کد خبر:۳۷۶
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۰:۴۰

"حضور مهاجران و پناهندگان افغانستانی در ایران: فرصت‌ها و چالش ها؛ سیاست ها و راهبردها"

تاریخ : ١٧ آذر ١٣٩٤ موضوع : فرهنگی برگزارکننده : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی / گروه پژوهش‌های اجتماعی
خلاصه

نشست علمی- تخصصی «حضور مهاجران و پناهندگان افغانستانی در ایران: فرصت‌ها و چالش ها؛ سیاست ها و راهبردها» در روز سه شنبه ١٧ آذر ١٣٩٤، با سخنرانی پژوهشگر این حوزه جناب آقای دکتر آرش نصر اصفهانی برگزار شد.


نتایج

نشست علمی- تخصصی «حضور مهاجران و پناهندگان افغانستانی در ایران: فرصت‌ها و چالش ها؛ سیاست ها و راهبردها» در روز سه شنبه ١٧ آذر ١٣٩٤، با سخنرانی پژوهشگر این حوزه جناب آقای دکتر آرش نصر اصفهانی و با حضور دکتر ابراهیم حاجیانی (مدیر گروه پژوهش‌های فرهنگی)، قائم شریعتی (دستیار ویژه معاونت)، دکتر اسماعیل غلامی‌پور (دبیر نشست) و کارشناسان معاونت‌ پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی و معاونت پژوهش‌های بین‌الملل مرکز تحقیقات برگزار شد.
در این نشست، ابعاد مختلف موضوع از جمله ارزیابی سیاست های دولت ایران در مورد مهاجران و پناهندگان افغانستانی، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حضور پناهندگان و مهاجران افغانستانی در ایران و سیاست ها و راهبردهای ساماندهی وضعیت پناهندگان و مهاجران افغانستانی در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست بیان شد که در حال حاضر در ایران تعداد زیادی پناهنده و مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که نیمی از آن‌ها پناهندگان و مهاجران «قانونی» هستند. مجموعه قوانین و سیاست‌های موجود اگرچه برای تشویق مهاجران و پناهندگان به بازگشت و همچنین جلوگیری از مهاجرت‌های بیشتر وضع شده‌اند اما با توجه به ماندگاری اتباع افغانستانی، پیامد ناخواسته آن‌ها شکل‌گیری جمعیتی است که در سطح پایین‌تری از حقوق و دسترسی به خدمات نسبت شهروندان ایرانی قرار دارد و مسیرها برای جذب و ادغام آن‌ها در جمعیت کشور به لحاظ قانونی مسدود است. به نظر می‌رسد هر چه از زمان حضور این پناهندگان بیشتر می‌گذرد، ابعاد این مسئله به حدی در حال افزایش است که نادیده گرفتن آن در سیاست‌گذاری‌های آتی پیامدهای خسارت باری به همراه دارد. با توجه به شرایط دشوار اقتصادی افغانستان و تداوم سطح استاندارد زندگی در دو کشور به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که هر دو پدیده «مهاجرت به ایران» و «مهاجران در ایران» به‌عنوان امری بلندمدت و نه مقطعی در نظر گرفته شوند.


ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها