کد خبر:۵۷۷
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۸

سخنرانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور



دکتر علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک عصر روز جهارشنبه ٤ اسفند ١٣٩٥ در مراسم نکوداشت دکتر محمدرضا مخبر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور که در حاشیه اولین کنگره بین‌المللی جندی شاپور در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد، شرکت کرد و سخنرانی اختتامیه این همایش بین‌اللملی را ایراد نمود

 

دکتر علی اکبر ولایتی در مراسم نکوداشت دکتر محمدرضا مخبر به عنوان چهره ماندگار کشوری گفت: مخبر دزفولی به عنوان چهره ماندگار در حوزه فرهنگ عمومی نقش مهمی دارد و وی یک نیروی اثر گذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در کشور ایران علم بسیار گسترش یافته و این رشد علمی در دوران پس از انقلاب روند رشد چشمگیری را طی کرده است.

وی با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب اسلامی، تعداد دانشجویان کشور کمتر از ۲۰۰ هزار نفر بوده است، اظهار کرد: امروز با رشد جمعیتی کمتر از ۲ برابر نسبت به دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم که نشان‌دهنده توسعه و رشد علمی کشور در دوران پس از انقلاب است و تعداد مقالات علمی در نشریات معتبر علمی قبل از انقلاب ۷۰۰ مقاله بوده که این رقم بعد از انقلاب به ۴۰ هزار رسیده است. در استان خوزستان و شهرستان دزفول نیز ظرفیت های ارزشمند علمی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره اهمیت و ضرورت برگزاری اولین کنگره بین‌المللی جندی شاپور در دزفول گفت:جندی‌شاپور با سابقه درخشان علمی بیانگر تاریخ تمدن خوزستان و تمدن این دیار است. دزفول همچون ستاره ای در خوزستان می‌درخشد، و آیت‌الله مرتضی انصاری افتخار جهان تشیع است. دزفول در دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش‌آفرینی بسیار ارزنده‌ای داشته است و در دفاع از ارزش‌های اسلامی و حفظ فرهنگ اهل بیت(ع) خوش درخشیده است و امروز نیز استعدادهای این منطقه در سطح کشور در حال خدمت هستند.

وی در ادامه سخنان خود درخصوص دکتر محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان چهره ماندگار کشور از این شخصیت به عنوان یکی از نیروهای فعال و اثر گذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد و گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران حضور دکتر مخبر به عنوان دبیر این شورا ۲ هزار مصوبه داشته است که اگر تلاش وی نبود، این مصوبات علمی شاید به نتیجه نمی‌رسید. دکتر مخبر دزفولی از سال ۱۳۸۴ تاکنون به مدت ۱۱ سال مسئولیت دبیری شورای انقلاب فرهنگی را بر عهده داشته، ضمن اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی آثار بسیار ارزشمندی داشته و نقش بسیار اساسی تاکنون ایفا کرده است؛ چرا که این شورا ستاد تصمیم‌گیری فرهنگ عمومی ، علم و دانش در کشور است.

مخبر دزفولی به عنوان چهره ماندگار در حوزه فرهنگ عمومی نقش مهمی داشته است و یکی از محصولات شورای انقلاب فرهنگی، کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بوده که بزرگداشت کنگره جندی‌شاپور یکی از برنامه‌ها و مصوبات این مجموعه بوده است.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این همایش بین‌المللی اینجا را کلیک کنید. 


در این کنگره، دکتر ولایتی (رییس مرکز تحقیقات استراتژیک) و  مهندس فروزش (‌قائم‌مقام رییس و معاون اجرایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت) به همراه جمعی از مسئولین و شخصیت‌های برجسته از جمله آیت‌الله موسوی جزایری(نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز)، آیت‌الله قاضی(امام جمعه دزفول)، آقای پاپی‌زاده (نماینده دزفول درمجلس شورای اسلامی)، دکتر فرهادی (وزیر علوم تحقیقات و فناوری)، دکتر مخبر دزفولی(دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دکتر تاجبخش (چهره ماندگار) حضور داشتند. 





همچنین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در سخنرانی اختتامیه خود در کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور با بیان اینکه نمی‌توان منکر اهمیت جندی‌شاپور شد، گفت دزفول همچون ستاره‌ای در خوزستان می‌درخشد. جندی‌شاپور قوی‌ترین پایگاه علمی جهان در قبل و بعد از اسلام بوده است. ماجرای جندی‌شاپور قصه پرغصه‌ای است که از سالها پیش موضوع آن در شاخه طب سنتی و اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی مطرح شده است. جندی‌شاپور قوی‌ترین پایگاهی است که در قبل از اسلام علوم را در یکجا جمع کرده بود.

وی با اشاره به بی‌مهری‌هایی که در راستای کتمان جندی‌شاپور مطرح می‌شود، افزود: همین امر موجب شد تا غیرت ما در خصوص جندی‌شاپور زیاد شود و شروع به تحقیق در این زمینه کنيم که خوشبختانه با مطالب و مقالات زیادی دراین زمینه مواجه شدیم. فهرست بلندبالایی از کتابهای تاریخی را که در مورد جندی‌شاپور به صورت خلاصه  و تفصيل نوشته‌اند، جمع‌آوری کرده‌ایم که از جمله این کتابها می‌توان به کتاب‌های تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی، تاریخ‌الحکمای غفتی، الفهرست و صورت‌العرض اشاره کرد. جندی‌شاپور قوی‌ترین پایگاهی است که در قبل از اسلام علوم را در یکجا جمع کرده بود. وی  با بیان اینکه جندی‌شاپور جامع‌ترین جا برای تعلیم علم به ويژه شاخه‌های متعدد پزشکی بوده، افزود در جندی‌شاپور دانشمندان بسیار زیادی از سراسر جهان جمع شده بودند که علوم مختلف را پایه‌گذاری کردند و هیچ مرکز علمی در جهان وجود ندارد که به اندازه جندی‌شاپور تداوم، مقبولیت و عظمت داشته باشد

مشاور رهبری در امور بین‌الملل درپایان با اشاره به وجود تمدن‌های علمی فراوان در ايران از قبل تا بعد از اسلام گفت: ایرانیان همواره منشا فرهنگ و تمدن بوده‌اند و باید تلاش شود تا این روند افتخارآمیز تداوم داشته باشد.

 برای مطالعه بیشتر اینجا را کلیک کنید


در این خبر، از تصاویر هنرمند جوان، رضا کافی‌فر - دزفول (نفر اول مسابقه عکاسی کشوری-ابان ۱۳۹۵) استفاده شده است 

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها