کد خبر:۱۱۱۰
۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۲
پاسخ گروه روابط بین الملل به یک پرسش اساسی

چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟

با استناد به ۵ دلیل مهم، به این پرسش اساسی پاسخ داده می‌شود که چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو، ایجاد اختلاف بین نامزد‌ها از یک طرف و بین طرفداران دو نامزد از طرفی دیگر است. این مسئله، با توجه به سابقه تاریخی، سناریوی بروز اختلاف و اعتراضات را به یک سناریوی محتمل در انتخابات آمریکا تبدیل کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 در روز سوم نوامبر برگزار خواهد شد و محتمل ترین سناریو برای نتیجه نهایی آن، بروز اختلاف و به عبارت دیگر، سناریوی آشوب می باشد. در این سناریو، نامزدها از پذیرش نتیجه سرباز زده و به دنبال طرح اتهام ها و دعواهای حقوقی علیه یکدیگر خواهند رفت و هواداران این دو نیز دست به اعتراضات و اقدامات خشونت بار در ایالت های مختلف کشور، خواهند زد. از این رو، گزارش پیش رو، ضمن بررسی احتمال وقوع این امر، به جریان شناسی گروه های افراطی در دو طیف که ممکن است مرتکب اقدامات خشونت بار شوند و همچنین ایالتهایی که ممکن است آبستن اینگونه اتفاقات باشند، اشاره خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 در تاریخ سه شنبه 3 نوامبر (13 آبان) برگزار خواهد شد. این انتخابات در فضایی برگزار می شود که از مدتها پیش شاهد بروز اعتراضات خیابانی در اعتراض به قتل یک جوان سیاه پوست به نام جورج فلوید در ایالت های مختلف آمریکا از یکسو و همچنین بروز تنش های سیاسی روز افزون میان کاندیداهای ریاست جمهوری و حامیان آنها از سوی دیگر و طرح احتمال تقلب توسط آنها، می باشیم. از طرف دیگر، در انتخابات این دوره، احتمال پیروزی قاطع یک کاندیدا ضعیف به نظر می رسد و لذا گزینه بروز اختلاف و اعتراضات محتمل می باشد. به عبارت دیگر، به نظر می رسد در سناریو آشوب و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعلام نتیجه می تواند در حکم یک کاتالیزور عمل کرده و گروه‌هایی که دارای پتانسیل بالای ابراز خشونت می باشند را به سطح خیابان‌ها بیاورد. از این رو در نوشته حاضر، به این پرسش اساسی پاسخ داده می شود که چه نشانه هایی حکایت از بروز اعتراضات پس از انتخابات نوامبر 2020 آمریکا دارد؟

1. تشدید دوقطبی های سیاسی و اجتماعی در جامعه آمریکا

از سال 2016 به بعد، فضای سیاسی آمریکا متحول شد و با رقابت میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، یکی از پرتنش ترین فضاهای سیاسی در این کشور ایجاد شد. این امر منجر به بروز اعتراضات گسترده ای پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گردید. به عنوان مثال، زنان، رنگین پوستان، اقلیت های مذهبی و مهاجرین در زمره بزرگترین مخالفان و معترضین به دونالد ترامپ بودند که این اعتراضات حتی تا 4 سال بعد از انتخاب دونالد ترامپ نیز با شدت و ضعف، همواره ادامه داشته است. این اعتراضات به خصوص پس از اتخاذ سیاست‌های تند ترامپ نسبت به مهاجرین جنوبی و جدا کردن کودکان از خانواده ها، ساخت دیوار مکزیک تشدید یافت. در ماه‌های اخیر و با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه عامل شیوع کرونا ( و تصمیمات دولت پیرو آن) و قتل جورج فلوید و نهایتا توییت‌های تحریک کننده ترامپ، منجر به تشدید نارضایتی ها و تنش‌ها در آمریکا گردیدند.

چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟

میزان افزایش اعتراضات در برخی ایالتهای آمریکا در بازه زمانی مارس تا آوریل 2020

 

بنابراین همانطور که مشخص است، جامعه آمریکا با وجود دو قطبی و تنش بسیار زیاد موجود در خود، آبستن اعتراضات و آشوب بسیار زیادی است که منتظر یک تلنگر است. این تلنگر می تواند انتخابات ریاست جمهوری و بروز اختلاف و یا طرح ادعاهایی نظیر تقلب توسط کاندیداها در آن باشد که می تواند هواداران دو کاندید را به خیابان‌ها آورده و جامعه دو قطبی این کشور را به اعتراض وادارد.

2. موارد پیشین اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری

اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دارای سابقه تاریخی بسیاری می باشد. به طور کلی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره مناقشه برانگیز بوده و به دلیل نوع برگزاری انتخابات در این کشور، منجر به بروز اعتراضات شده است. البته این اعتراضات در سال 2000 که کاندیداها در ابتدا از پذیرش نتایج سر باز زدند، شدیدتر و در سال 2016 که هیلاری کلینتون شکست را پذیرفت، بسیار ضعیف تر بود.

در سال 2000، در تاریخ 11 نوامبر اعتراضاتی شکل گرفت و در ایالت جورجیا، تعدادی معترض و یا در 22 نوامبر، چند هزار معترض که به نام شورش بروکز برادرز معرفی شد[1]، در فلوریدا  به خیابان‌ها آمدند. در سال 2016 نیز، هزاران نفر از مردم (دموکرات‌ها) پس از اعلام نتایج انتخابات، به خیابان‌ها آمدند و گستره این اعتراضات نیز بوستون، شیکاگو، پورتلند، سیاتل، ماساچوست و پنسیلوانیا بود. به عنوان مثال در اوکلند جمعیتی در حدود 6000 نفر معترض به خیابان‌ها آمده و اقدام به تخریب برخی اماکن کردند.  در لوس آنجلس، دموکراتها بزرگراه 101 را بستند و در نیویورک مقابل برج ترامپ تجمع کردند. این اعتراضات تا پس از تحلیف دونالد ترامپ نیز ادامه داشت. به عنوان مثال در 21 ژانویه 2017، شاهد تظاهرات در حمایت از زنان و با حضور میلیون‌ها نفر بر علیه ترامپ در آمریکا بودیم. نمودار ذیل، ضمن نمایش افزایش متوسط میزان اعتراضات در آمریکا در دوره دونالد ترامپ، افزایش نسبی سطح اعتراضات را در بازه نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به خوبی نمایش می دهد[2].

 

چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟

اعتراضات مدنی ضد حکومت

 

بنابراین با توجه به موارد مطرح شده، بروز اعتراضات گسترده در ایالت های مختلف را می توان یکی از سناریوهای محتمل در آمریکا دانست. اما به نظر می رسد که اعتراضات در این دوره، تفاوت محسوسی با اعتراضات در دوره های پیشین داشته باشد که ریشه در تشدید فضای دو قطبی حاکم بر جامعه آمریکا دارد. این تفاوت، در میزان خشونت اعمالی از سوی معترضین می باشد که نگرانی از بروز چنین اتفاقی، مسئولین ایالت‌ها را به طراحی تدابیر لازم واداشته است. یکی از شاخص‌هایی که بروز این خشونت احتمالی را بیان می کند، میزان خرید و فروش سلاح در آمریکا توسط مردم است که نشان از افزایش احساس عدم امنیت دارد.

3. افزایش خرید و فروش سلاح در آستانه انتخابات

به طور کل در رابطه با افزایش میزان فروش سلاح، دلایل متعددی را می توان بیان کرد، اما این امر می تواند نشانگر این واقعیت نیز باشد که در صورت بروز اعتراضات، احتمال حضور افراد مسلح بیشتری در اعتراضات و لذا احتمال نمایش خشونت بیشتری وجود خواهد داشت.

به طور کلی، پس از شیوع کرونا و اعتراضات، مردم اقدام به خرید بی سابقه اسلحه در آمریکا کردند که فقط در کالیفورنیا در حدود 110 هزار سلاح جدید تا اویل جولای خریداری شده بود که 43% از این خریدها، متعلق به کسانیست که سابقا دارای اسلحه نبوده اند. نکته جالبتر آنکه اکثر سلاح‌های خریداری شده در دوره فعلی نیز، شاتگان‌های تاکتیکی و رایفل‌های نیمه اتومات مشابه آکا47 بوده اند[3][4].

به طور خلاصه می توان قاعده ذیل را در آمریکای کنونی معتبر دانست:

شرایط اضطرار و اعتراضات= کاهش سطح امنیت و خرید سلاح

نمودار ذیل به وضوح این افزایش آمار فروش سلاح در آمریکا را ثابت می کند. داده های این نمودار که از سایت اف.بی.آی[5] مستخرج شده اند، صرفا تا سپتامبر 2020 را پوشش داده و با این وجود، افزایش میزان فروش سلاح در آمریکا را نشان می دهد.

چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟

از این رو مشخص است که میزان فروش سلاح افزایش قابل توجهی داشته است که می تواند نمایانگر احتمال تشدید خشونت‌ها و اعتراضات در آمریکا باشد. با توجه به اهمیت این مسئله، در بخش بعدی، به جریان شناسی گروه های خشونت طلب در آمریکا پرداخته می شود.

 

4. گروه‌های خشونت طلب راست گرا و چپ گرا در آمریکا

چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟
فارغ از گروه های خشونت طلب، افراد زیادی ممکن است در اعتراضات پس از ریاست جمهوری آمریکا شرکت کنند که عضو گروه خاصی نیز نباشند. اما عموما افرادی که در اعتراضات و تظاهرات ها شرکت کرده و خصوصا اعمال خشونت نیز می کنند، به 2 دسته افراط گرایان راست گرا و یا افراط گرایان چپ گرا تقسیم بندی می شوند که بعضی مواقع به آنها گروههای تروریستی راست گرا و چپ گرا نیز گفته می شود. بررسی نقشه توزیع میزان حملات تروریستی در آمریکا، نشاندهنده آن است که سهم اصلی حملات تروریستی را راست گرایان افراطی به خود اختصاص داده اند.[6]

 

1-4. گروه‌های افراطی راست گرا در آمریکا

چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟
جدی‌ترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا در برهه کنونی، فعالیت گروه‌های تروریستی راست گرا می باشد که در دوره دونالد ترامپ، قدرت بیشتری نیز یافته اند. در ماه‌های اخیر فعالیت بیش از 80 گروه مسلح شناسایی شده است که صرفا به برجسته ترین آنها توجه شده است. همچنین ممکن است برخی افراد و یا گروههایی که سابقه فعالیت پیشین و یا وابستگی به گروه خاصی ندارند نیز دست به اقدام مسلحانه بزنند. گروههای مسلح راست افراطی در ماهای اخیر فعالیت خود را چند برابر کرده اند.

 

عمده فعالیت‌های این گروه‌ها در نیمه شرقی آمریکا، خصوصا جنوب شرق و سپس در شمال غرب کشور روی داده است. عواملی که باعث حضور این گروه‌ها شده اند نیز عبارتند از:

  1. حضور در اعتراضات علیه تعطیلی‌های کرونایی؛
  2. ادراک این موضوع که کودتای چپ ها در حال وقوع است؛
  3. عضوگیری و یا آموزش اعضا؛
  4. وجود ارتباطات شخصی با پلیس و یا ماموران اجرای قانون؛
  5. بروز اعتراضات علیه نژادپرستی؛
  6. حضور یا فراخوان حضور ترامپ.

در نهایت باید گفت که افراط گرایان راست گرا مسئول دو سوم حملات و اقدامات تروریستی در سال 2019 و بیش از 90 درصد این موارد در بازه زمانی 1 ژانویه تا 8 می 2020 می باشند. گروه‌های راست افراطی ممکن است از خشونت و زور در راستای نیل به اهداف خود که می تواند برتری نژادی یا قومیتی، مخالفت با حاکمیت، خشم و نفرت نسبت  به زنان، اعتراض به برخی سیاستهای نظیر سقط جنین می باشد.

2-4. گروه‌های افراطی چپ گرا در آمریکا

چرا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به اعتراضات منتهی خواهد شد؟
گروه‌های غیر راست گرا که در اعتراضات آینده احتمال حضور دارند، اگرچه چندان برجسته نشده اند و خشونت طلب نبوده اند، اما با این حال پتانسیل حضور در اعتراضات و افزایش تنش‌ها و نمایش خشونت را دارند. گروه‌های چپ افراطی نیز همانند راست افراطی عموما از زور و خشونت در اعتراض به کاپیتالیسم، امپریالیسم، کلونیالیسم، مسائل حقوق حیوانات و زیست محیطی، سیاست‌های حامی کمونیسم و سوسیالیسم، و یا حمایت از سیستم‌هایی نظیر آنارشیسم استفاده می کنند. این گروه‌های چپ عبارتند از: انتیفا[7]، ان.اف.سی[8]، تورچ انتیفا نتورک[9]، پوجت سوند جان براون گان کلاب[10]، رد گاردز[11]، ردنک ریوالت[12]، رز سیتی انتیفا[13][14]، بلک رایدرز لیبریشن پارتی[15]، بای انی مینز[16]، آنتی ریسیست اکشن[17]، رفیوز فاشیسم[18].

5. ایالت‌های دارای پتانسیل خشونت در انتخابات 2020 آمریکا

انتظار می رود، هم گروه های راست گرا و هم گروه های چپ گرا، با افزایش تنش ها و فضای رقابتی در آمریکا، حضور و فعالیت خود را افزایش دهند که این امر را می توان در ایالت‌های چرخشی و همچنین شهرهای حاشیه ای و حومه ای انتظار داشت. چنین حضوری، پیشتر در کاروان‌های حامی ترامپ نیز مسبوق به سابقه بوده است. به طور کلی، ایالت‌های در معرض خطر اقدامات راست گرایان عبارتند از:

جورجیا

میشیگان

پنسیلوانیا

ویسکانسین

اورگان

کارولینای شمالی

تگزاس

ویرجینیا

کالیفرنیا

کنتاکی

اوهایو

نیومکزیکو

 

با ترکیب ایالت‌هایی که چپ ها و اعتراضات ضد نژادپرستی در آنها فعال بوده اند با ایالت‌هایی که راست‌ها در آنها فعال اند، باید ایالت‌های نیویورک، میسوری، فلوریدا، واشنگتن دی سی و ایندیانا را نیز به لیست قبلی افزود.

 

[1] Brooks Brothers riot

[2]https://www.economist.com/graphic-detail/2020/03/10/political-protests-have-become-more-widespread-and-more-frequent

[3]https://www.latimes.com/science/story/2020-10-17/about-110-000-californians-have-bought-a-gun-since-the-coronavirus-arrived-study-says

[4] https://gununiversity.com/gun-sales-stats/

[5] https://www.fbi.gov/services/cjis/nics

[6] https://www.csis.org/analysis/escalating-terrorism-problem-united-states

[7] Antifa

[8] The Not Fucking Around Coalition (NFAC)

[9] Torch Antifa Network

[10] Puget Sound John Brown Gun Club

[11] Red Guards

[12] Redneck Revolt

[13] بخشی از تورچ انتیفا نتوورک

[14] Rose City Antifa (RCA)

[15] Black Riders Liberation Party (BRLP)

[16] By Any Means Necessary (BAMN)

[17] Anti-Racist Action (ARA)

[18] Refuse Fascism

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
تحلیل بدی نبود
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها