راهبرد تقابل محدود مستقیم و اراده مبتنی بر تلافی در رقابت‌های امنیتی فرسایشی سیاست های کاهش مصرف انرژی در بخش خانوار‌های شهری حکمروایی شهری و جهت گیری های سیاستی ارتقا بی سابقه (۱۴۹ درصدی) ضریب تاثیر فصلنامه روابط خارجی، کسب رتبه سوم و درجه Q۱ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تلاطم امنیت جهانی و سیاست راهبردی چین در قبال بحران اکراین آثار سیاست‌های کلی نظام در مدیریت پیشگیرانه بحران ها؛ با نگاهی به بحران سیل اسفندماه 1402 در سیستان و بلوچستان راهبردهای بزرگ بین المللی ، آسیایی - پاسفیک و رویکرد اندونزی نشست سوم: قلعه سیاه ملاحظات دفاعی آمایش سرزمینی در مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران نشست تخصصی توسعه دریا محور موازنه درد و سنجش حساسیت های اراده راهبردی رقیب؛ جستاری پیرامون سخت افزارگرایی محدود برگزاری اولین نشست "هم اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندیشکده های کشور" مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌نماید دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌نماید دانشگاه گیلان و دانشگاه مازندران برگزار می‌کنند دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌کند همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای؛ سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های توسعه دریامحور هم راستا با شعار‌های اقتصادی سه دهه اخیر در جمهوری اسلامی
کد خبر:۸۲۸
۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۶
تصویب لوایح FATF و آثار و پیامد‌های آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران

رویداد استراتژیک (7) برگزار گردید.

هفتمین نشست رویداد استراتژیک با محوریت تصویب لوایح FATF و آثار و پیامد‌های آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران به همت اندیشکده مطالعات حاکمیت و روابط بین‌الملل و پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
 
تصویب لوایح FATF: آثار و پیامدهای آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران

 

*سه‌شنبه 3 دی 1398، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام*

«گروه ویژه اقدام مالی» یا FATF نهادی است که در سال 1989 توسط گروه 7 کشور صنعتی، با هدف مبارزه با پولشویی تاسیس شد. در سال 2001 و بعد از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر، موضوع مبارزه با تأمین مالی تروریسم یا TF به ماموریت های این گروه افزوده شد و از سال 2008 بحث اشاعه سلاحهای کشتار جمعی هم ذیل توصیه های 40 گانه این نهاد قرار گرفت. FATF فلسفه تاسیس خود را به این شکل اعلام کرده که تنوع نظام های حقوقی کشورهای مختلف، زمینه را برای سوء استفاده برخی از افراد، نهادها و شرکت ها فراهم کرده تا از این طریق درآمدهای حاصل از فعالیت های غیرقانونی خود را مشروع جلوه دهند و به همین دلیل با پذیرش تنوع در نظام‌های حقوقی، اجرایی و عملیاتی، توصیه‌های یکسانی را برای کشورها ارائه کرده تا با انجام تدابیر اجرایی متفاوت، مانع از این سوء استفاده‌ها شوند.

بر همین اساس این نهاد توصیه هایی را نیز برای ایران ارائه کرده است تا آنها را پیاده سازی کند. یکی از مهمترین توصیه های FATF به ایران پیوستن به برخی از کنوانسیون های بین المللی است. با توجه به اهمیت این کنوانسیون ها و همچنین وضعیت حقوقی آنها پس از تصویب در مجلس، مخالفت شورای نگهبان و ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفتمین نشست برنامه رویداد استراتژیک با محوریت تصویب لوایح FATF و آثار و پیامدهای آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌الملل ایران به همت «اندیشکده مطالعات حاکمیت و روابط بین‌الملل» و «پژوهشکده تحقیقات راهبردی» برگزار شد. در این نشست از 4 استاد و کارشناس برجسته (2 موافق و 2 مخالفت) دعوت به عمل آمد تا مباحث خود را پیرامون تصویب لوایح FATF و اثرات آن ارائه کنند.

در ابتدای این نشست دکتر رحیم بایزیدی از پژوهشگران حوزه روابط بین‌الملل به معرفی FATF پرداخته، ساختار متنی و همچنین ارتباط آن با کنوانسیون‌ها را ذکر کرد. وی بخش مهمی از FATF را توصیه به تصویب 4 کنوانسیون مهم شامل کنوانسیون وین (1988)، مبارزه با فساد (2003)، سی.اف.تی (1999) و پالرمو (2000) می‌داند که 2 مورد اول در سال‌های 1370 و 1387 در ایران تصویب شده است و 2 مورد اخیر به تأیید نهایی نرسیده‌اند.

بایزیدی همچنین مسئله اقتصاد، حکمرانی مالی، تجارت و تحریم‌ها را مهم‌ترین مسئله حال حاضر سیاست خارجی کشور دانست و از کارشناسان حاضر در نشست، شامل دکتر یوسف مولایی (مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران)، دکتر جلیل محبی (عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی)، دکتر مجید شاکری (پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی) و دکتر دیاکو حسینی (رئیس مرکز مطالعات جهانی‌شدن مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری) دعوت کرد تا مباحث خود را پیرامون ارتباط بین تصویب لوایح FATF و ارتقای استانداردهای حکمرانی مالی، تسهیل تجارت و تحریم‌ها ارائه کنند.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها