کد خبر:۴۴۱
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۵

جایگاه دولت الکترونیک ایران در جهان

تاریخ : دی ١٣٨٦ تهیه شده در : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی / گروه پژوهش‌های رسانه موضوع : رسانه

گزارش‌های معتبر جهانی نشان می‌دهد که ایران به لحاظ آمادگی دیجیتالی در بین شصت و نه کشور مورد بررسی در رده آخر، و در زمینه رتبه بندی جهانی دولت الکترونیک در جایگاه نود و پنجم قرار دارد. این در حالی است که دانشگاه‌های ایران نیز از نظر رتبه بندی جهانی حتی در فهرست پانصد دانشگاه اول جهان جایی ندارند و یکی از علت‌های اساسی آن، وب‌سایت‌های خالی دانشگاهی و فقدان اطلاعات مورد نیاز برای سنجش جایگاه جهانی دانشگاه‌های ایران است. بالاترین رتبه وب‌سایت‌های دانشگاهی ایران متعلق به وب‌سایت دانشگاه تهران با رتبه ٤٤٧١ در بین دانشگاه‌های جهان می باشد.


در این گزارش راهبردی، ابتدا مفاهیم و مؤلفه‌های دولت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته، سپس چکیده گزارش‌های سالیانه دانشگاه براون آمریکا در خصوص شاخص‌های دولت الکترونیک و رتبه بندی کشورهای مختلف طی سال‌های ٢٠٠١ تا ٢٠٠٧ ارائه شده و در ادامه، جایگاه ایران در این جداول طی سال‌های مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همچنین گزارش مستند واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در زمینه آمادگی دیجیتالی و جایگاه و رتبه ایران در این شاخص‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان نیز به بررسی وضعیت رتبه دانشگاه‌های ایران و وب‌سایت‌های دانشگاهی ایران در جهان پرداخته شده و مهمترین اقدامات دولت در راستای پیاده سازی پروژه دولت الکترونیک در ایران مورد بررسی و تبیین قرار می‌گیرد.


چنین وضعیتی از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشوری همانند ایران که قرار است مطابق سند چشم انداز توسعه ٢٠ ساله‌اش (در افق ١٤٠٤) در جایگاه اول منطقه به لحاظ فناوری و علمی قرار بگیرد، چندان شایسته نیست و باید برای نظارت بر این بخش و به کارگیری جدی‌تر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی به منظور دستیابی به اهداف توسعه همه جانبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اقدامات جدی صورت گیرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Nook
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
God help me, I put aside a whole aftnoeorn to figure this out.
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها