کد خبر:۶۵۰
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۹

راهپيمايي جهاني اربعين؛ كانون ديپلماسي فرهنگي جهان تشيع

جمعيت راهپیمایان شيعه و محبين اهل بيت(ع) در اربعين حسيني(ع) از زمان سقوط صدام حسين هر سال رو به تزايد است به طوری که
١.مقدمه
جمعيت راهپیمایان شيعه و محبين اهل بيت(ع) در اربعين حسيني(ع) از زمان سقوط صدام حسين هر سال رو به تزايد است به طوری که جمعيت زائران اربعين سالهاي اخير تا مرز ٢٠ ميليون نفر نیز تخمين زده شده است. این واقعه به دليل كثرت جمعيت، طول مسير، تكرارپذيري سالانه، مردمي بودن و آرامش حاكم در آن، درطول تاریخ شیعه و اسلام و حتي تاريخ بشري بی‌سابقه است.
نكته قابل تأمل آن است كه تلاش‌های دولت عربستان سعودي با پشتوانه مالي فراوان و حمايت ساير دولت‌ها و كشورها، در چند دهه گذشته جهت توسعه ظرفيت حرمين شرفين براي حضور بيشتر حجاج، نه تنها موفق نبوده و از ٦ میلیون نفر تجاوز نکرده بلکه با حوادث فاجعه آمیزی هم‌چون سقوط جرثقیل و فاجعه منا در سال جاري، همراه بوده است‌.
این پدیده الهي، یک فرصت تاریخی را برای تشيع بوجود آورده تا ‌با مديريت آگاهانه و هوشيارانه، بتوان امكان نشر معارف اهل بيت عليهم‌السلام و تقويت ديپلماسي فرهنگي را فراهم آورد و زمينه‌ساز حكومت عدالت‌گستر مهدوي(عج) گشت. برخی از دست آورد های این حرکت عبارتند از:
o    تفكيك مذهب تشيع از وهابیت خشن در اذهان عمومی مردم جهان
o    توسعه فرهنگ اسلام ناب محمدي در جهان
o    معطوف كردن توجه جهاني به تفكرات شيعي و اسلام اصيل
o    ايجاد بستر مناسب برای وحدت و یکپارچگی فزون‌تر جهان تشیع در موضع‌گيري‌هاي جهاني و تأثيرگذاري بر آنها
به‌همين دليل رسانه‌هاي جهاني در سال‌هاي اخير به صورت هماهنگ و برنامه‌ريزي‌شده، تمام توان خود را جهت تحريف و جلوگيري از انتشار اخبار مربوط به اين حركت عظيم، مصروف کرده‌اند، زيرا كه يك جبهه متحد اسلامي، تحت بيرق اصلاح‌طلبانه اباعبدالله الحسین(ع)، با هدف احياي سنن اسلام ناب محمدی، خطر بالقوه‌اي براي زورگويان و استکبارجهانی خواهد بود.
با عنايت به مطالب فوق، اين گزارش با رويكرد استفاده از ظرفيت‌هاي حركت جهاني اربعين، جهت انسجام و توسعه حركت جهاني اسلام و ترويج فرهنگ ناب محمدي و تقويت ديپلماسي فرهنگي جهان تشيع تقديم مي‌شود.
٢. راهبرد امپریالیسم در مهار تشیع
یکی از راهبردهای مهم امپریالیسم جهانی مهار تشیع به وسیله‌ ممانعت از توسعه روابط بین مركز سياسي تشيع (ايران) و مركز مذهبي تشيع (عراق) و گسترش ايران‌هراسي و اسلام‌هراسي مي‌باشد که مهم‌ترین مصادیق این حقیقت عبارتند از:
    تلاش برای دورنمودن عراق از ایران از طریق:
•    ابراز نگرانی آشکار از نزدیکی عراق به ایران
•    تهدید عراق برای نزدیک شدن به ایران وتوسعه روابط دو کشور
•    .تلاش جهت استقرار مجدد نیروهای نظامی در عراق
•    ایجاد هراس بین اهل تسنن عراق از نزدیکی شیعیان ایران وعراق
•    دامن زدن به بحث عرب و عجم
•    تلاش جهت حفظ اعضاء حزب بعث و وابستگان خود در ساختار دولت عراق
    تضعیف دولت شیعه عراق و تقویت مخالفین آن
    تلاش برای تجزیه عراق
    ابراز نگرانی از ایجاد الگوی تشکل های مردمی شیعی بوجود آمده در عراق توسط ایران
    کارشکنی در سرکوب داعش و وابستگان به آن
    تبليغ گروه جنايتكار و خون‌آشام داعش به‌عنوان حكومت اسلامي و نماد اسلام جهاني
    تبليغ عليه ايران اسلامي به هر مناسبت و با هر وسيله و  ابزار فرهنگي، هنري
٣. وضعیت موجود در راهپیمایی اربعين عراق
الف) حضور گسترده جمعيت شيعي و محبين اهل بیت(ع) از مليت‌هاي مختلف
اولین و مهم‌ترین موضوع قابل مشاهده در این راهپیمایی، حضور جمعیت شیعه و هم‌چنین محبین اهل‌بیت(ع) از ملیت‌های مختلف می‌باشد. شاید نتوان هیچ واقعه‌ تاریخی و يا هيچ آموزه ديني را مثال زد که در سطح بین‌المللی بتواند شیعیان و محبین اهل بیت(ع) را اینگونه و از سرتاسر دنیا دور هم جمع کند.
ب) گروه هاي انساني از اقشار گوناگون اجتماعی
از جمله ويژگي‌هاي جالب افرادی که در این راهپیمایی شرکت مي‌كنند، جایگاه‌ اجتماعی و اقتصادي متفاوت این افراد می‌باشد. طبقات بالا، پایین و متوسط در جوامع مختلف پیرامون محور محبت به امام حسین(ع) و مذهب تشیع گرد هم آمده‌اند. افراد تحصیلکرده در کنار افرادی با درجه تحصیلات ابتدایی، افراد ثروتمند در کنار افراد فقیر، افراد شهري، روستايي، زنان، مردان، كودكان، سالخوردگان و ترکیب‌هایی از این نوع، در این راهپیمایی به وفور مشاهده می‌شود.
ج) گروه‌هاي انساني با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف(تحقق وحدت قومی، نژادی، زبانی، جغرافیایی، مذهبی، فرقه‌ای و... در عين تكثرها و تفاوت‌ها)
زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف افراد شرکت کننده در این حرکت عظیم، به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم این راهپیمایی می‌باشد. افراد مختلف از ملت‌ها و کشورهای متنوعی در این راهپیمایی شرکت می‌کنند و حاكميت وحدت در كثرت و دستيابي به امت واحد جهاني را متجلي مي‌سازند.
د) انگيزه‌هاي مذهبي و انساني بالا
شاید به عنوان یک ویژگی واحد در تمامی شرکت‌کنندگان در راهپيمايي، بتوان به انگیزه‌های مذهبی و انسانی در سطحی بسیار بالا اشاره کرد. این انگیزه‌ها هم برای افرادی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند و هم برای افرادی که پذیرای راهپیمایان هستند، به وضوح و روشنی مشاهده می‌شود. محبت به امام حسين(ع)، حرارتي در دل‌هاي افراد ايجاد كرده است كه هيچ يك از اولياي الهي و مصلحان جهاني، توان ايجاد آن را ندارند. همه خود را بدهكار امام حسين(ع) مي‌دانند لذا هر كس هر چه دارد در طبق اخلاص گذشته و تقديم مي‌كند.
ه‍) حس همکاری، ایثار، گذشت و محبت به همنوعان
تمامی افرادی که در این راهپیمایی شرکت دارند، حس همکاری، ایثار، گذشت و محبت به هم‌نوعان خود را در بالاترین درجه دارا هستند. این موضوع باعث پدید آمدن صحنه‌های شگفت‌انگیزی از کمک، یاری و محبت به همنوع و ایثار می‌شود.
و) اطعام میلیون‌ها نفر زائر عزادار
موضوع اطعام و ارائه انواع تغذیه و نوشیدنی، در نوع خود بی‌نظیر است. گستره‌ی این اطعام‌ها به حدی بزرگ است که هیچیک از راهپیمایان در هیچ نقطه از مسیر احساس گرسنگی یا تشنگی نکرده و به صورت کاملاً رایگان می‌توانند از نذورات، غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده نمایند.
٤. انتظارات مطلوب از تجمّع جهانی اربعين
انتظارات مطلوب از تجمع جهانی اربعین را می‌توان در قالب موارد زیر دسته‌بندی نمود.
الف) ایجاد وحدت جهان اسلام و جهان تشيع
تشكيل امت اسلامي بر محور اسلام رحماني و انساني و زمينه‌سازي براي حكومت عدالت‌گستر مهدوي(عج)، در اين راهپيمايي متجلي مي‌شود. با فراخوان تمام آزادانديشان و عدالت‌خواهان جهان به اين راهپيمايي و عدم انحصار عاشورا و فرهنگ آن به تشيع، مي‌توان عشق به امام حسين(ع) را محور وحدت جهاني قرار داد.
ب) حفظ و حراست از سنن پیشینیان در راهپیمایی
اين سنت تاريخي كه از سال ٦١ هجري به وجود آمده و توسط مراجع و بزرگان دين حفظ و حراست شده است باید با همان شكل سنتي نياكاني باقي بماند. در این خصوص لازم است نهایت تلاش صورت گیرد تا از تغيير شكل راهپيمايي و بي خاصيت ومدرن  شدن آن جلوگيري شود.
ج) اطلاع رساني جهاني
با استفاده از ظرفيت دولت‌ها و مردم و سازمان‌هاي مردم‌نهاد بايد براي اطلاع‌رساني جهاني اين حادثه بي‌نظير برنامه‌ريزي كرد.
د) افزايش كمي جمعيت در حركت اربعين
يكي از اهداف مديريت اربعين، افزایش کمی جمعیت راهپیمایان می‌باشد. این حرکت باید تمامی شیعیان و محبان اهل بیت(ع) و مسلمانان و آزادي‌خواهان را حول یک محور متحد و یکپارچه دور هم جمع کند و در نوع خود، تجمعی بی‌نظیر را باعث شود ،حرکتی که هر روز به بالندگی بیشتری برسد.
ه‍) توسعه الگوي اربعين در جوامع بشري
لازم است فرهنگ راهپیمایی اربعین به گونه‌ای در بین شیعیان جهان تسری یابد که الگوهای مشابهی در بین شیعیان کشورهای دیگر در همین بازه‌ی زمانی شکل گرفته و این حرکت در ابعاد بین‌المللی تعریف شود و سبك زندگي اسلامي براساس آن بنا نهاده شود.
و) ايجاد ارتباط بين جوامع شيعي
شیعیان که از سرتاسر جهان در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، فرصت مناسبی دارند که زمینه‌های ایجاد ارتباط بین آنها شکل گرفته و محور آشنایی و شروع ارتباط آنها نیز، محبت امام حسین(ع) و مذهب تشیع می‌باشد.
٥. اربعين، كانون ديپلماسي فرهنگي در جهان تشيع
ديپلماسي فرهنگي به‌عنوان ركن چهارم ديپلماسي، فرايندي مردم‌محور است و حتي اگر دولت‌ها در مديريت آن نقش داشته باشند، باز نقش‌آفرينان اصلي آن، مردم كشورها مي‌باشند. به‌همين دليل راهپيمايي اربعين حسيني(ع) را بايد علاوه بر جلوه‌هاي مذهبي آن، يك اقدام ديپلماتيك فرهنگي دانست.
جمهوري اسلامي ايران، به‌عنوان اصلي‌ترين حامي تشيع در جهان اسلام، مهم‌ترين دولت مسئول در فرايند راهپيمايي اربعين است و به تعبيري كشور مبدأ در اين اقدام ديپلماتيك است و نقش آفرينان اصلي، مردمي هستند كه از كشورهاي مختلف در اين حركت بي‌نظير شركت مي‌كنند.
ياري‌رساني به دولت عراق در تمام صحنه‌ها، به‌ويژه در مواجهه با داعش و كنترل و مديريت راهپيمايي اربعين، تداعي‌كننده نقش كليدي و رهبري ايران در جهان اسلام و مسائل شيعيان جهان است و آنان، جمهوري اسلامي را اصلي‌ترين حامي خود و مذهب خويش مي‌دانند.
برگزاري شكوهمند راهپيمايي اربعين و حمايت ايران از آن، حاوي پيام‌هاي مهمي در صحنه جهاني است كه برخي از آنها عبارتند از:
٥-١. قرائت شيعه از اسلام، قرائتي انساني، محبت‌آميز و مصلحانه است و خشونت كور و تصلب در آن جايگاهي ندارد.
٥-٢. راهپيمايي اربعين، راهپيمايي مسالمت‌آميز، صلح‌طلبانه در مقابل سلفي‌گري، خشونت‌طلبي و نژادگرايي عربي است.
٥-٣. مردم و دولت ايران در اين راهپيمايي، به حمايت مردمي مي‌روند كه سه دهه پيش با آن جنگيده‌اند و هيچ كينه‌اي از مردم عراق در دل ندارند. آنان با سياست‌هاي غلط و تجاوزكارانه حاكم بر عراق جنگيدند. لذا ايران‌هراسي، ثمره فكر مريض دولت‌هاي غربي است.
٦. راهبردهاي پيشنهادي
با عنايت به مطالب مذكور و براي استفاده بهينه از اين فرصت تاريخي و بي‌نظير و بهره‌مندي از عنايات امام حسين(ع) به جهان اسلام و بشريت، موارد زير پيشنهاد مي‌شود:
٦-١. ايجاد نهاد مديريتي مشترك در عراق براي ارتقاي مديريت راهپيمايي و ارتقاي خدمات بهتر به زائرين امام حسين(ع)
٦-٢. تأسيس نهاد چند مليتي با هدف مديريت ظرفيت‌هاي به‌وجود آمده در اربعين و مشاركت دادن دولت‌ها و نهادها و سازمان‌هاي مردمي جهان اسلام
٦-٣. جهاني كردن اربعين و جلوگيري از محدودسازي آن به مذهب تشيع و اسلام
٦-٤. انتشار و انعكاس جهاني پيام‌هاي صلح‌طلبانه، اخلاق‌مدار، محبت‌آميز،‌ انسان‌دوستانه، ايثارگرانه و مخلصانه راهپيمايي بزرگ اربعين

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها