کد خبر:۵۰۲
۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۵

انتشار کتاب "تورم جمعیت زندان‌ها در جست‌و‌جوی کارآمدترین راه‌حل‌ها - راهبردها و برترین اقدامات برای رویارویی با ازدحام در نهادهای اصلاح و تربیت"

کتاب "تورم جمعیت زندان‌ها در جست‌و‌جوی کارآمدترین راه‌حل‌ها - راهبردها و برترین اقدامات برای رویارویی با ازدحام در نهادهای اصلاح و تربیت" از سوی گروه پژوهشی حقوق جزا و جرم‌شناسی معاونت پژوهش‌های حقوقی منتشر شد.
انتشار کتاب
علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند فایل کامل کتاب را به صورت  PDF دریافت نمایند. انتشار کتاب

با توجه به مشکل افزایش شمار زندانیان
در جهان و مشکلات ناشی از آن اقداماتی از جمله حبس‌زدایی، یا حتی جرم‌زدایی، و راه‌حل‌های کوتاه‌مدت مثل اعطای مرخصی و عفو، راه‌حل‌های بلندمدت برای پرهیز از حبس پیش از محاکمه (مثل استفاده از قرارهایی غیر از بازداشت موقت) و راه‌حل‌های بلند مدت برای پرهیز از حبس پس از محاکمه و محکومیت (مثل تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، نظام نیمه‌آزادی و نظام آزادی مشروط و نیز پیش‌بینی مجازات‌های جایگزین حبس، مثل انجام خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی) در قوانین پیش‌بینی شده است که خوشبختانه این موارد در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ١٣٩٢ هم مورد توجه قرار گرفته است. برخی از نهادهای شناخته‌شده در فقه اسلامی مثلاً «تعزیرات»، که در دیدگاه فقهی از انواع متنوع برخوردار بوده و از یک توبیخ یا تشهیر ساده شروع می‌شود نیز می‌تواند برای پرهیز از اعمال مجازات حبس مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «تورم جمعیت زندان‌ها: در جست‌و‌جوی کارآمدترین راه‌حل‌ها، راهبردها و برترین اقدامات برای رویارویی با ازدحام در نهادهای اصلاح و تربیت» که توسط پروفسور هانس یورگ آلبرشت، استاد برجسته حقوق کیفری و با حمایت مؤسسه حقوق جزای خارجی و بین‌المللی ماکس پلانک در کشور آلمان تهیه شده است، ضمن آسیب‌شناسی معضل تورم جمعیتکیفری زندان‌ها، به ارائه راهکارهای ماهوی و شکلی در این زمینه می‌پردازد. این مطالعه قطعاً می‌تواند در راستای بهبود وضعیت زندان‌ها در کشورمان و حل معضلات موجود مورد استفاده دست‌اندرکاران عدالت کیفری و سازمان زندان‌ها قرار گیرد. به ویژه از آن رو که کشور ما از لحاظ جمعیت زندانی نسبت به کل جمعیت، جزء چند کشور اول دنیا قرار دارد و طبعاً معضلات زندان برای آن مشکل‌ساز است.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها