کد خبر:۱۱۱
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۰

برگزاری جلسه هماهنگی معاونت امور اجرایی با دستیاران ویژه معاونت‌های پژوهشی با حضور دکتر ولایتی

روز یکشنبه 12 مهر 1394 با حضور دکتر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک و مهندس فروزش، معاون امور اجرایی و اطلاع‌رسانی، جلسه هماهنگی معاونت امور اجرایی با دستیاران ویژه معاونت‌های پژوهشی تشکیل گردید.
در ابتدای جلسه، مهندس فروزش ضمن برشمردن اهداف تشکیل این جلسه‌ در راستای تقویت کار جمعی  اظهار امیدواری کرد که برگزاری  چنین نشست‌هایی با هدف همفکری و مشارکت و با حضور رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تداوم  یابد. وی با تاکید بر اهمیت همکاری متقابل دو حوزه اجرایی و پژوهشی، وظایف دستیاران ویژه را جانشینی با اختیار کامل و تمام‌وقت معاونت و سرپرستی آن حوزه و رابطین امور محتوایی با پژوهشکده تحقیقات راهبردی برشمرد که از اهمیت بالایی برخوردار است. ایشان همچنین یکی از اهداف تشکیل این جلسه را دستیابی به درک مشترک از اهداف پژوهشکده و مرکز دانست.
در ادامه، مهندس فروزش در بیان اهمیت  تولیدات علمی و خروجی‌های مرکز تحقیقات استراتژیک، به اقدام نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و یادآور شد که آثار وضعی مرکز تحقیقات می‌تواند بعضا در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح و مورد دقت و توجه قرار گیرد.  لازم به ذکر است که نتانیاهو در این اجلاس با نشان دادن کتاب «فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» و با مقدمه دکتر ولایتی، ادعا می‌کند که ایران قصد نابودی اسرائیل را دارد.
معاون اجرایی و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه جلسه با اشاره به نمای اسلامی ساختمان در دست احداث اظهار امیدواری کرد که این بنا بتواند الگویی برای معماری معاصر شده و به لحاظ محتوایی نیز با اقدامات زیربنایی در شکل ایده‌آل قرار بگیرد.
سپس مهندس فروزش به بیان مطالبی در اهمیت موضوع محیط زیست پرداخت و یادآور شد که بلایای طبیعی فلات ایران را به مخاطره انداخته است. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع و با هماهنگی با سرکار خانم دکتر ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، تصمیم گرفته شد یک بخش مطالعاتی با  مسئولیت آقای مجابی که از سوابق مدیریتی و اجرایی در جهادسازندگی و سازمان محیط زیست برخوردارند، تشکیل گردد و مسائل حیاتی محیط زیست، مسائل حاکمیتی، مطالعات عمیق بین‌نسلی راهبردی و واشکافی علل مشکلات فعلی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
آقای مجابی نیز با تشکر از آقای دکتر ولایتی و مهندس فروزش اظهار داشت محیط زیست از مسائل مهم و  مطرح در جهان می‌باشد. فرد، اجتماع، دولت‌ها و حاکمیت‌ها در رابطه با محیط ‌زیست باید موردنظر قرار گیرند. در فرهنگ ایران و اسلام، به این موضوع توجه عمیق شده است. در قانون اساسی در اصل 50 به مسئله محیط زیست تصریح شده است. امروز ما در شرایط مناسبی نیستیم، در موضوع فاضلاب و انرژی در میانگین جداول بین‌المللی قرار گرفته‌ایم. رهبری معظم در اسفندماه سال گذشته نیز به موضوع محیط زیست توجهات مهمی را ابراز کردند. در  بحث محیط زیست، توسعه پایدار مدنظر است. در برنامه ششم موضوع محیط زیست و آب، از موضوعات خاص شمرده شده‌اند.  بنابراین، گفتگو با صاحبان اندیشه و مشارکت آنان در حوزه محیط‌زیست، یک وظیفه مهم در مرکز تحقیقات استراتژیک به شمار می‌اید.

در پایان جلسه دکتر ولایتی با تبریک اعیاد دهه ولایت (اعیاد قربان و غدیر) و تسلیت به مناسبت حدوث فاجعه منا در عربستان اظهار داشت. در بحث محیط‌زیست، هم کم کار شده و هم دیر شروع شده است.
منابع طبیعی، به زعم تصور انسان‌ها، لایزال نیستند. باید از سیاست‌های گذشته عدول کنیم. بحران در دریاچه ارومیه و خسارات ناشی از آن در آذربایجان، موضوع حساسی است. طرح آبرسانی از خزر به دریاچه ارومیه، طرح خوبی است. عدم مطالعه در ایجاد سد گتوند و خساراتی که به دشت حاصلخیز خوزستان وارد خواهد کرد، نیز از مصادیق بحران زیست محیطی است. در تاریخ به یاد نداریم که زاینده رود خشک شده باشد، ولی امروز مشاهده می‌کنیم که این رود خشک شده است. "پیشنهاد می‌کنم در جنوب البرز درختکاری صورت گیرد. اگر این اقدام که در طول سال‌های انقلاب صورت ‌گرفت، ادامه پیدا می‌کرد و تقویت می‌شد، امروز با شرایط مناسبی از فضای سبز در ارتفاعات البرز رو به رو بودیم. مسئله محیط زیست، یک واجب اجتماعی است. از مقام معظم رهبری درخواست شود تا به بسیج فرمان داده و در این زمینه فعال شوند. تنوع حیوانات در ایران نیز جزئی از محیط زیست محسوب می‌شوند و آبخوان‌داری نیز می‌تواند در استحصال آب برای ایجاد فضای سبز و تأمین آبی منابع مورد نیاز کشور مؤثر واقع شود.
این جلسه با رهنمود کلی در خصوص همکاری دو حوزه اجرایی و پژوهشی پایان یافت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Keshawn
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
This is what we need - an insight to make evyreone think
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها