با تأکید بر حمل و نقل حومهای اختصاص داشت. توجه خاص شهرداریها به موضوع قطارهای حومهای، طراحی متناسب سازمان طراحی، احداث، نگهداری و بهرهبرداری از قطارهای حومهای، مشترک نبودن خطوط اکسپرس با سایر خطوط و در عوض وجود ایستگاههای مشترک برای تبادل مسافر و طرح مجدد احداث ٤ خط اکسپرس متروی ایستگاه تهران در شورای عالی ترافیک پیشنهادات مشخصی بود که دکتر تقیزاده مورد تأکید قرار دادند.
در پایان نشست برخی از مهمانان از جمله آقایان دکتر شمس اردکانی، مهندس سعید فائقی، مهندس فرهاد بندرچیان، مهندس رحمتالله مهابادی، مهندس سعیدی و مهندس روشنیمقدم به ارائه نقطهنظرات خود پرداختند.
در پایان مهندس ترکان ضمن جمعبندی مباحث مطرح شده در نشست، محورهای مشخصی را به عنوان نتایج نشست مطرح کرده و مقرر شد ضمن انعکاس مشکلات و راهکارهای مطرح شده، این محورها برای انجام پژوهشهای بیشتر در دستور کار گروه پژوهشی امور زیربنایی قرار گیرد.
در این نشست آقایان مهندس سعیدیکیا، مهندس احمد خرم و مهندس رحمتی وزرای سابق راه و ترابری و مهندس هاشمی مدیرعامل سابق متروی تهران نیز حضور داشتند.
ابتدا مهندس اکبر ترکان مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی، با بیان مقدمهای نشست را آغاز نمودند. سپس آقای دکتر منتظری معاونت پشتیبانی شرکت مترو طی سخنانی به تشریح عملکرد و معرفی برنامه بلندمدت توسعه شبکه قطار شهری تهران پرداختند.
بعد از آن آقای مهندس سعیدنژاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، درباره اهداف و عملکرد حمل و نقل ریلی در دو برنامه چهارم و پنجم توسعه به ایراد سخن پرداختند، وی عواملی مانند وقوع جنگ تحمیلی، فقدان برنامههای جامع در بخش حمل و نقل، نحوه تخصیص و مصرف یارانهها و اعتبارات دولتی در مقایسه با حمل و نقل جادهای، انتصاب افراد ناآشنا و تغییرات مکرر در مسئولان امور ریلی، نبودن عنصر رقابت در فعالیتهای ریلی و همچنین تعمیم مشکلات بروکراسی و بهرهوری ادارات دولتی به حمل و نقل ریلی را از جمله علل رکود نسبی این بخش در ایران برشمرد و راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه کرد.
در ادامه آقای دکتر جعفرپور عضو کمیته بینالملل انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی به مرور سیاستهای کلی، قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه و سایر قوانین مرتبط با حمل و نقل ریلی پرداختند و ضمن بیان نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدات موجود، راهبردهایی را برای توسعه بلندمدت حمل و نقل ریلی ارائه کردند.
سخنران چهارم نشست، آقای دکتر ساداتحسینی مدیرکل مرکز تحقیقات و آموزش راه آهن بودند. وی طی سخنانی به بررسی اهداف، برنامه¬ها، آثار تحریم و نیز هدفمندی یارانهها در راهآهن پرداختند و اولویتهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران را برای رفع گلوگاههای موجود در شبکه تشریح کردند.
در ادامه نشست، آقای مهندس بختیاری مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت طی سالهای اخیر، به بیان میزان تحقق اهداف در شاخصهای تعداد مسافر جابجا شده، نفر- کیلومتر جابجا شده، ضریب اشغال ایستا، تعداد واگنها و تعداد واگنهای اضافه شده به ناوگان پرداختند.
وی همچنین عدم رشد متناسب تعرفه مسافری، زیانده بودن قطارهای محلی و حومهای و فرسودگی واگنهای موجود را از جمله مهمترین مشکلات پیش روی حمل و نقل ریلی مسافری برشمردند.
آخرین سخنران نشست، آقای دکتر مهرداد تقیزاده مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک بود که سخنان وی به موضوع هماهنگی بین پروژههای حمل و نقل بین شهری و درون شهری با تأکید بر حمل و نقل حومهای اختصاص داشت. توجه خاص شهرداریها به موضوع قطارهای حومهای، طراحی متناسب سازمان طراحی، احداث، نگهداری و بهرهبرداری از قطارهای حومهای، مشترک نبودن خطوط اکسپرس با سایر خطوط و در عوض وجود ایستگاههای مشترک برای تبادل مسافر و طرح مجدد احداث ٤ خط اکسپرس متروی ایستگاه تهران در شورای عالی ترافیک پیشنهادات مشخصی بود که دکتر تقیزاده مورد تأکید قرار دادند.
در پایان نشست برخی از مهمانان از جمله آقایان دکتر شمس اردکانی، مهندس سعید فائقی، مهندس فرهاد بندرچیان، مهندس رحمتالله مهابادی، مهندس سعیدی و مهندس روشنیمقدم به ارائه نقطهنظرات خود پرداختند.
در پایان مهندس ترکان ضمن جمعبندی مباحث مطرح شده در نشست، محورهای مشخصی را به عنوان نتایج نشست مطرح کرده و مقرر شد ضمن انعکاس مشکلات و راهکارهای مطرح شده، این محورها برای انجام پژوهشهای بیشتر در دستور کار گروه پژوهشی امور زیربنایی قرار گیرد.
ارسال نظرات