کد خبر:۳۸۱
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۱

"قانون‌گذاری و سیاست جمعیتی"

تاریخ : ١٥ مرداد ١٣٩٣ موضوع : اجتماعی برگزارکننده : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی
خلاصه

اخیراً کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» در راستای سیاست افزایش جمعیت به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و پرسش‌هایی کلیدی درباره قانون‌گذاری و ماهیت آن در حوزه سیاست‌ جمعیتی کشور مطرح کرده است که در نشست تخصصی «قانون‌گذاری و سیاست جمعیتی» با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران در معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به آنها پرداخته شد.


نتایج

این نشست در تاریخ ١٥ مرداد به دعوت جناب آقای مهدی نوید ادهم، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک و با حضور دکتر عباسی شوازی، استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، دکتر محمد میرزایی استاد دانشگاه تهران و مشاور عالی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، دکتر شهلا کاظمی‌پور ،جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه، دکتر قاضی‌زاد هاشمی ،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر حسین محمودیان مدیر گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران و همچنین دکتر ابراهیم حاجیانی جامعه‌شناس، استاد دانشگاه و مدیر گروه فرهنگی معاونت فرهنگی - اجتماعی مرکز و دکتر آرش نصر اصفهانی جامعه‌شناس برگزار شد.
کارشناسان در این نشست در باب موضوعاتی چون الزامات قانونگذاری در چارچوب سیاست های کلان جمعیت، تجربه جهانی قانون‌گذاری جمعیتی و پیامدهای آن، رابطه قانون‌گذاری جمعیتی و تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و ارزیابی قانون «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» در جامعه کنونی ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
به طورکلی، اعضای نشست با حمایت از بسته سیاست جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، قانون‌گذاری در چارچوب بسته سیاستی را مستلزم نگرش چندگانه به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جمعیت کشور دانستند. طبق نظر کارشناسان، بررسی عمیق و کارشناسی پدیده‌های جمعیتی کشور و همچنین سناریوهای واقع‌بینانه جمعیت کشور در آینده، زمینه قانون‌گذاری‌های مناسب خواهد بود. همچنین اعضای نشست قوانین تنبیهی در جهت افزایش باروری را اثربخش ندانسته و متذکر شدند که قانون‌گذاری در زمینه‌های تشویقی و مبتنی بر روندهای فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Gildas
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
This is both street smart and inllneigett.
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها