سازمان همکاری شانگ‌های و ضرورت‌های عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در آن سازمان همکاری شانگ‌های نخستین آزمون دکترین نگاه به شرق دولت سیزدهم اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی برگزار می‌کند تبیین پنجاه سال روابط دیپلماتیک ایران و چین سومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی؛ دیپلماسی اقتصادی در محیط همسایگی جنگ ۳۳ روز، پایه‌های تمدن نوین اسلامی را شکل داد. اولویت دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت سیزدهم اولویت دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت سیزدهم تاملی بر فراز و فرود‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بررسی جایگاه استراتژیک میانمار در ابتکار کمربند راه چین ضرورت بازنگری در قرارداد ۱۰ ساله ۱۳۷۹ ایران روسیه الزامات و رویکرد‌های ارتباط ایران و چین خروج آمریکا، پیشروی طالبان و آینده نظم سیاسی در افغانستان ضرورت تحول ساختاری و سازمانی در وزارت امور خارجه تحرکات طالبان در تحولات اخیر افغانستان انتشار شماره (۱۲) پاییز فصلنامه سازمان‌های بین المللی حزب حاکم چین توانسته مدل حکمرانی خود را در تناسب با تاریخ و فرهنگ سیاسی چین تعریف کند مزایا، مخاطرات و چالش‌های پیمان‌های پولی دوجانبه تحول بزرگ ژئوپلیتیک؛ فرصتی برای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
کد خبر:۱۴۶۲
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۳
آقای اصلانی در مصاحبه با رادیو گفتگو مطرح کرد
عماد اصلانی مناره بازاری پژوهشگر گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی در مصاحبه با رادیو گفتگو گفت: با پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه، پایه‌های تمدن نوین اسلامی شکل گرفت.

عماد اصلانی مناره بازاری در گفتگو با رادیو گفتگو با تصریح بر اینکه حزب‌الله و جریان مقاومت پس از جنگ ۳۳ روزه، قدرت تعیین‌کننده در منطقه پیدا کردند، اظهار کرد: با پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه، پایه‌های تمدن نوین اسلامی شکل گرفت.
رنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفتگو با موضوع روز مقاومت اسلامی و تداعی ۳۳ روز مقاومت و پایداری حزب‌الله و با حضور دکتر عماد اصلانی مناره بازاری کارشناس مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.
عماد اصلانی مناره بازاری با یادآوری این موضوع که رژیم صهیونیستی به بهانه گروگان گرفتن سربازان خود توسط حزب‌الله لبنان، جنگ ۳۳ روزه را آغاز کرد، گفت: پس از آغاز این جنگ، شاهد حرکت مهمی در منطقه بودیم که سرآغاز و مقدمه برای حرکت‌های دیگر در سال‌های بعد شد.
وی با اشاره به اینکه نخستین پیروزی جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه اتفاق افتاد، اظهار کرد: جهان عرب که تا پیش‌ازاین در مواجهه با اسرائیل، بر تفکرات ملی عربی تکیه می‌کرد، پس از این جنگ متوجه می‌شود، شکستی که در جنگ ۶ روز داشت به دلیل نبود نگاه آئینی و اسلامی بوده است.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با تصریح بر این موضوع که هیمنه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه فروریخت، بیان کرد: در این جنگ صدای مقاومت، دین و وحدت و همچنین امت انگاری برای نخستین‌بار شنیده شد و برای نخستین‌بار پایه‌های تمدن نوین اسلامی شکل گرفت.
وی یکی از اثرات پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه را اعتماد مردم به مقاومت دانست و تصریح کرد: این پیروزی نشان داد فصل «قرارداد‌های کمپ دیوید» به پایان رسیده است، زیرا هرچه مذاکرات پیش رفت، جهان عرب ارزش‌های اسلامی و عربی خودشان را از دست دادند. این مسئله سبب شد محور جدیدی با عنوان «محور مقاومت» در منطقه و جهان شکل گیرد.

 

عماد اصلانی و جنگ 33 روزه حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی


اصلانی در گفتگو با رادیو گفتگو به امروز یعنی ۱۵ سال بعد از جنگ ۳۳ روزه اشاره کرد و افزود: امروز محور مقاومت همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است و حتی توانست خاورمیانه را از معادلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای حفظ کند که نمونه آن جلوگیری از اجرای نقشه خاورمیانه بزرگ است.
وی نقش حزب‌الله را در خاورمیانه تعیین‌کننده دانست و عنوان کرد: امروز بعد از ۱۵ سال نمی‌توان معادله‌ای در خاورمیانه پیاده‌سازی کرد، اما مقاومت را حساب نکرد. نتیجه چنین اثرگذاری، افزایش قدرت حماس و توان موشکی حزب‌الله است که از یک جنگ بزرگ در منطقه غرب آسیا جلوگیری کرد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با تصریح بر اینکه حزب‌الله با توان بالایی که پس از پیروزی در جنگ ۳۳ روزه کسب کرده است، به یک نیروی بازدارنده در مقابل رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، گفت: این قدرت از خلیج عدن تا دریای مدیترانه و از دروازه‌های بغداد تا سوریه وجود دارد.
وی با بیان اینکه هیچ قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمی‌تواند مقاومت و در رأس آن حزب‌الله را نادیده بگیرد، اظهار کرد: دوره تصمیم‌گیری پشت در‌های بسته توسط قدرت‌های جهانی و نادیده‌گرفتن مقاومت گذشته است و امروز اگر این قدرت‌ها بخواهند در حوزه غرب آسیا تصمیمی بگیرند باید با محور مقاومت هماهنگ کنند، زیرا حزب‌الله تعیین‌کننده معادلات در منطقه است.
اصلانی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی عمومی سازی محور مقاومت به این موضوع اشاره کرد؛ تازمانی که محور مقاومت در ساختار سیاسی و حاکمیتی قرا نگیرد و مردم را در کنار خود نداشته باشد نمی‌تواند به گفتمانی عمومی دست پیدا کند. او اشاره کرد که مقاوکن باید برای تمام نیاز‌های مردمی جواب درخوری داشته باشد. وی با اشاره به بحران‌های اقتصادی در لبنان گفت: مقاومت اگر برای حل این بحران‌ها نتواند راه حل سریعی پیدا کند، نمی‌تواند جایگاه خود را در منطقه حفظ کند.
اصلانی با نگاه به گروه‌هایی مانند داعش و القاعده که چهره خشن و ضد عقلی را از اسلام بروز داده اند در ادامه گفت: مقاومت تبدیل به یک دیدگاه عقلانی و نگاهی معنوی در منطقه شده است. عقلانیت مقاومت باعث شده است تا این دیدگاه در میان مردم منطقه محبوب شود. دیدگاه مقاومت یک نگاه سلحشوری در عین حال عقلانی محور ایجاد می‌کند. این در حالی است که غرب در تلاش است تا نگاه ضد عقلی را به حرکت‌های اسلامی و محور مقاومت نسبت دهد.
اصلاتی در جکع بندی سخنان خود مقاومت را زنده کننده امید مردم و جهان اسلام برای بازگرداندن قدرت و آرزو‌های اسلامی بر شمرد. وی با اشاره به جنگ ۳۳ روزه و شکست هیمنه رژیم صهیونیستی گفت: اقدامی که روزی برای شش کشور عربی به عنوان یک آرزو تبدیل شده بود، برای محور مقاومت انجام شد و جنوب لبنان با این راهکار توانست آزادی خود را به دست بیاورد. در ادامه جمعبندی خود وی محور مقاومت را تنها محور واقعی قدرت در منطقه بر شمرد و اینگونه نتیجه گیری کرد که تا زمانی که این محور در منطقه با همراهی مردم و با اقتدار وجود دارد، هیچ کس نمی‌تواند به آرمان‌های مردم دست اندازی کند. از این روی تمدن نوین اسلامی با محور مقاومت پایه ریزی می‌شود.

ارسال نظرات
پربازدید ها
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها