کد خبر:۶۳۲
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۴

دورنمای سیاست دولت ترامپ در قبال جمهوری‌اسلامی‌ایران: تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای همزمان با تشدید فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی

با وجود طرح اتهامات متعدد علیه جمهوری‌ اسلامی‌ ایران از سوی مقامات آمریکایی همچون حمایت از تروریسم، توسعه برنامه موشکی،‌ دامن زدن به چرخه خشونت در منطقه به‌عنوان فعالیت‌های ثبات‌زدا، پایبندی ایران به تعهدات خود ذیل برجام و نیز پایبندی آمریکا به برجام تا زمان بازنگری نهایی آن همچنان نکات کلیدی و مشترک اظهارات مقامات دولت ترامپ می‌باشند.
با وجود طرح اتهامات متعدد علیه جمهوری‌ اسلامی‌ ایران از سوی مقامات آمریکایی همچون حمایت از تروریسم، توسعه برنامه موشکی،‌ دامن زدن به چرخه خشونت در منطقه به‌عنوان فعالیت‌های ثبات‌زدا، پایبندی ایران به تعهدات خود ذیل برجام و نیز پایبندی آمریکا به برجام تا زمان بازنگری نهایی آن همچنان نکات کلیدی و مشترک اظهارات مقامات دولت ترامپ می‌باشند. اهمیت این مسئله از جهت موافقت دولت ترامپ با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران در مورخه 27 اردیبهشت ١٣٩٦ (١٧ مه ٢٠١٧) پیش از نخستین سفر بین‌المللی وی است. اظهارات دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی و متعاقب آن در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا پیرامون برجام که با نقش‌آفرینی گروهی از ژنرال‌های مخالف جمهوری‌ اسلامی‌ ایران در پست‌های کلیدی دولت همراه بوده، آینده برجام (با توجه به تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای و اعمال همزمان تحریم‌های غیرهسته‌ای) و نحوه همکاری‌های بین‌المللی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. دولت ترامپ بارها اعلام داشته، تا زمانی که بازنگری برجام خاتمه نیافته، این کشور همچنان به تعهداتش پایبند خواهد بود. باید توجه داشت که مقامات آمریکایی به‌رغم تأکید بر پایبندی به تعهدات برجام، طی مدت زمان کوتاه از تکیه زدن بر مسند قدرت، سیاست‌ها و مواضع شدیدالحنی را با هدف تشدید فشارها از طریق وارد کردن اتهامات گسترده علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران به‌کار گرفته‌اند.
همان‌طور که انتظار می‌رفت دولت ترامپ دو روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان موافقت خود را با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران (تصمیم‌گیری هر ١٢٠ روز) اعلام نمود، ضمن آنکه همزمان تحریم‌های غیرهسته‌ای جدیدی را نیز وضع کرد. پیش‌بینی می‌شود آمریکا تا‌‌ زمان اعلام بازنگری ‌نهایی در برجام همچنان اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای را در دستورکار خود قرار دهد. چه‌بسا احتمالاً آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در مواقعی به اهرم فشار حمایت از مخالفان جمهوری‌اسلامی‌ایران همچون منافقین و همکاری‌ با آنها جهت طرح ادعاهای واهی و جهت‌دهی به افکارعمومی جهان متوسل گردند. در همین رابطه، میزبانی واشنگتن از کشورهای اروپایی، آمریکای‌جنوبی و اعراب حاشیه خلیج‌فارس در نشست غیرعلنی و محرمانه علیه حزب‌الله لبنان در مورخه ١٥-١٤ اردیبهشت ١٣٩٦ (٥-٤ مه ٢٠١٧)، گویای تحرکات جدیدی علیه گروه‌های مقاومت است تا به‌زعم خود با تشدید فشارها، موجبات تجدیدنظر ایران در سیاست‌های منطقه‌ای خود را فراهم آورند. تلاش آمریکا برای رهبری ائتلاف بین‌المللی متشکل از ٢٠ کشور برای مقابله با حزب‌الله و تحریم هاشم صفی‌الدین، عضو ارشد حزب‌الله توسط آمریکا و عربستان‌سعودی در چارچوب مبارزه علیه تروریسم جهانی و مسدود کردن دارایی‌های‌ وی از جمله پیامدهای نشست اخیر واشنگتن بوده و می‌تواند سرآغاز مجموعه‌ اقدامات هدفمند علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران و حامیان آن محسوب می‌شود. به‌طورکلی، سکوت مقامات آمریکایی نسبت به تعیین ضرب‌الاجلی برای بازنگری برجام و مفاد آن، سیاستی است که مقامات آمریکایی با قرار دادن کشورمان در وضعیت و موقعیت مبهم و نامطمئن از آینده برجام و تحریم‌ها در‌پیش گرفته‌اند چراکه چالش‌های جهانی پیش‌روی آمریکا منجمله بحران سوریه، عراق، اوکراین، کره‌شمالی، روابط با روسیه و چین، اجازه بررسی موضوع ایران به‌ویژه برجام را نمی‌دهد. رسیدگی به موضوع ایران مستلزم اجماع جهانی است که در شرایط کنونی وجود ندارد.

زهرا دولتخواه
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها