کد خبر:۱۲۸۸
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۲
در برنامه سیاسی رادیو گفتگو مطرح شد

خنثی سازی تحریم‌ها با مدیریت جوان انقلابی، قرارداد‌های پولی دو جانبه و اعتماد مسئولین به مردم

مدیریت جوان انقلابی، قراردادهای پولی دو جانبه، ارائه چهارچوب و برنامه بلند مدت در کنار اعتماد مسئولین به مردم می تواند اقتصاد مقاومتی را متبلور کند و دیپلماسی اقتصادی ایران را به ارتقا دهد.

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی ظرفیت ها و قابلیت های جمهوری اسلامی ایران در تضمین بی اثری تدریجی تحریم ها و با حضور دکتر عماد اصلانی، پژوهشگر مهمان پژوهشکده تحقیقات راهبردی به روی آنتن رفت.

این پژوهشگر روابط بین الملل، اقتصاد مقاومتی و مدل مقابله اقتصادی برابر جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران شکل گرفته است را، یک مسئله مهم ارزیابی کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی در خود این توانایی را دارد که تبدیل به یک سنگر برای ایجاد یک بلوک اقتصادی نوین شود.

بلوک اقتصادی کشورهای تحریم شده توسط آمریکا

وی با بیان اینکه دولت آمریکا به تحریم کردن کشورها معتاد شده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای یک بازوی قوی در حوزه اقتصاد است که می تواند به عنوان یک بلوک اقتصادی تحت عنوان «بلوک اقتصادی کشورهای تحریم شده» تبدیل شود. کشورهای تحریم شده در خود ظرفیت هایی دارند که می توانند چارچوبی ایجاد کنند که یک اقتصاد سومی در جهان شکل بدهند.

اصلانی با نگاه به مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی تأکید کرد که اقتصاد باید با نگاه به ظرفیت های درونی به دنبال ارتقا سطح استانداردهای بیرونی باشد، این موضوع در حالی تحقق پیدا می کند که سطح دخالت مردم در اقتصاد نیز افزایش پیدا کند. احیای اعتماد به اقتصاد ملی که مستلزم یک برنامه بلند مدت دانش بنیان است در کنار ارتقا سطح بهره وری می تواند به عنوان مفهوم درونی اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیرد.

این پژوهشگر با تصریح بر اینکه ایران دارای ظرفیت های عظیمی در چارچوب اقتصادی است، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی مولفه هایی دارد که اگر درست درک شده، شناخته شود و به درستی در جای خود قرار گیرد، توانایی این را دارد که موجی ایجاد کند تا منطقه و کشورهای فرامنطقه ای که تحت تحریم آمریکا قرار دارند را به ایران پیوند دهد. او در این میان تأکید کرد که تقویت حس وطن دوستی و عرق ملی به کالای ملی، نقش تأثیرگذاری در اقتصاد مقاومتی دارد. اصلانی با بیان اینکه هر کالای ملی یک پرچم ملی است، بخش خصوصی و تولید کنندگان را به عنوان سربازان جنگ اقتصادی معرفی کرد و گفت، هر جا که یک کالای ایرانی صادر شود در واقع پرچم ایران در آن سرزمین برافراشته شده است.

بهبود دیپلماسی اقتصادی عامل رسیدن به اقتصاد مقاومتی

وی مهم ترین اصل اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم ها را تکیه به خود عنوان کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم یک چارچوب اقتصادی قوی داشته باشیم، باید به این باور برسیم در جامعه جهانی تنها به خود می توانیم تکیه کنیم. باید وابستگی خود به خارج را کاهش دهیم و دیپلماسی اقتصادی را بهبود ببخشیم تا بتوانیم روابط اقتصادی را با کشورهای دیگر ایجاد کنیم.

اصلانی درباره راهکارهایی که می تواند تحریم ها را بی اثر کند گفت و تاکید کرد: باید با کشورهای دیگر پیمان های پولی دو جانبه ببندیم و از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی و کشورهای دیگری که تحریم هستند به درستی استفاده کنیم. همچنین باید تدوین درستی از سیاست های ارزی کشور داشته باشیم و این مسائل در منظر اقتصاد مقاومتی باید شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر چارچوب درستی از اقتصاد مقاومتی در کشور شکل نگیرد، به شدت در برابر تحریم ها آسیب پذیر خواهیم بود و نخواهیم توانست در برابر آن ها ایستادگی کنیم.

این پژوهشگر روابط بین الملل در عین حال از شکل گیری چارچوب درست اقتصاد مقاومتی در کشور گفت و اظهار کرد: در این چارچوب توانسته ایم با ارائه مسائل اقتصادی به شکل صحیح، اقتصاد مقاومتی را در عرصه عمل به اجرا در آوریم. حداقل چنین اقداماتی کم اثر کردن تحریم ها است و این مسئله در طولانی مدت قطعا به بی اثر شدن تحریم ها منجر خواهد شد. چنین مسئله ای سبب خواهد شد آمریکا متوجه شود تحریم ها نمی تواند راه حلی برای این کشور باشد و از این منظر نیز اقتصاد مقاومتی اهمیت پیدا می کند.

اصلانی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به مدیریت جوان در هدف گذاری اقتصاد مقاومتی به این موضوع اشاره کرد که، مدیران جوان با آرمانگرایی ملهم از واقع نگری توانایی ارائه و توسعه راهبردهای اقتصاد مقاومتی را دارند، نگاه جوان به توانایی های درونی بندهای تحریم را می گشاید. دکتر اصلانی در بخشی از سخنان خود گفت: برای کم اثر کردن تحریم ها اعتماد مسئولین به توانایی مردم نقش مهمی دارد. او در ادامه اشاره کرد که مدیریت جوان انقلابی، ارائه چهارچوب و برنامه بلند مدت در کنار اعتماد مسئولین به مردم می تواند اقتصاد مقاومتی را متبلور کند و دیپلماسی اقتصادی ایران را به ارتقا دهد.

جوانگرایی مسیری برای خنثی سازی تحریم ها

این پژوهشگر عرصه روابط بین الملل در پایان صحبت های خود، جوانگرایی و گردش نخبگانی در مدیریت اقتصادی کشور راهی برای ارتقا سطح اقتصادی و بی اثر کردن تحریم ها در طول زمان است. او با برشمردن خصوصیات مدیریت جوان چون آرمانگرایی، داشتن انرژی لازم برای رسیدن به اهداف و داشتن خلاقیت برای پیدا کردن راه های مبارزه با تحریم ها این خصوصیات را نجات بخش عرصه اقتصاد در کشور خواند.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها