کد خبر:۶۰۵
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۸

مواضع جدید دبیرکل سازمان ملل پیرامون شهرک‌سازی‌ جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و انتقال پایتخت

تصویب قطعنامه ٢٣٣٤ شورای‌امنیت علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در ٣ دی‌ماه ١٣٩٥ (23 دسامبر 2016) در روزهای پایانی کار بان‌کی‌مون و دولت اوباما صورت گرفت.

چکیده:

تصویب قطعنامه ٢٣٣٤ شورای‌امنیت علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در ٣ دی‌ماه ١٣٩٥ (٢٣ دسامبر ٢٠١٦) در روزهای پایانی کار بان‌کی‌مون و دولت اوباما صورت گرفت. اما با انتخاب ترامپ در آمریکا که با حمایت گسترده از شهرک‌سازی‌ها در کرانه‌باختری و انتقال پایتخت به بیت‌المقدس همراه بوده، رژیم صهیونیستی نیز موضوعات جنجال‌برانگیز مربوطه را بیش از پیش پیگیری می‌نماید. در این میان، به‌رغم انتقادات وارده از سوی کشورها، دبیرکل سازمان‌ملل تنها به ابراز نگرانی اکتفا کرده است که این موضع‌گیری وی بسیار پرسش‌ برانگیز است. برخلاف دوران اوباما که روابط فیمابین به سردی گراییده بود، حمایت‌های ترامپ از این رژیم در دوران کارزار انتخاباتی و حتی بعد از آن، امری قابل‌توجه است که بنابه شواهد تقویت خواهد شد.

دبیرکل سازمان‌ملل‌، انتقال پایتخت به بیت‌المقدس را اقدامی غیرقانونی خوانده که مانعی جدی در مسیر راه‌حل دو دولت خواهد بود. ارزیابی مواضع گوترش نسبت به موضوع تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه‌باختری گویای آن است که وی در شرایط کنونی از هرگونه «انتقاد صریح» و یا «محکومیت» دوری جسته و صرفاً بر پیگیری راه‌حل دو دولت تأکید دارد. گوترش در موضع‌گیری خود پیرامون مسجدالاقصی نسبت به کمک به طرفین در مورد راه‌حل دو دولت اعلام آمادگی کرده اما اذعان داشته که قصد ارائه هیچ راه‌کار سیاسی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را ندارد مگر درخواستی از سوی آنها برای این امر مطرح گردد. بدیهی است آغاز به‌ کار گوترش در سازمان‌ملل با مجموعه پیچیده‌ای از مناقشات و بحران‌های بین‌المللی شامل سوریه، یمن، لیبی، تروریسم، تغییرات آب‌و‌هوایی همراه بوده که احتمالاً تداوم خواهد داشت. این مسئله در کنار سکوت معنادار ترامپ پیرامون چندجانبه‌گرایی که به‌گفته گوترش، اساس سازمان‌ملل است، حمایت آمریکا از سازمان‌ملل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود گوترش رویکردی مابین کوفی عنان و بان‌کی‌مون اتخاذ کند. این رویکرد به وی کمک خواهد کرد تا در دوران ترامپ در بحث تأمین بودجه و مدیریت سازمان کمترین تنش را داشته باشد و با ورود مستقیم به موضوعات مهم بین‌المللی و ایفای نقش سازنده در مذاکره، میانجیگری و سازش، ضمن حفظ استقلال‌رأی به‌انجام امور مدیریتی و انجام وظایف بپردازد.

زهرا دولتخواه
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها