کد خبر:۱۰۷۶
۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳
حضور قائم مقام پژوهشکده تحقیقات راهبردی در شبکه ۴ سیما

آمریکا و انتخابات پیش رو

دکتر یاسر برخورداری، قائم مقام پژوهشکده تحقیقات راهبردی با حضور در شبکه چهار به بررسی مسائل پیرامون انتخابات آمریکا پرداختند.
 
دکتر یاسر برخورداری، قائم مقام پژوهشکده تحقیقات راهبردی، در شبکه چهار سیما پیرامون موضوع«آمریکا و انتخابات پیش رو» به تحلیل جامعی از کنش های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و بازتاب های رسانه ای آن ارائه نمود.
 
ترامپ در سخنرانی پیشین خودش پیرامون پذیرش نتایج انتخابات نکاتی را مطرح کرد که با نگرانی هایی همراه شد. در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمزدر یادداشتی به قلم جنیفر استینگ هاور و هلن کوپر عنوان کرد که صحبت های ترامپ موج نگرانی هایی را در جامعه آمریکا و بخصوص مقامات پنتاگون، که بحث های امنیتی را پیگیری میکنند، به راه انداخته است.
مقامات امنیتی پنتاگون میگویند دلمشغولی های امنیتی دیگری همچون روسیه و چین و عراق و افغانستان دارند ولی امروز صحبت های ترامپ نگرانی هایی جدید را برای واکنش در نوامبر 2020 به نتایج انتخابات رقم زده است.
روزنامه رای الیوم نیز در یادداشت خود به این سخنرانی پرداخت؛ قدرت نرم آمریکا موضوع اصلی این یادداشت بود. در این نوشته عنوان شده که نوع برخورد ترامپ با نتایج انتخابات آمرکیا در داخل و خارج آمریکا تاثیر خواهد داشت. نویسنده این یادداشت معتقد است که اثرات داخلی واکنش ترامپ در داخل آمریکا سبب دو دستگی و در خارج آمریکا سبب کاهش نفوذ آمریکا میشود.
همچنین در پی بحث عدم مدیریت صحیح ویروس کرونا توسط دولت ترامپ و اثر آن بر تصمیمی مردم آمریکا در انتخابات، روزنامه لوموند طی یادداشتی گفت که ترامپ نشان داده است که با باتوجه به فراگیری ویروس کرونا و ضعف مدیریت دولت وی در این همه گیری، وی به راحتی حاضر به پذیرش نتایج انتخابات نخواهد بود.
همچنین لوموند اعلام میکند که ترامپ گزاره هایی را در انتخابات آمریکا مطرح کرده است که برای اولین بار در تاریخ انتخابات آمریکا مطرح میشوند؛ بحث تقلب در انتخابات، نپذیرفتن نتایج و برگزاری عادلانه انتخابات که وی گفته است که این انتخابات عادلانه نیست و باید بصورت عادلانه برگزار شود. همچنین لوموند میپرسد که از نظر ترامپ چه معیاری عادلانه بودن انتخابات را تضمنین میکند؟!
روزنامه واشینگتن پست معتقد است با توجه به اختلاف ده درصدی تیم آقای بایدن نسبت به ترامپ، نحوه مواجهه رئیس جمهور با شکستش در انتخابات واکنشی معمول و معقول نخواهد بود. واشینگتن پست بر روی این حرف ترامپ که گفته است ما این انتخابات را انتخابات دقیقی نمیدانیم واکنش داده است و اظهار داشته که این حرف ترامپ میتواند تفاسیر زیادی داشته باشد و تبعات گوناگونی را پدید اورد و باب جدید را در مبحث تقلب باز خواهد کرد.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز به قلم برنی سندرز به سخنرانی ترامپ واکنش داده است. سندرز گفته است که دموکرات ها نیز سناریوها و راهکارهای مختلفی در مواجهه با واکنش ترامپ درباره نتایج انتخابات مد نظر دارند اما سندرز اشاره ای به این سناریوها نمیکند. سندرز در ادامه میگوید که هرگز روزی فکر نمیکردیم که بنشینیم و فکر کنیم که برای انتقال مسالمت آمیز قدرت راهی پیدا کنیم. وی افزوده است که به جمله ترامپ نباید کم محلی کنیم و حرفهای وی در سخنرانی اخیر مهم است. 
نخبگان سیاسی آمریکا و جهان نیز انتظار اینچنین موقعیتی را نداشتند ولی از رفتارهای ترامپ و شخصیت وی دور از انتظار نبود که مسیری اینچنینی را انتخاب نکند. نگرانی های زیادی در حال جوانه زدن است. تقلب یکی از راهکارهای آمریکا برای ساقط کردن حکومت های مخالف و رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا بود و با کلید واژه تقلب افراد مورد نظر آمریکا را در کشورهای مختلف بر سر کار می آوردند اما امروز شاهد هستیم بسیاری به همین نکته در مورد نظام انتخاباتی آمریکا پرداخته اند. اما نکته اساسی نقطه اشتراک این تحلیل هاست که رفتارهای رئیس جمهور آمریکا تشدید کننده رقابت های داخلی و دوگانگی در آمریکا بوده و از نظرگاه خارجی نیز قدرت آمریکا در سطح بین الملل را با افول روبرو کرده است.
ایشان با اشاره به نکاتی پیرامون محتوای مبارزات انتخاباتی ایالات متحده آمریکا در روزنامه ها و رسانه های معتبر  دنیا به تحلیل آخرین سخنرانی  انتخاباتی دونالد ترامپ قبل از برگزاری اولین مناظره با جو بایدن پرداخت.
 
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها