روابط خارجی طالبان؛ از سیاه چاله ژئوپلتیکی تا دلالی نفوذ الزامات راهبردی دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای در دوره پسااعتماد به آمریکا بازدارندگی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه آینده حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه آینده رهبری سیاسی آلمان در عصر پسامرکل جنگ دوازده روزه غزه و آسیب‌های بازدارندگی رژیم صهیونیستی چرایی امکان ناپذیری مذاکرات فرا برجامی جمهوری اسلامی در خصوص توان موشکی که تکنولوژی آنرا بومی کرده، هرگز امتیازی نخواهد داد و مذاکراتی نیز صورت نخواهد پذیرفت چرا نباید به خروج نیرو‌هایی آمریکایی از عراق امیدوار بود چشم انداز روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اولویت و راهبرد‌های جو بایدن در منطقه غرب آسیا سیاست برجامی ایران؛ از اقدام قاطع تا رفع همه تحریم‌ها شماره ۴۶ فصلنامه روابط خارجی "frqjournal" (تابستان ۱۳۹۹) منتشر شد. ایران و مارپیچ مذاکره تحریم های جدید ایالات متحده علیه صنایع دفاعی ترکیه/ پیامدهای داخلی و بین المللی چرا مذاکره با آمریکا بی‌نتیجه است؟ / مصادیق تحلیلی و تاریخی مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها: نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی/ بکارگیری الگوی اقتصاد مقاومتی
کد خبر:۱۱۹۶
۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۷
خلاصه مصاحبه با دکتر ولی گل محمدی

راهبرد انرژی ترکیه در منطقه مدیترانه و تاثیر آن بر مناسبات انرژی با جمهوری اسلامی ایران

دکتر گل محمدی تحول در سیاست خارجی ترکیه را ریشه در سه سطح فرهنگ راهبردی ترکیه تغییر در موازنه قدرت در غرب آسیا و موقعیت آمریکا در منطقه غرب آسیا برشمرده است.
گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی در چهارچوب یکی از کارویژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود به بررسی مسایل انرژی در منطقه غرب آسیا می‌پردازد. برگزاری نشست‌های علمی یکی از ابزار‌های پرکاربرد گروه روابط بین الملل جهت دست یابی به اهداف علمی و پژوهشی بوده است. در قالب برگزاری مصاحبه‌های علمی با اساتید و پژوهشگران دانشگاهی در این جلسه با برگزاری مصاحبه‌ای با دکتر، ولی گل محمدی در پژوهشکده تحقیقات راهبردی از نظرات ایشان در زمینه راهبرد انرژی ترکیه در منطقه مدیترانه و تاثیر آن بر مناسبات انرژی با جمهوری اسلامی ایران بهره برده شده است. متن پیش رو خلاصه تحلیلی است از مصاحبه گروه روابط بین الملل با این استاد گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس.

دکتر گل محمدی تحول در سیاست خارجی ترکیه را ریشه در سه سطح فرهنگ راهبردی ترکیه تغییر در موازنه قدرت در غرب آسیا و موقعیت آمریکا در منطقه غرب آسیا برشمرده است. ترکیه با استفاده از ناسیونالیسم ترکی بعد نظامی گرایانه و تهاجمی سیاست خارجی را در منطقه غرب آسیا تقویت کرده است. در منطقه مدیترانه ترکیه با مطرح کردن "دکترین وطن آبی من" توانسته است در این منطقه با حمایت مردمی ادعا‌های گازی را مطرح کند. در قالب راهبرد نوعثمان گرایی ترکیه به دنبال پر کردن خلاء حضور امنیتی آمریکا در برخی مناطق غرب آسیا است. از این رو ادعا‌هایی را در برخی مناطق دنبال کرده است که به طور مثال در منطقه مدیترانه با اروپا دچار اصطکاک شده است.

دکتر گل محمدی با اشاره به افزایش هزینه‌های نظامی و دفاعی ترکیه در یک دهه اخیر دخالت این کشور را در برخی مناطق جهت افزایش عمق راهبردی و فرار از وضعیت انزوای راهبردی که اکنون ترکیه دچار آن شده است دانست. ترکیه همواره نسبت به حضور غربی‌ها در مناطق پیرامونی خود بدبین بوده است؛ لذا به دنبال تامین منافع با نگاه حداکثری است. اما در عین تهاجمی شدن سیاست خارجی ترکیه این کشور به واردات گاز نیاز دارد. ترکیه نزدیک به ۵۸ میلیارد دلار در سال هزینه واردات انرژی را به صورت مستقیم پرداخت می‌کند. منابع کشف شده در دریای مدیترانه در صورت وجود منابع مالی و اراده سیاسی لازم یک دهه زمان جهت استحصال نیاز دارد. از این رو ترکیه به واردات گاز از روسیه و ایران همچنان نیازمند است. اما به دلیل افزایش واردات گاز مایع از قطر الجزایر و آمریکا امکان دارد در سال‌های آینده نیاز کمتری به واردات گاز از ایران و روسیه داشته باشد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به ایفای نقش هاب انرژی در منطقه توسط ترکیه استمرار این نقش را در راهبرد منطقه‌ای ترکیه حائز دانست و تلاش ترکیه جهت عبور خطوط انرژی از ترکیه به اروپا را یکی از سناریو‌های قوی در آینده نزدیک ذکر نمود. در ادامه دکتر گل محمدی تلاش ترکیه جهت افزایش امتیاز گیری از جمهوری اسلامی ایران در مساله تمدید قرار داد گازی را یکی از چالش‌های پیش روی مناسبات انرژی ایران و ترکیه ذکر نمود.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها