کد خبر:۵۹۷
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۵

انتخابات ریاست جمهوری ٢٠١٧ فرانسه: روند ها و تحولات

تاریخ : ١٧ اسفند ١٣٩٥ تهیه شده در : معاونت پژوهش‌های روابط بین‌الملل

چکیده:

با نزدیکتر شدن به انتخابات ریاست جمهوری ٢٠١٧ فرانسه، هر روز بر پیچیدگی فضای انتخاباتی این کشور افزوده می شود. با این حال این مشخصه منحصر به انتخابات فرانسه نبوده بلکه اخیرا پدیده ای همه گیر در انتخابات در مناطق مختلف جهان تبدیل شده است. ضریب خطای بالای نظر سنجی‌ها، آشکار نشدن گزینه اصلی رای دهندگان تا آخرین لحظات انتخابات و در مواردی دادن اطلاعات گمراه کننده به موسسات افکار سنجی و همچنین توجه بیش از حد به سوابق نامزدها و نحوه استفاده آنها از قدرت در گذشته از مواردی است که انتخابات سال ٢٠١٧ در مهم ترین کشورهای اروپایی را در مرکز توجهات قرار داده است.  انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۳ آوریل (٣ اردیبهشت ١٣٩٦) و دور دوم احتمالی آن در  ۷ می ٢٠١٧ (١٧ اردیبهشت ١٣٩٦) برگزار می شود. امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه رو، مارین لوپن از حزب جبهه ملی، فرانسوا فیون از حزب راست میانه، بنوا آمون از حزب سوسیالیست و ژان لوک ملانشون  سیاستمدار چپ رادیکال و نامزد جنبش موسوم به «فرانسه تسلیم ناپذیر» که از سوی حزب کمونیست فرانسه و جبهه چپ مورد حمایت قرار گرفته است.

در حالی که فرانسوا فیون با پیروزی غیر منتظره بر سارکوزی و آلن ژوپه توانسته بود با ارائه برنامه اقتصادی و سیاست خارجی روشن و شفاف طیف وسیعی از رای دهندگان را جذب کند و برای مدتی نیز شانس اول پیروزی در انتخابات را یدک می کشید، اما به یک باره با اتهام ایجاد شغل جعلی برای همسر و فرزندانش مواجه شد. این مساله باعث کاهش آرای وی در نظر سنجی ها گردید به طوری که اکنون آرای نامبرده به کم ترین حد خود تنزل کرده است. اتهام وی این است که در دوره نخست وزیری و سناتوری (از سال 1998 تا 2007) به پنه لوپ همسرش به عنوان دستیار پارلمانی در مجموع ٨٣٠ هزار یورو و پسر و دخترش هم با همین عنوان در حالی که مدرک خود را نگرفته اند ٨٤ هزار یورو به عنوان مشاور حقوقی پرداخت کرده است. از طرفی رئیس حزب راست افراطی جبهه ملی نیز متهم به مشاغل ساختگی در پست نماینده پارلمان اروپا شده است.  اتهام مارین لوپن استخدام و انتصاب دو تن از کارمندان خود به سمت دستیاری در پارلمان اروپا و پراخت ٣٤٠ هزار یورو حقوق از بودجه اتحادیه اروپا در زمان نمایندگی در پارلمان می باشد. همچنین به دنبال انتشار تصاویری خشونت بار از داعش در توئیتر، پارلمان اروپا مصونیت قضایی وی را لغو کرد.

آخرین نظر سنجی ها از انتخابات فرانسه حاکی است که به دنبال رسوایی مالی فیون، ٧٠ درصد فرانسوی ها خواهان خروج وی از چرخه رقابت ها هستند و وی با ٥/١٧ درصد در دور اول شکست می خورد. طبق همین نظر سنجی مارین لوپن با ٢٦ درصد و ماکرون با ٥/٢٠ درصد به دور دوم راه خواهند یافت. بنوا آمون نامزد سوسیالیست ها نیز ١٥ درصد آرا را در این نظر سنجی بدست آورده است. هر چند فیون توانسته بود با بهبود نسبی در نظر سنجی اخیر به ٥/١٨درصد برسد، اما شروع تحقیقات جدید که این بار توسط سه قاضی و  با اختیارات بیشتر در تحقیق و تفحص پیگیری خواهد شد، احتمالا باعث افت شدید آرای فیون در کمتر از یک ماه مانده به انتخابات می شود.    ماکرون با ارائه برنامه اقتصادی متعادل و میانه دو حزب راست و چپ، توانسته طرفدارانی از هر دو جناح را بدست آورد. ماکرون از یک طرف با طرح صرفه جویی در هزینه های سالانه ٦٠ میلیارد یورو و همچنین کم کردن ١٢٠ هزار شغل خدمات کشوری، قصد دارد هزینه های عمومی را از ٥٥ درصد تولید ناخالص داخلی به ٥٢ درصد برساند(یعنی طرحی متعادل تر از برنامه فیون. فیون کاهش هزینه ١٠٠ میلیارد یورویی و کاهش ٥٠٠ هزار شغل را در نظر دارد). همچنین ماکرون با ارائه طرح اختصاص ٥٠ میلیارد یورو برای ٥ سال در جهت تقویت برنامه های آموزشی برای جوانان بیکار، توانسته رای دهندگان چپ را جذب کند.

در این راستا عربستان سعودی اعلام کرده است که کارزار انتخاباتی امانوئل ماکرون را در انتخابات 2017 حمایت مالی می کند. فلیپ کلوس، نماینده حزب سوسیالیست بلژیک ضمن اشاره به ملاقات خود با عبدالرحمان سلیمان الاحمد، سفیر عربستان در بلژیک اعلام نمود: در دیدار روز گذشته با ایشان، آقای سفیر به صراحت اعلام نمود: ریاض در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه از ماکرون حمایت می کند و اعلام کرد که سفیر ما در پاریس چندین ملاقات با ماکرون داشته است. کلوس اضافه کرده است که عربستان سعودی ضمن حمایت از امانوئل ماکرون در انتخابات ٢٠١٧ ،  30 درصد هزینه مبارزات انتخاباتی ماکرون را نیز تامین کند.

فضای انتخاباتی در فرانسه بسیار پیچیده شده و در حال حاضر به طور قطع نمی توان گفت که کدام نامزد می تواند از زیر بار اتهامات و رسوایی های مالی سر بلند کند. اما تحولات فعلی به سود امانوئل ماکرون نامزد مستقل میانه رو می باشد...

ابراهیم باقری
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها