کد خبر:۶۸۸
۰۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۹:۵۶

جمهوری اسلامی ایران و روابط قطر- عربستان

آیا قطر در نتیجه فشارهای کنونی ناچار به بازگشت از مسیرخود می‌شود؟ در شرایط کنونی، اصلی‌ترین هدف ایران در برابر قطر چیست؟ اصلی‌ترین خواست قطر از ایران چیست؟
برای دسترسی به فایل این مطلب اینجا را کلیک کنید.

آیا قطر در نتیجه فشارهای کنونی ناچار به بازگشت از مسیرخود می‌شود؟ در شرایط کنونی، اصلی‌ترین هدف ایران در برابر قطر چیست؟ اصلی‌ترین خواست قطر از ایران چیست؟ با توجه به اینکه عمدۀ درخواست‌های ریاض از دوحه شامل قطع رابطه با ایران و دیگر بندهای مربوط به ایران، قطع رابطه با اخوان‌المسلمین، تعطیلی شبکه الجزیره، و بستن پایگاه نظامی ترکیه می‌شود. چگونه می‌توان این درخواست‌ها از قطر را درقالب یک مجموعه(پکیج) تحلیلی درک کرد؟
تاکنون قطر سیاست مستقلی را در برابر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی پیش برده است. یک ابزار مهم محقق‌‌شدن این سیاست، گسترش نفوذ و توان تأثیرگذاری این کشور علاوه بر کانون‌های غیربحرانی مثل اقتصاد و ورزش کشورهای اروپایی، تاثیرگذاری در کانونهای بحرانی منطقه بود. برای مثال قطر جدا از متحدانش، جنگ نیابتی ویژه خود را در مناطق تنش‌زده خاورمیانه پیش ‌برد که تشکیل و تجهیز گروه‌های بنیادگرا از اجزای ثابت آن بوده است.

سیدجواد طاهایی
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها