کد خبر:۵۰۷
۲۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۸

دیدار دکتر ولایتی با وزیر دفاع پیشین فرانسه

وزیر دفاع پیشین فرانسه که به منظور مذاکره با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده است در دیدار با ولایتی به مذاکره پیرامون تحولات منطقه به ویژه سوریه و عراق پرداخت

وزیر دفاع پیشین فرانسه که به منظور مذاکره با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده است در دیدار با ولایتی به مذاکره پیرامون تحولات منطقه به ویژه سوریه و عراق پرداخت و بر نقش موثر ایران در زمینه مقابله با تروریسم تاکید کرد.

در دیدار روز سه‌شنبه اقوه مورین، وزیر دفاع پیشین فرانسه و عضو مجمع ملی این کشور با علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مسائل منطقه به ویژه سوریه و عراق و راه‌حل‌های موجود برای گذار از این بحران‌ها گفت‌وگو کردند.

وزیر دفاع پیشین فرانسه در این دیدار با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور منتخب آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: این توافق بسیار مهم بوده و ضامن ثبات و امنیت در منطقه و جهان است. او با اشاره به زمانی که وزارت دفاع فرانسه را به عهده داشت خاطرنشان کرد: به خاطر دارم که در آن زمان هم موضوع هسته‌ای ایران بسیار مهم و مطرح بود. از نظر من ایران قدرت بزرگی در منطقه و جهان محسوب شده و بدون برنامه هسته‌ای هم کشور مهمی است و برای مقابله با تروریسم و حل بحران در کشورهایی مثل سوریه و عراق به همکاری ایران نیاز است.  ما می‌توانیم روابط دو کشور را صادقانه پیش برده و در رابطه با موضوعات مختلف گفت‌وگو کنیم. ایجاد این روابط صادقانه برای همکاری‌های اقتصادی ایران با فرانسه و اروپا لازم بوده و می‌تواند این ارتباطات را ایجاد کند.

این عضو مجمع ملی فرانسه از ولایتی در رابطه با آینده عراق، آزادسازی موصل و اتفاقاتی که پس از این آزادسازی می‌تواند در عراق رخ دهد پرسید و ولایتی در پاسخ به او گفت: تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه‌یی و جهان جزء ضرورت‌های روابط دو کشور است. به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک منطقه شاهد شرایط حساسی هستیم.  ایران و عراق مرز طولانی با یکدیگر دارند. علاوه بر این همکاری‌های اقتصادی دو کشور و سفرهای متقابل میلیونی‌ ایرانی‌ها و عراقی‌ها ضرورت همکاری دو کشور را نشان می‌دهد و به همین دلیل بر حفظ تمامیت ارضی عراق و ایجاد صلح و آرامش در این کشور و منطقه تاکید دارد و این طبیعی است که ایران با عراق همکاری‌های مستشاری داشته باشد.

ولایتی با اشاره به صحبت‌هایی که ظریف و کری در گذشته درخصوص همکاری ایران با عراق داشته‌اند گفت: آقای کری به آقای ظریف می‌گوید که چرا ایران با عراق همکاری نظامی دارد و وزیر امور خارجه کشور ما هم در پاسخ به او می‌گوید اگر ما به آن‌ها کمک نکنیم شما برای تماس با رییسان داعش به جای موصل باید با بغداد تماس بگیرید. مسئولان عراق هم تاکید دارند که بدون کمک ایران ممکن بود داعش بر بغداد مسلط شود. ما با احترام به تمامیت ارضی عراق از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که شیعه، سنی، کردها و اقلیت‌هایی مانند مسیحیان و ایزدی‌ها با مسالمت در عراق زندگی می‌کردند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها زمانی اعلام کرده بودند که می‌خواهند عراق را به سه بخش شیعه، سنی و کردنشین تقسیم کنند ولی ما با هرگونه تجزیه و دخالت در منطقه و عراق مخالف هستیم و اطمینان داریم که در عراق دموکراتیک شیعه، سنی و کرد در کنار اقلیت‌ها با احترام زندگی خواهند کرد.

ولایتی در پایان تاکید کرد: متاسفانه برخی از کشورها منکر قرارداد سایس‌پیکو شده و قرارداد لوزان را هم قبول ندارند. آن‌ها قراردادهایی که مرزها را در منطقه مشخص می‌کند را قبول نداشته و با آن مخالفت می‌کنند ولی جمهوری اسلامی ایران با هر نوع تغییری در مرزهای منطقه مخالف است. هم‌چنین برخی کشورهای همسایه چشم طمع به بخش‌هایی از عراق دارند که ما با این موضوع هم مخالف هستیم.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها