کد خبر:۱۲۳
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۰

سخنان دکتر ولایتی در نشست هم‌اندیشی "کتاب و دیپلماسی فرهنگی"در نمایشگاه کتاب

در نشست هم‌اندیشی "کتاب و دیپلماسی فرهنگی" و در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران که با میزبانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، دکتر ولایتی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک نقش کتاب در موضوع دیپلماسی را یک امر شناخته شده دانست و گفت: برخی کشورها در این رابطه پیش‌قدم شده و فعالیت هایی را ارائه کرده‌اند.
در نشست هم‌اندیشی "کتاب و دیپلماسی فرهنگی" و در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران که با میزبانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، دکتر ولایتی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک نقش کتاب در موضوع دیپلماسی را یک امر شناخته شده دانست و گفت: برخی کشورها در این رابطه پیش‌قدم شده و فعالیت هایی را ارائه کرده‌اند. ایران نیز برای تبیین دیدگاه‌های خود نزد افکار عمومی از دیپلماسی فرهنگی بهره گرفته است.
وی افزود در کنار سفارتخانه های دنیا، رایزنی‌های فرهنگی نیز متناسب با فرهنگ کشورشان فعالیت می کنند. موسسه گوته آلمان، انجمن فرهنگی فرانسه، انجمن ایران و انگلیس، موسسه ایران و امریکا تحت نام انتشارات فرانکلین، قبل از انقلاب اسلامی در ایران فعالیت داشتند. بنابراین دولت‌ها به تناسب سیاست‌های خود مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه نشر دخالت می‌کنند.
دکتر ولایتی افزود علی‌رغم فضای مجازی، کتاب همچنان دارای اهمیت است. از این رو باید در اینده گام‌های موثری در حوزه دیپلماسی فرهنگی برداریم. در همین راستا کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی توانسته فصل‌هایی از تلاش بزرگان علمی را در کتاب‌های درسی بگنجاند و دو واحد درس فرهنگ و تمدن را به دروس دانشگاهی بیفزاید.
تدوین چهار جلد تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و ایران، تاسیس دانشکده طب سنتی و داروسازی و برگزاری گردهمایی با موضوع معماری اسلامی، از فعالیت‌های دیگر کمیته بود که توسط دکتر ولایتی مطرح گردید.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها