کد خبر:۱۲
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۹

دیدار دکتر ولایتی با سفیر ترکیه در تهران

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک بعدازظهر یک‌شنبه دهم مرداد ۱۳۹۵با سفیر ترکیه در تهران دیدار و گفتگو کرد.

دکتر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار پس از کودتا گفت:  ایران و ترکیه بین کشورهای مسلمان دو کشور مهم هستند که می‌توانند در آینده جهان اسلام اثرگذار باشند. آن چه مردم ترکیه در برابر کودتا انجام دادند قابل توجه است و اقدام بسیار بزرگی بود. تلاش شد تا مقاومت مردم ترکیه شکسته شود ولی با همت مردم برای مقابله با کودتا این اقدام شکست خورد.

وی ادامه داد: برخی اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌ها میان دو طرف باعث نمی‌شود به اشتراکات موجود بی‌توجه باشیم  که این موضوع برای توسعه روابط دو کشور بسیار مهم است.

دکتر ولایتی با بیان این که ترکیه با توجه به این وقایع نسبت به تاثیر و نفوذ برخی کشورهای بیگانه که کودتا را هدایت کردند قطعا توجه ویژه‌ای خواهد داشت، گفت: حتی شاهد بودیم برخی کشورهای منطقه که ادعای دوستی با ترکیه را می‌کردند در جریان کودتا و حمایتی که از کودتاچیان داشتند آزمون خود را پس داده و معلوم شد که برای پیروزی کودتا علیه ملت و دولت قانونی اقدام کردند.

وی تاکید کرد: در این سختی‌ها و چنین وقایعی دوست و دشمن شناخته می‌شوند. ایران و همه مقام‌ها از دولت و ملت ترکیه علیه کودتاچیان حمایت کردند و من هم در این جهت موضع‌گیری صریح داشتم و باید گفت که حتما دو کشور منافع مشترک فراوانی دارند که باید برای توسعه همکاری‌ها مشارکت کنند.

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران نیز با تقدیر از موضعی که دکتر ولایتی در قبال کودتای ترکیه اتخاذ کرد و با اشاره به موضع ایران گفت: این حوادث بسیار ناراحت کننده بود ولی ما از مواضع مسوولان ایران در قبال کودتا سپاسگزاریم و موجب تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور گردید.

 

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها