تهدیدات داخلی و فرامرزی در حوزۀ امنیت زیستی و اکولوژیکی ایران و راهبرد‌های علاج بخش راهبرد تقابل محدود مستقیم و اراده مبتنی بر تلافی در رقابت‌های امنیتی فرسایشی سیاست های کاهش مصرف انرژی در بخش خانوار‌های شهری حکمروایی شهری و جهت گیری های سیاستی ارتقا بی سابقه (۱۴۹ درصدی) ضریب تاثیر فصلنامه روابط خارجی، کسب رتبه سوم و درجه Q۱ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تلاطم امنیت جهانی و سیاست راهبردی چین در قبال بحران اکراین آثار سیاست‌های کلی نظام در مدیریت پیشگیرانه بحران ها؛ با نگاهی به بحران سیل اسفندماه 1402 در سیستان و بلوچستان راهبردهای بزرگ بین المللی ، آسیایی - پاسفیک و رویکرد اندونزی نشست سوم: قلعه سیاه ملاحظات دفاعی آمایش سرزمینی در مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران نشست تخصصی توسعه دریا محور موازنه درد و سنجش حساسیت های اراده راهبردی رقیب؛ جستاری پیرامون سخت افزارگرایی محدود برگزاری اولین نشست "هم اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندیشکده های کشور" مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌نماید دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌نماید دانشگاه گیلان و دانشگاه مازندران برگزار می‌کنند دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌کند همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای؛ سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران
کد خبر:۱۱۴۳
۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۴
برگزاری چهاردهمین نشست راهبرد ایرانی

واکاوی ابعاد مشکلات اساسی صنعت و بازار خودرو

چهاردهمین نشست راهبرد ایرانی با موضوع «واکاوی ابعاد طرح جدید مجلس برای حل معضلات صنعت خودرو» به همت گروه علمی پژوهشی اقتصاد با حضور کارشناسان امر در تاریخ ۶/ ۸ / ۹۹ برگزار شد.

 

اهم اظهارات و مطالب ذکر شده :

در ابتدای این نشست یک مرور اجمالی در رابطه با مشکلات اساسی صنعت و بازار خودرو صورت گرفت، از جمله مشکلات این صنعت میتوان به تقاضای سرمایه‌ای و فساد در فروش که باعث افزایش قیمت در این صنعت شده است، شیوه قیمت گذاری خودرو که شفاف و عادلانه نیست، عدم وجود انگیزه در صنعت خودروسازی، مشکلات زنجیره تامین قطعات، اختلالات جدی در نوآوری و فناوری این صنعت، چرخه معیوب اسقاط خودرو و برخی مشکلات در ورود و در جریان ماندن برخی کسب و کار این حوزه از جمله مواردی بودند که در ابتدای این نشست به آن‌ها اشاره شد.


آقای دکتر علی آرام مدیر بخش مکانیک پژوهشکده‌ی شهید رضایی

دکتر علی آرام در پاسخ به این سوال که محوری‌ترین موضوع در بررسی صنعت خودرو چیست گفت: این صنعت از صنایع مدیوم تک بوده و از سایر صنایع مانند صنعت هوایی تبعیت میکند، برای رسیدن به چنین به روندی درست و مفید برای این صنعت باید این صنعت ثبات مدیریتی داشته باشد، تا زمانی که مدیران از ثبات و جایگاهی به دور از سیاسی کاری نداشته باشند نمیتوان انتظار داشت تا این صنعت از به جایگاه واقعی خود دست یابد.
در چنین شرایطی خواهد بود که صنعت برای رسیدن به سود بیشتر دست به دامن موارد سوئی همچون رانت انرژی و کاهش کیفیت خواهند شد در این زمینه نیاز است تا برخی موارد بازدارنده از جمله مالیات آلایندگی و مالیات تصاعدی بر طبق سال ساخت وضع شوند، این در حالیست که نیاز است تا برخی ضوابط فعلی بازدارنده‌تر شوند، از جمله معاینات فنی به صورت بهتری اجرا گردند.
همچنین برای رشد این صنعت نیاز است تا سازوکار مدیریتی آن درونی شده و روند رشد صنایع در این حوزه به صورتی باشد تا همزمان با توسعه نرم افزاری این صنعت و تقویت جایگاه مراکز تحقیقاتی بیش از میزان دو درصد از سهم فروش و تولید روند توسعه این صنایع در کشور به جای شروع از کپی کاری باید از طراحی‌های داخلی بهره برده و روز به روز آن را رشد و توسعه بدهیم. وی سازوکار برتر برای چنین رشدی را استفاده از سازوکار رقابتی و خصوصی دانست. یکی از مصادیق این رقابتی شدن میتواند ورود تولیدکننده خارجی باشد.


آقای دکتر میلاد بیگی مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر

این کارشناس حوزه صنعت خودرو سه چالش محوری برای توسعه صنعت را مدل مالکیتی صنعت، سیاست‌های ناکارآمد محیط کسب و کار و فساد دانست.
وی در توضیح این اولویت‌ها گفت یکی در بحث مدل مالکیتی صنعت ما شاهد شبکه تودرتوی خودروسازان هستیم، در این شبکه تودرتو دولت یکی از عوامل مخل است به نحوی که نبود ثبات سیاسی لازم باعث میشود تا این صنعت نتواند جا بیفتد، همچنین مدیران صنعت همیشه در ضعیف‌ترین جایگاه قرار گیرند. در موضوعات سیاسی و سیاستی نیز میتوان دامنه پرتعدادی از نهاد‌های ذیربط در این حوزه را مشاهد نمود که هر در همه حوزه ایجاد و پیگیری کسب و کار را سختتر کرده اند. وی پیشنهاد داد میتوان این وظایف این نهاد‌ها را در نهاد تنظیم گر بخش این صنعت متمرکز شوند، یکی از گزینه‌ها در این زمینه سازمان گسترش است.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها