کد خبر:۱۲۷
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۰

برگزاری ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین‌المللی فقهی نجومی رؤیت هلال

ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین‌المللی فقهی نجومی رؤیت هلال با حضور علمای حوزه علمیه قم و اندیشمندان و به ابتکار اعضاء شورای هم‌اندیشی که از مشاوران حضرت آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشند، در تاریخ 17 اردیبهشت 1394 در شهر مقدس قم برگزار شد.
این همایش با مشارکت، مرکز تحقیقات استراتژیک، مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، با سخنرانی آیهًْ‌‌الله حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام قرائتی، دکتر علی‌اکبر ولایتی و پیام تصویری آیت‌الله العظمی سبحانی آغاز به کار کرد.
آیت‌الله العظمی سبحانی برگزاری این همایش را به دست‌اندرکاران آن تبریک گفت، زیرا بررسی مسئله رؤیت هلال با عبادات و مسائل اجتماعی و سیاسی مردم ما، ارتباط مستقیم دارد.
ایشان افزود اسلام دین جهانی است و باید به گونه‌ای باشدکه همه بتوانند به وظایف خود عمل کنند، ایشان علمای اسلام را برای حل مسائل هلال و ایجاد وحدت اسلامی و یافتن راه‌حل‌های ناشی از آن در امر عبادی سیاسی حج، دعوت به همکاری و مطالعه نمودند.
آیت‌الله العظمی سبحانی در ادامه افزودند، ما نباید منتظر بمانیم غربیان مشکلات ما را حل کنند. باید خودمان از طریق بیان و گفتگو برای مسائل خود، راه‌حل بیابیم.
دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در این نشست، هیئت بطلمیوس را به نقد کشید و گفت که بزرگان ما مثل ابوریحان بیرونی اعتقادی به احکام نجومی نداشتند، دانشمندان مسلمان برای اولین بار، نجوم کپرنیکی را مردود دانستند و نجوم امروز و رایج در دنیا، بیش از هر امتی، مدیون مسلمانان است. آنچه در نجوم اسلامی وجود دارد، برگرفته از نجوم ایرانی پیش از اسلام می‌باشد.
در این همایش، 9 مقاله برتر با رویکرد فقهی و نجومی، مورد تقدیر قرار گرفت و در صحن همایش قرائت شد و از مقالات برتر نیز تجلیل به عمل آمد.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
omahgcph
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها