راهبرد تقابل محدود مستقیم و اراده مبتنی بر تلافی در رقابت‌های امنیتی فرسایشی سیاست های کاهش مصرف انرژی در بخش خانوار‌های شهری حکمروایی شهری و جهت گیری های سیاستی ارتقا بی سابقه (۱۴۹ درصدی) ضریب تاثیر فصلنامه روابط خارجی، کسب رتبه سوم و درجه Q۱ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تلاطم امنیت جهانی و سیاست راهبردی چین در قبال بحران اکراین آثار سیاست‌های کلی نظام در مدیریت پیشگیرانه بحران ها؛ با نگاهی به بحران سیل اسفندماه 1402 در سیستان و بلوچستان راهبردهای بزرگ بین المللی ، آسیایی - پاسفیک و رویکرد اندونزی نشست سوم: قلعه سیاه ملاحظات دفاعی آمایش سرزمینی در مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران نشست تخصصی توسعه دریا محور موازنه درد و سنجش حساسیت های اراده راهبردی رقیب؛ جستاری پیرامون سخت افزارگرایی محدود برگزاری اولین نشست "هم اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندیشکده های کشور" مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌نماید دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌نماید دانشگاه گیلان و دانشگاه مازندران برگزار می‌کنند دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌کند همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای؛ سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های توسعه دریامحور هم راستا با شعار‌های اقتصادی سه دهه اخیر در جمهوری اسلامی
کد خبر:۱۰۷۸
۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۸
سومین نشست هم اندیشی میز اوراسیا

بررسی موانع توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه

گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام سومین جلسه تخصصی هم اندیشی میز اوراسیا را با عنوان «موانع توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه» در تاریخ 8 مهرماه و با حضور صاحب نظران مختلف برگزار کرد.
بررسی موانع توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه

گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سومین جلسه تخصصی هم اندیشی میز اوراسیا را با عنوان «موانع توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه» در تاریخ 8 مهرماه و با حضور صاحب نظرانی نظیر دکتر پیمان خواجوی (فعال تجاری در روسیه )، دکتر وحید حسین زاده (استاد دانشگاه و فعال بازار در روسیه)، دکتر فرهاد پرند (رایزن اقتصادی سابق ایران در روسیه) آقای دکتر امیدی کیا، مدیر عامل شرکت توسعه تجارت برنا (فعال و کارشناس بازار روسیه)؛ خانم فاطمه تیمورا (دانشجوی دکتری مطالعات روسیه) دکتر وحید قربانی (مدیر گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی)؛ آقای وحید شربتی (مسئول میز اوراسیا گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی) و آقای مهرداد عله ‎پور(مسئول میز چین گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی) برگزار کرد. گزارش تصویری و محورهای کلی این نشست در ادامه می آید:

•در تاریخ مناسبات دو جانبه ایران و روسیه، که چند قرن قدمت دارد، همواره روابط اقتصادی یکی از اجزای مهم این مناسبات بوده است. در دو دهه اخیر بویژه با توجه به بسترها و زمینه‎های سیاسی میان دوکشور در حوزه مسائل بین‎المللی و منطقه‎ای و همکاریهای مهم دو کشور و عطف به همسویی منافع ایران و روسیه در برخی مسائل بین‎المللی  و منطقه‏ای در مقابل امریکا، اروپا و ترکیه شرایط برای گسترش روابط تجاری تهران ـ مسکو، بیش از هر دوره دیگر مساعد شده است. اما نکته اصلی آن است که چرا با توجه به روابط تجاری دیرینه، مجاورت جغرافیایی و ظرفیت های بالقوه فراوان، این روابط نتوانسته جایگاه مناسبی داشته باشد؟

•در فدراسیون روسیه 85 واحد فدرال وجود دارد که کل این 85 واحد به 12 واحد اقتصادی بزرگ تقسیم می‌شوند. وزارت توسعه اقتصادی بر اساس برنامه 2030 آمده کل روسیه را به 12 قسمت اقتصادی تقسیم کرده است. مهم‌ترین واحد اقتصادی، واحد مرکزی است که حدود 12 شهر را شامل می شود که مسکو هم در آن قرار دارد.

•بازار روسیه را به طور کلی می‎توان به دو قسمت صنایع بالا دستی و صنایع بزرگ(که خود روسیه در این صنایع مزیت نسبی دارد و از صادرکنندگان جهانی به حساب می آید) و صنایع کوچک و خرد که بازار این صنایع می‎تواند هدف تاجران ایرانی باشد. 

•تنوع دادن به سبد تجاری کالاهای ایرانی و رقابت در زمینه های مختلف با برندهای مختلف باید صورت گیرد. با توجه به بازار مصرف روسیه و مزیت های نسبی ایران سبد کالاهای صادراتی ایران می‎توان شامل: کشاورزی،‌ نساجی،‌ کیف و کفش و پوشاک چرم، آبزیان،‌ محصولات پلاستیکی و پتروشیمی پایین دستی، لبنیات، سنگ و مصالح ساختمانی و دارو باشد. 

•دولت بایستی در حوزه داخلی موانع و مشکلات موجود بر سر راه تجار ایرانی مانند (کمبود امکانات، تکمیل کریدور شمال ـ جنوب،‌ تجهیز کشتیرانی خزر به کشتیهای حمل بار با تناژ بالا، رفع موانع دست و پاگیر گمرکی در داخل، ارائه خدمات آموزشی به تجار ایرانی و... را در دستور کار خود قرار دهد.

•نداشتن امکانات لجستیکی در خاک روسیه مانند (سایت مستقل تجاری برای کالاهای ایرانی، سردخانه مجهز، فروشگاه زنجیره‎ ای خاص برای عرضه کالای ایرانی، اسکله و برانداز اختصاصی و...) از جمله مهمترین موانع تجار ایرانی در خاک روسیه می باشد. 

•یکی از مسائل مهم در فهم بهتر بازار روسیه، بازارگردی و بازاریابی مناسب و مستمر و همچنین استفاده از اشخاص خبره در زمینه اقتصاد بین‎الملل و تجارت بین‎الملل که به زبان روسی نیز مسلط باشند؛ می باشد. در این زمینه توصیه می شود رایزن های بازرگانی (مسلط و خبره) بیشتری در سفارتخانه و کنسولگری ایران در روسیه مستقر شود. برای مثال سفارتخانه و کنسولگری های ترکیه در روسیه حدود 90 رایزن بازرگانی و حقوقی وجود دارد؛ در حالی رایزن های ایران شاید به دو نفر هم نرسند. 

•عضویت در  اتحادیه اوراسیا یکی از این فرصت‌های گسترش مناسبات با روسیه است که داریم یک به یک از دست می‌دهیم، رژیم صهیونیستی درخواست عضویت در اوراسیا را داده است اگر روندمان را تکمیل نکنیم شاید فرصت اوراسیا را از دست بدهیم. نیاز داریم یک جامع‌نگری دیگری داشته باشیم در مورد روابط با روسیه، فقط پروژه ‌ای این رابطه تعریف نشود و یک ادراکی در دو طرف به‌خصوص طرف ما شکل بگیرد.

•برگزاری نشست ها،‌ نمایشگاه ها و بازارچه های مرزی مشترک فی مابین دو کشور به منظور تفاهم و آشنایی بیشتر تجار ایرانی با قوانین و ویژگی های بازار اقتصادی روسیه، یکی از پیشنهادات موثر در این زمینه می تواند باشد که باید بیش تر مورد توجه قرار گیرد. 

گروه پژوهش های سیاست خارجی
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها