کد خبر:۱۱۳۱
۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۵
ملاحظات برای سیاست گذاران

ملاحظات ژئوپلیتیک غذایی در دوره کرونایی

با شرایط کرونا دیگر کشور‌ها قادر نیستند به همان میزانی که تولید میکردند دیگر تولید کنند، این مسئله را در رشد‌های منفی روز افزون اقتصاد‌ها به روشنی مشاهده نمود.

بنا بر نقل مشهور کرونا در پی استعمال یکی از حیوانات به منظور تغذیه منتشر شد، آنچه از ابتدای بروز بحران کرونا در دنیا آغاز شد بیش از همه این بخش غذایی است که در دوره بلندمدت در حال تخریب و تهدید است، در ابتدای بحران جهانی کرونا بود که سازمان ملل نسبت به بروز برخی ناامنی‌ها در بخش‌های غذایی مختلف هشدار داد، کارشناسان این دوره جدید را با ناسیونالیسم غذایی یاد میکنند، در این دوره اتفاقات جالبی رخ داد و روسیه در مقطعی صادرات گندم خود را قطع کرد، قزاقستان نیز در آن دوره صادرات خود را قطع کرد، ویتنام، هند و پاکستان به عنوان تولیدکنندگان اصلی برنج صادرات خود را از بیم برخی مشکلات در زمینه امنیت غذایی قطع کردند.
در دوره کرونایی تعاملات تجاری با مشکلات قرنطینه روبرو میشود و به سهولت قبلی قادر به انجام آن‌ها نیستیم، لجستیک تجاری نیز با محدودیت‌های بیشتری روبرو شده است، ولی نگرانی بیشتر را میتوان در تولید داخلی کشور‌ها دید، با شرایط کرونا دیگر کشور‌ها قادر نیستند به همان میزانی که تولید میکردند دیگر تولید کنند، این مسئله را در رشد‌های منفی روز افزون اقتصاد‌ها به روشنی مشاهده نمود.
با این تفاصیل میتوان نشانه‌های قوی این رویداد جهانی را مشاهده نمود؛ قیمت محصولات غذایی به دلیل آسیب دیدن برخی بذر‌های اصلی و افزایش ویروس کرونا بر زنجیره عرضه جهانی در حال افزایش است، آب و هوای گرم و خشک از روسیه تا آمریکای جنوبی تولیدات محصولات کشاورزی و برخی بذر‌های اساسی همچون گندم و سویا را با مشکل ایجاد کرده است، همین نکته کافیست تا نشانه‌هایی از بروز تورم در ماه‌های آتی را حس کنیم.
سازمان ملل با انتشار گزارش محاسباتی خود از قیمت جهانی غذا اعلام کرد قیمت مواد غذایی در بالاترین نقطه از ماه ژانویه است، این روند برای پنجمین ماه متوالی ادامه داشته است. نشانگر‌های سازمان ملل به ما میگویند شاخص دانه‌های سازمان ملل متحد ۷.۲ ٪ افزایش یافته و در ماه اکتبر به بالاترین سطح شش ساله رسیده بود، که از این میزان رشد حدود ۳.۱ ٪ هزینه‌های کلی مواد غذایی بوده است. قیمت روغن‌های گیاهی، شکر و لبنیات نیز در این دوره بالاتر رفته است.
آب و هوای نامساعد نیز به جریان‌های تجاری غیر عادی کمک می‌کند. داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده پنجشنبه نشان میدهد هند که به طور معمول از منابع آمریکای جنوبی بهره میبرد حال ۳۳۰۰۰ هزار تن روغن سویای ایالات متحده خریداری کرده است. این بزرگترین فروش از سال ۲۰۱۳ تاکنون است.
در همین حال برزیل که خود تولیدکننده برتر سویا است دست به واردات محموله عمده دانه آمریکایی زده است، این در حالیست که قیمت خوراک داخلی در این کشور آمریکای جنوبی افزایش یافته و عرضه آن کاهش در حال کاهش یافتن است.
همه این شرایط در حالیست که واکسن شرکت فایزر تا اواسط ۲۰۲۱ در دسترس نخواهد بود، برخی نااطمینانی‌ها از جمله جهش‌های ویروس کرونا در راسو‌های دانمارکی اثربخشی بلندمدت واکسن کرونا را با سوالات چالشی‌ای روبرو میکند.
در ایران این مشکل اساسی به نوعی با مشکلات تحریمی ممزوج شده است و کشور ما با یک بحران ترکیبی روبرو شده است،
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها