کد خبر:۱۲۵
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۰

برگزاری دومین روز نشست گفتگوهای استراتژیک ایران و افغانستان

در دومین روز (21/2/94) از اولین نشست گفتگوهای استراتژیک ایران و افغانستان، روز گذشته، دکتر حداد عادل، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان فارسی، در مراسم اختتامه در مرکز تحقیقات استراتژیک حضور یافت. در این نشست پایانی که با حضور آقای سپنتا، وزیر خارجه سابق افغانستان انجام گرفت، دکتر حداد عادل، به اشتراکات فراوان دو کشور در عرصه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اشاره کرد.
در دومین روز (21/2/94) از اولین نشست گفتگوهای استراتژیک ایران و افغانستان، روز گذشته، دکتر
حداد عادل، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان فارسی، در مراسم اختتامه در مرکز تحقیقات استراتژیک حضور یافت. در این نشست پایانی که با حضور آقای سپنتا، وزیر خارجه سابق افغانستان انجام گرفت، دکتر حداد عادل، به اشتراکات فراوان دو کشور در عرصه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اشاره کرد.
دکتر حداد با تأکید بر حوزه زبان فارسی، تلاش‌ها و اقدامات ایران را برای گسترش این حوزه برشمرد و اظهارداشت، من در طول سال‌های خدمت در آموزش و پرورش به مدت 13 سال، همه‌ی تلاشم، ارسال کتاب‌های درسی فارسی به افغانستان بوده است. سیاست کلی نظام اسلامی ایران، دغدغه نسبت به سرنوشت مردم همسایه در افغانستان است. باید تلاش کنیم زبان فارسی، زبان علم بشود. این زبان قابلیت علمی شدن را دارد. در فرهنگستان و در عرصه واژه‌گزینی نیز آمادگی همکاری با افغانستان وجود دارد. فعلاً در صدد تألیف فرهنگ جامع زبان فارسی هستیم که در 35 مجلد به سرانجام خواهد رسید. خدمات دانشگاهی ما و بنیاد سعدی نیز زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها، می‌باشند.
یادآوری می‌شود، آقای ملائک معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک که ریاست جلسه پایانی را به عهده داشت نیز با ابراز خرسندی از آغاز گفتگوهای استراتژیک بین دو کشور، گفت، گرچه در مرکز ما تمرکز روی مسائل سیاسی و امنیتی است، اما معتقدیم اگر این دو مقوله در مسیر صحیحی حرکت کند، فرهنگ و ادب هم به خوبی راه خود را می‌یابند.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها