دکتر مجید شاکری پژوهشگر و تحلیل گر اقتصاد بین الملل در رابطه با موضوع FATF افزود:
«اگر فهرستی از اولویت‌های اقتصادی کشور وجود داشته باشد، بحث FATF در 30 اولویت اول اقتصاد کشور نیست.»
دکتر مجید شاکری پژوهشگر و تحلیل گر اقتصاد بین الملل

دکتر شاکری مباحث خود را با انتقاد از تبلیغات گسترده رسانه‌ای در مورد 2 کنوانسیون آغاز می‌کند. وی نقطه مشترک موافقان و مخالفان FATF را تعامل می‌داند؛ اما وجه اختلاف را در این مسئله می‌داند که آیا ایران باید برنامه اقدام (Action Plan) را تعدیل کند یا آن را به تعویق بیندازد.
بحث FATF اصلاً بحث ساده و شفافی نیست و بسیار پیچیده‌تر از مباحثی است که در فضای عمومی مطرح می‌شود. وی یکی از آسیب‌های موضوع FATF را سیاسی شدن آن دانسته و اعلام کرد که FATF باید از دعوای حیدری نعمتی خارج شود.شاکری اعلام کرد فکر نکنید دولت موافق الحاق و مجمع تشخیص مخالف الحاق است. بلکه نظام به تصمیم در این زمینه نرسیده است. دلیل این مسئله نیز مسئله تحریم‌ها علیه ایران است.
«اگر فهرستی از اولویت‌های اقتصادی کشور وجود داشته باشد، بحث FATF در 30 اولویت اول اقتصاد کشور نیست.» 
یکی از آسیب‌های موضوع FATF سیاسی شدن آن است و لذا باید از دعوای حیدری نعمتی پرهیز شود.
شاکری در ادامه با اشاره به برخی از مباحث تکنیکی و فنی FATF به آسیب‌های آن اشاره می‌کند. به‌عنوان مثال بحث EDD در Example A.
شاکری به این نکته اشاره می‌کند که آمریکا و وزارت خزانه‌داری به‌تمامی اطلاعات تراکنش‌های سوئیفت دسترسی دارد.

وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که حتی اگر ایران از فهرست اقدامات تقابلی FATF خارج شود، در شرایط تحریمی هیچ فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت. شاکری همچنین به این بحث اشاره کرد که حتی اگر کنوانسیون‌ها را بپذیریم، از لیست اقدامات تقابلی (Counter Measure) خارج نمی‌شویم.

مسئله بعدی این است که این دو کنوانسیون غیرقابل بازگشت پذیرترین توصیه‌ها هستند. در سایر موارد خروج ایران بسیار سریع اتفاق می‌افتد، اما خروج از این کنوانسیون‌ها یک سال زمان می‌برد.
اساساً موضوع FATF بحث هزینه و فایده است. علت اینکه بانک مرکزی موافق است، بحث اقتصادی است و اینکه این نهاد فایده‌های آن را محاسبه می‌کند، اما محاسبه کلی سود و هزینه، مسئولیت خرد جمعی است و لذا ما باید هزینه‌ها را محاسبه کنیم.

یکی از آسیب‌های مهم دیگر، تصمیم‌گیری این نهاد بر اساس اجماع است. این مکانیسم باعث شده است تا کشورهایی که وارد فهرست اقدامات تقابلی می‌شوند، خروج آن‌ها دشوار شود.

مسئله بعدی تفاوت ماهوی وضعیت ایران با سایر کشورها همچون ترکیه، مصر و ... است و لذا نباید ایران را با این کشور مقایسه کرد، چراکه آن‌ها هیچ‌گاه در فهرست اقدامات تقابلی قرار نداشته‌اند

اساساً موضوع FATF بحث هزینه و فایده است. علت اینکه بانک مرکزی موافق است، بحث اقتصادی است و اینکه این نهاد فایده‌های آن را محاسبه می‌کند، اما محاسبه کلی سود و هزینه، مسئولیت خرد جمعی است و لذا ما باید هزینه‌ها را محاسبه کنیم.
وی یکی از آسیب‌ها را عدم تصمیم‌گیری در مورد FATF دانسته است. اگر هدف مسکوت گذاشتن FATF است پس چرا دولت و یا سایر افراد، بعد از مسکوت گذاشتن FATF، آن را به تأیید را رد تفسیر می‌کنند.
توصیه اصلی شاکری این بود که باید از الحاق بدون تضمین به کنوانسیون‌ها خودداری شود.
حتی اگر ایران از فهرست اقدامات تقابلی FATF خارج شود، در شرایط تحریمی هیچ فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.
بدین معنی که اگر به این کنوانسیون‌ها الحاق شویم، باید مزایایش را به دست آورد و اگر الحاق نشدیم باید خود را برای هزینه‌های آن آماده کنیم.
مشکل دیگر این بود که در بحث FATF مسئولین آن عمدتاً حقوقی بودند نه اقتصادی.
مسئله مهم دیگر این است که اگر فهرستی از اولویت‌های اقتصادی کشور وجود داشته باشد، بحث FATF در 30 اولویت اول اقتصاد کشور نیست.
مکانیسم اجماع در FATF باعث شده تا اگر کشوری وارد لیست سیاه این سازمان شد، خروج آن از لیست دشوارتر شود.